Předprostor školy

Každá budova na nás při příchodu nějak působí a zejména u veřejných institucí je důležité, jakou tvář nastavují společnému veřejnému prostoru. Nejedná se však o prostou reprezentaci těch, kdo v budově bydlí nebo pracují, jde o prezentaci celé společnosti. Právě předprostory veřejných budov jsou navíc nejhojněji užívanými prostory. Mezi nejfrekventovanější objekty se pak rozhodně řadí školy, pro které je, na rozdíl od radnic, knihoven či kostelů, zavedena povinná docházka. Působení školy je ještě podstatnějš í z toho důvodu, že děti velmi intenzivně vnímají. Podle toho, v jakém prost ředí se pohybují, si nastavují pohled na celý život. Je tedy na nás, oč budeme usilovat.

 

Předprostor školy
Ing. arch.
Petr
Lešek,
architekt, spoluzakladatel ateliéru Projektil
Ing. arch.
Kristýna
Stará,
architektka, urbanistka, spoluzakladatelka platformy Architekti ve škole
ARCHITEKTI VE ŠKOLE
Stejně jako vlastní budovu školy a její areál můžeme i její předprostor zařadit do veřejného prostoru města; tím spíše, že představuje místo volně přístupné všem, místo, kterým pouze neprocházíme, místo, kde se každý den ráno a odpoledne hromadí desítky dětí s rodiči a podle zájmu a vlastních potřeb zde tráví minuty i hodiny času. Právě předprostory škol se jeví jako jedny z nevytíženějších z veřejných ploch a kladou se na ně největší uživatelské nároky.
U škol z přelomu 19. a 20. století bylo dbáno zejména na jejich výchovnou a reprezentativní funkci - typicky měly oddělené vstupy pro hochy a dívky vedené chodníčky v okrasně řezaných travnatých či květinových polích. Školník přísně dohlížel na to, aby žáci způsobně přicházeli a odcházeli. O pobytovosti se nepřemýšlelo, nešlo o prostor pro hry. I ve druhé polovině 20. století přetrvával důraz na způsobné užívání a reprezentativnost předprostorů, jak připomínají časté výtvarné plastiky. Postupně i tento zájem o zdobnost upadl a z předprostorů zbyly dlážděné plochy, které se jednoduše uklízejí a primárně slouží k hromadění lidí. V mnohých případech dochází i k redukci na úzké chodníky, na nichž žáky od projíždějících aut dělí červenobílé zábradlí. Končí však odpovědnost školy za podobu prostoru před ní, její aktivní náplň a hrající si děti s hranicí pozemku či - hůře - vstupními dveřmi do objektu? Pevně věříme, že se takové
utilitární
vidění školních předprostorů mění.
Předprostor školy představuje místo, kde se dítě prvně setkává s institucí. Měl by si tedy zachovat jistou reprezentativnost. Její míra však nemá být drtivá, nýbrž zvoucí - zvoucí do společnosti obce, zvoucí do školy, kde se dítě dozví něco úžasného. Zároveň by to měl být prostor pobytový. Měl by umožňovat bezpečné potkávání a loučení se dětí i jejich jednoduché hry. Měl by být jejich „prvním náměstím“, vytvářet příležitosti k trávení času o polední pauze a rodičům čekajícím na své ratolesti nabídnout klidná zákoutí pod korunami stromů. Z bezpečnostních důvodů by měl být přirozeně přehledný a bezbariérový a měl by se v něm nacházet dostatečný počet formálních i neformálních míst k sezení a hrám.
Vzhledem k vývoji doby by neměly chybět stojany na kola a malý počet časově omezených parkovacích stání, nejlépe systému
park and kiss
, tedy krátkého zastavení. Vždy ale upřednostňujeme pěší pohyb a jeho bezpečnost. (Ne náhodou se v Anglii rozvinulo hnutí za pěší cestu do školy.)
Mimo tyto vlastnosti lze do prostředí jeho řešením a návrhem (nikoli naučnými cedulemi) nenápadně vnést i edukativní funkci, která naváže ve smyslu principů ekologického hospodaření a udržitelnosti na environmentální výuku. Často se též opomíjejí prvky drobné architektury, jako je branka či oplocení, ale i architektonický detail vstupních dveří nebo zábradlí. Intenzivně fyzicky i vizuálně užívaná místa přece stojí za podrobné promyšlení. I drobnost jako ohraničení a výplň vstupu by se měla odlišovat od branky rodinného domu či vchodu do administrativní budovy. Nechtějme ale záměrně „dětské“ pojetí. Škola nevystoupila z pohádkové knížky, institucionální vzdělávání zastupuje přirozenou součást světa - a svět by měl dostát svých hodnot v kráse, kultivovanosti i užitnosti. Do dobré nálady a pocitu z něj by nás nemělo nic nutit, ale i přesto by se v předprostoru školy děti i dospělí měli cítit příjemně. Výrazné prvky se brzy omrzí, jsou na obtíž, a do školy chodíme osm let.
Předprostor školy nemusí být pouze místem s časově omezeným pohybem. Školy přece často slouží obcím i mimo vyučovací dobu (tělocvična pro dospělé, kurzy, volby, zájmové kroužky aj.). Proto je potřeba pracovat i s tímto druhotným, převážně komunitním užíváním. Jeho intenzita se odvíjí od polohy vstupních prostor školy v rámci obce. Někde mohou být navázány na hlavní náměstí či park, jinde se stávají hlavním herním prostorem dětí v obci. Neexistuje jedno typové řešení. Vždyť samotný prostor před školou přispívá k její individualitě. Dělá z ní právě „naši školu“, na kterou budeme hrdí a k níž se budeme vracet ve vzpomínkách.
Právě návrh úprav takového společného prostoru školy se může stát dobrou možností, jak do péče o prostředí zapojit samotné žáky, učitele i rodiče, nechat je formulovat své představy, přinášet referenční příklady, domácí i ze zahraničí a motivovat je, aby na svých toulkách krajinou vnímali prostředí a zamýšleli se, čím je tvořeno a jak funguje. Naštěstí již existují některé kvalitní příklady předprostorů škol, vzniklé i na základě architektonické soutěže, která do svého zadání zahrnula požadavky žáků a pedagogů. Můžeme jmenovat nový předprostor ZŠ Brno-Jundrov, prostor před ZŠ v Praze-Slivenci, ZŠ Balabenka nebo ZŠ U Vršovického nádraží na Praze 10.
Obrazová příloha:
ZŠ Balabenka, Praha - Steiner a Malíková, krajinářští architekti; z archivu ateliéru