Přínos SMART Bridgit classroom pohledem učitelů jednotlivých škol v Praze 7

Vydáno: 6 minut čtení

Jak se na něj dívají ti, bez kterých by tento projekt nemohl být realizován, tedy samotní učitelé? Využijí ho při výuce, a jaké možnosti po seznámení se s tímto novým systémem v něm vidí oni?

Přínos SMART Bridgit classroom pohledem učitelů jednotlivých škol v Praze 7
 
Mgr. Martin Provazník, zástupce ředitele ZŠ Praha 7, Strossmayerovo nám. 4, si jako učitel občanské výchovy dovede představit využití technologie SMART Bridgit zejména pro navázání spolupráce nejen se školami z různých regionů, etnograficky či historicky zajímavých, stejně tak zahraničních, ale také například pro zajímavé debaty v reálném čase s různými osobnostmi či představiteli neziskového sektoru. V rámci výuky dále v zapojení do procesu projektového vyučování na dálku, společného řešení úkolů a diskuze mezi žáky, prezentace výsledků nebo jako vzájemnou motivaci a podporu. Z pozice učitele v tom vidí například potenciál ve sdílení dobré praxe s ostatními pedagogy, kteří vyučují občanskou výchovu.
Učitelka
Mgr. Monika Sedláková
ze stejné školy pak má plán na využití SMART Bridgit nejen ve výuce, ale třeba i ve škole v přírodě, například jako aktuální zprostředkování dění z tohoto výjezdu, kdy mohou děti okamžitě rodičům prezentovat své práce. Ráda by vyzkoušela i sdílení zážitků z různých školních akcí, jako jsou např. vánoční divadla, Noc s Andersenem (tam se to přímo nabízí, protože ho pořádá spousta škol). Určitě by byl SMART Bridgit podle paní učitelky nápomocný pro různá školení pedagogů – školení by mohlo probíhat v jednom místě a mohli by se ho zúčastnit i pedagogové ze vzdálených škol. Co se týká výuky, předpokládá největší přínos SMART Bridgit hlavně při dlouhodobé nemoci žáka nebo při výuce cizích jazyků.
Kolega, učitel
Mgr. Petr Bureš
pak její záměry doplňuje o očekávané možnosti interaktivně sdílet metody práce a autenticky prožít daný vyučovací blok, a to nejen při vyučování, ale i například při zasedání žákovských parlamentů či vedení třídnických hodin. Samozřejmě nezapomíná také na dlouhodobě nemocné žáky a ulehčení situace, pokud budou moci být součástí vyučovací hodiny.
Bc. Adéla Šanderová
z detašovaného pracoviště Letohradská, které patří pod ZŠ Praha 7, Strossmayerovo nám. 4, se jako učitelka jazyků těší na možnost spojit se s celou republikou a místy i mimo ni, tj. s jinými kulturami a například i anglicky mluvícími zeměmi. Zkrátka příležitost vyměnit si zkušenosti a znalosti, reflektovat se skrz různé prostory a jedince. Navíc kreativním způsobem.
Zatímco její kolegyně
Mgr. Alena Janečková
by zase ráda zkusila přes SMART Bridgit procvičování učiva, soutěž ve zpěvu nebo i prohloubení spolupráce s pedagogickými fakultami – studenti vymyslí pro žáky úkoly, ti je pak plní, nebo studenti sledují práci ve školách.
Učitelka Mgr. Hana Moraová, která má na ZŠ Fr. Plamínkové s RVJ Praha 7 na starosti rozvoj výuky cizích jazyků, vidí samozřejmě velký potenciál SMART Bridgit právě při výuce jazyků, a to při komunikaci v anglickém jazyce s partnerskými školami v zahraničí. Na rozdíl od jiných dosud známých systémů je zde mimo živé komunikace velkým přínosem i možnost nastavení meetingů. Ty mohou mít předem stanovené téma, takže žáci budou mít možnost připravit si s učitelem předem slovní zásobu, otázky a informace o dané zemi. Tímto způsobem lze u žáků rozvíjet multikulturní kompetenci, zároveň s rozvojem konverzačních dovedností získají spoustu informací o životě v dalších evropských zemích.
To její kolega, učitel Mgr. Rudolf Hůla, uvažuje kromě známých možností také např. o přenosu školních akcí na vzdálené monitory a tabule v učebnách, případně vybraným jedincům přímo do jejich počítače (zahradní slavnosti, olympiády atd.) či o možnosti vzdálené výuky dětí na ŠVP v odborných předmětech.
Zástupkyně ředitele ZŠ T. G. Masaryka Praha 7, Mgr. Monika Hodaňová, už pro předměty, které vyučuje, začala chystat společný projekt s partnerskou školou v Londýně. Připravuje tak jako jinde online přenosy pro dlouhodoběji nemocné žáky, především těch částí, které se žák není schopen sám naučit (pokusy a činnostní výuka).
Mgr. Věra Jelínková, učitelka z FZŠ Umělecká, pomýšlí hlavně na přínos SMART Bridgit v oblasti socializace žáků, ať již jde o děti s domácím vzděláváním, kterým to umožní kontakt s vrstevníky, nebo o setkávání žáků v rámci společného řešení učebních úkolů se žáky jiných škol u nás i v zahraničí, kdy se navíc rozvíjí aktivní znalost cizího jazyka. Zážitek, jak řeší stejný úkol žáci v jiné škole nebo zemi, bude z pohledu paní učitelky pro žáky i učitele velkým přínosem.
Učitel
Mgr. Ondřej Šůstek
ze ZŠ Tusarova Praha 7 si mimo již zmíněných vizí dal za úkol připravit a zabezpečit online přímý přenos z auly. Během konání školní akademie na konci roku by rád umožnil rodičům, kteří nemohou přijít do školy, sledovat vše přes internet.
Stejně tak i jeho kolegyně, učitelka Mgr. Michaela Hůlová, která učí žáky třetího ročníku, by ráda, sice v menším měřítku, nabídla rodičům online přenos besídky nebo jiného představení jejich dětí, kterého se nemohou zúčastnit.
Mgr. Iva Schmittová, učitelka ze ZŠ Korunovační Praha 7, vidí využití SMART Bridgit v připojování žáků, kteří žijí dlouhodobě v zahraničí, do vyučování. Je však sama zvědavá, jak se bude dařit sladit časové možnosti třídy a žáka v zahraničí. Nejvíce ale paní učitelku láká účast její třídy na výuce jiné třídy v jiném městě, případně jiném státě a naopak.
A na závěr přemýšlí ředitel ZŠ Korunovační Praha 7
Mgr. Tomáš Komrska
o využití SMART Bridgit pro meziškolní metodická sdružení, společné plánování škol, vytváření celoročních programů v určité oblasti (např. setkání s preventistou zřizovatele) a následně hodnocení realizovaných programů s ukázkami výstupů. Dále pak vidí využitelnost i při metodických školeních ředitelů nebo učitelů externími lektory nebo zapojení více tříd v jednom čase do zajímavé přednášky, o kterou má zájem více tříd, a nevešli by se všichni do jedné místnosti.