Příležitost zkvalitnit výuku matematiky

Vydáno:

Mezi množstvím pohledů na výuku matematiky na středních školách by neměla být opomíjena skutečnost, že matematika tvoří nezbytný teoretický základ mnoha studijních programů na různých typech vysokých škol. Absolvent střední školy, který je připraven na realitu prvních ročníků vysoké školy, má výrazně lepší startovací pozici než absolvent, který takto připraven není. A právě tato příprava - ne přímo studentů středních škol, ale jejich učitelů - je smyslem projektu „DVPP pro SŠ učitele matematiky“ realizovaného na Vysokém učení technickém v Brně.

Příležitost zkvalitnit výuku matematiky
RNDr.
Michal
Novák
Ph. D.
zástupce vedoucího Ústavu matematiky, FEKT VUT v Brně
PROJEKT Z POHLEDU UČITELE
Zapojení střední školy do projektu je realizováno prostřednictvím vyslání jejích učitelů matematiky do kurzu DVPP, který probíhá na Ústavu matematiky Fakulty elektrotechniky a komunikačních technologií Vysokého učení technického v Brně. Kurz se skládá ze 7 modulů, přičemž pro každý modul je třeba počítat s jedním celým pracovním dnem. Po dohodě může výuka probíhat také o víkendu. Počet učitelů není omezen, mohou se hlásit čistě podle vlastního zájmu.
Smyslem kurzu je
ukázat učitelům současnou realitu výuky matematiky na vysokých školách
technického směru, co se týče obsahu i formy výuky. I když kurz probíhá na konkrétní fakultě konkrétní vysoké školy (FEKT VUT), lze získané zkušenosti vztáhnout na libovolnou vysokou školu technického směru.
Tři ze sedmi modulů jsou teoretické, tři „softwarové“ a jeden praktický. V
teoretických modulech
se učitelé seznamují s náplní matematických předmětů zařazených v prvním ročníku studia na vysokých školách technického směru. V
„softwarových“ modulech
jsou prezentovány nástroje využívané ve výuce matematiky na většině našich i světových univerzit: software Maple, MATLAB a Mathematica. Je zde ukázáno, jak jsou tyto profesionální produkty využívány ve výuce matematických předmětů z teoretických modulů. Učitelé se naučí základům práce s těmito produkty a seznámí se také s možnostmi jejich využití ve středoškolské výuce. V
praktickém modulu
mají možnost navštívit výuku matematických předmětů prvního ročníku (typicky přednášky a cvičení) a následně diskutovat s vyučujícími.
PROJEKT Z POHLEDU ŠKOLY
Účast učitelů na kurzu je zajištěna
uzavřením smlouvy o vzdělávání, ve které jsou definovány rysy spolupráce střední školy a VUT. Jedinou povinností střední školy je umožnit vybraným učitelům účast na kurzu nejpozději do termínu, který si škola sama zvolí (vždy konec června nebo prosince daného roku).
Po úspěšném absolvování stanoveného počtu učitelů získává střední škola výhody:
 
připojení k obsahu serveru Ústavu matematiky FEKT VUT (a tím i k matematickému softwaru na něm instalovanému, učebním materiálům, vzorovým přijímacím zkouškám apod., a to nejméně do roku 2018);
 
refundaci nákladů vynaložených na účast učitelů na kurzu.
Vzhledem k tomu, že je projekt
dotován z prostředků Operačního programu Vzdělání pro konkurenceschopnost, jsou náklady střední školy na zapojení do projektu zanedbatelné (většinou nulové).
Cestovní příkazy
učitelů jsou propláceny v plné výši (s omezením částky na případné ubytování hranicí 1 200 Kč/osoba/noc).
Učební materiály
jsou poskytovány v elektronické i tištěné verzi zdarma (a to česky i anglicky) a jsou využívány
mzdové příspěvky, které škole refundují náklady na zajištění případného zastupování učitelů vyslaných na kurz.
PROJEKT Z POHLEDU STUDENTA
Projekt je zařazen do PO 1.3, a není tedy možné jej
cílit přímo na studenty středních škol. Při cílení na učitele vycházíme z předpokladu, že tím, že jim přiblížíme současnou realitu výuky na vysokých školách technického směru, umožňujeme jim, aby mohli sami na základě svých zkušeností případně
upravit výuku matematiky
tak, aby studentům usnadnili vstup na vysokou školu tohoto zaměření. Možnost
připojení škol na server Ústavu matematiky
FEKT VUT navíc nabízí nové možnosti koncipování hodin matematiky, kdy může například celá počítačová učebna pracovat s učebními materiály připravenými členy realizačního týmu projektu podle požadavků učitelů partnerských středních škol.
ANO NEBO NE?
Webovou prezentaci projektu naleznete na adrese
http://matika.umat.feec.vutbr.cz/dvpp/. Na záložce
Chci zobrazit partnerské školy
si v interaktivní mapce vyhledejte školu ve svém okolí a zeptejte se přímo kolegů ve svém městě. Pokud budou reference kladné, ozvěte se nám. Rádi se s vámi podělíme o naše zkušenosti a vyslechneme si ty vaše.
Název projektu:
Další vzdělávání učitelů matematiky zaměřené na zvyšování motivace žáků studovat na vysokých školách technického směru
Zkrácený název projektu:
DVPP pro SŠ učitele matematiky
Registrační číslo:
CZ.1.07/1.3.00/14.0001
Příjemce dotace:
Vysoké učení technické v Brně
Pracoviště realizačního týmu:
Ústav matematiky, Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií
Doba realizace:
1. března 2010 – 28. února 2013
Kontakt:
http://matika.umat.feec.vutbr.cz/dvpp/, novakm@feec.vutbr.cz
Do konce roku 2012 je kurz otevřen pouze školám se sídlem v krajích Vysočina, Jihomoravském, Olomouckém a Zlínském. Od března 2013 je kurz otevřen všem školám bez omezení, avšak jako placený. Učební materiály budou poskytovány v elektronické formě i nadále zdarma, přístup na server Ústavu matematiky bude i nadále zachován a bude poskytován zdarma. Materiály v tištěné podobě budou poskytovány zdarma do vyčerpání zásob. Výuka probíhá převážně v měsících únor, březen, říjen a listopad. Číslo akreditace kurzu v systému DVPP: 16 725/2010-25-506a.

Související dokumenty

Pracovní situace

Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Dohled ve středním a vyšším odborném vzdělávání
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Správní řízení - střední školy
Přijetí žáka ke vzdělávání ve střední škole a ke vzdělávání v konzervatoři
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Rámcové vzdělávací programy středního odborného vzdělávání
Školní vzdělávací program
Revize RVP
Absolutorium - konzervatoř
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015
Bezplatné poskytování učebnic
Individuální vzdělávací plán ve střední škole, konzervatoři a vyšší odborné škole
Vzdělávání koordinátorů EV
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Organizace odborné praxe - směrnice
Finanční gramotnost - modelové úlohy
Přijímání ke vzdělávání ve střední škole a konzervatoři - právní předpisy, informace

Poradna

Stanovení počtu skupin na odborném výcviku za účelem určení počtu zástupců ředitelů/VUOV
Studium pedagogiky pro učitele odborných předmětů SŠ
Výuka Aj
Platnost zkoušky
Kvalifikace
Ukončení předškolního vzdělávání
Pomůcky
Výkaz práce
Vyživovací povinnost
Povinné předškolní vzdělávání