Pražské školy minimalizují šikanu

Vydáno:

Řada pedagogů se domnívá, že pokud se ve škole setkají se šikanou, zvládnou ji svým přirozeným pedagogickým citem. Z našeho průzkumu ale vyplývá, že asi v 80 % případů i dobrý učitel zvolí intuitivně špatný postup při šetření šikany a příslušné intervenci a často svým zásahem celou situaci naopak zhorší. Co s tím?

Pražské školy minimalizují šikanu
Mgr.
Milan
Kotík,
odborník na problematiku šikany, výkonný ředitel AISIS, z. u., člen výboru Stálé konference asociací ve vzdělávání a člen iniciativy Úspěch pro každého žáka
Učitelé během pregraduálního studia nejsou prakticky připravováni na to, jak mají šikaně předcházet, rozeznat ji a čelit jí. Neučí se ani jak systematicky budovat zdravé vztahy mezi dětmi ve třídě. Přitom je ze všech výzkumů zřejmé, že tyto dovednosti bude každý pedagog během své kariéry téměř neustále potřebovat. Schopnost čelit šikaně a vytvářet sociálně zdravé vztahy je základním předpokladem každé dobré školy.
V současné době realizuje AISIS, z. ú., pro 350 pedagogů pražských základních a středních škol program Minimalizace šikany. K důležitým rysům tohoto programu patří, že obsahuje kromě vzdělávacích seminářů (tři dvoudenní moduly) i praktickou část v podobě odborné konzultační a supervizní podpory zavádění změn do praxe školy. Od roku 2005 jím v ČR prošlo více než 190 škol.
V rámci vzdělávací části se pedagogové naučí posoudit, co je a není projev šikany, jak adekvátně zasáhnout, jak vytvářet ve škole klima, které pravděpodobnost šikany snižuje, či jak pracovat se třídou jako dynamickou skupinou. Vzdělávání kombinuje metody přednášky, prožitkové aktivity, tréninku konkrétních dovedností, sdílení osobních zkušeností a praktických úkolů v praxi. Poté následuje workshop, při kterém tým širšího vedení školy zpracuje pod dohledem zkušených lektorů školní strategii prevence šikany a akční plán účinných opatření, které škola plánuje zavést.
Ani na realizaci změn a zavádění strategie do života školy nezůstane škola sama, ale je jí poskytována individuální podpora škol. Ta má podobu konzultací a supervizí a trvá zhruba půl roku. Konzultant pomáhá prosazovat a „usadit“ změny a nabízí podporu při řešení konkrétních případů.
Program Minimalizace šikany, který v Praze probíhá, je součástí rozsáhlého projektu Škola pro Všechny, který byl podpořen z Operačního programu Praha – pól růstu ČR. Na projektu obsahově spolupracoval také odbor zdravotnictví, sociální péče a prevence Magistrátu hl. m. Prahy (MHMP).
Mgr. Jana Havlíková, krajská koordinátorka školské prevence, která za MHMP projekt koordinuje, k programu říká: „S organizací AISIS jsem spolupracovala už na projektu Minimalizace šikany na pražských učilištích, který byl hrazen z rozpočtu MHMP. Sama jsem spolu s metodiky prevence v pedagogicko­psychologických poradnách kurz absolvovala a přesvědčila se o jeho kvalitě. V jeho průběhu jsem získala řadu nových informací, které mi umožnily vidět šikanu v novém světle. Navíc jsem si mohla získané dovednosti v bezpečném prostředí odzkoušet. Takovou možnost by mělo mít co nejvíce pedagogů, aby byli dostatečně kompetentní včas případný výskyt šikany řešit. Přestože jsem zpočátku z realizace projektu Škola pro Všechny měla vzhledem k jeho rozsahu strach, musím nyní říci, že z jeho dosavadního průběhu mám radost. Doufám také, že se podaří získat finanční prostředky na jeho pokračování na dalších pražských školách.“
Semináře vzdělávací části programu Minimalizace šikany byly zahájeny v únoru 2018, poslední z nich proběhnou začátkem roku 2019. Centrem vzdělávání se stalo Gymnázium a Hudební škola hl. města Prahy, kde probíhá většina seminářů. Celkem se do programu zapojilo 28 škol. Lektorsky se podílejí dlouholetí lektoři programu Minimalizace šikany – Mgr. Renata Vordová, PhDr. Petr Hrouzek, PhD. , PhDr. David Čáp, Ph. D. , Mgr. Alena Butulová, Mgr. Marek Mikláš a další.
Ohlasy na semináře jsou velmi pozitivní, oceňována je bezpečná atmosféra na kurzech, profesionalita lektorů, možnost diskutovat a sdílet zkušenosti s ostatními členy skupiny. Účastníci jsou často sami překvapeni změnou svých postojů a mnohem více si uvědomují nejen důležitost budování bezpečného klimatu ve třídě, sledování a rozpoznávání znaků šikany a nutnost komunikace svých postřehů s ostatními učiteli, ale i své vlastní stereotypy a předsudky.
V rámci projektu Škola pro Všechny je kapacita programu Minimalizace šikany již plně naplněna, nicméně školy program mohou realizovat například v rámci Šablon II:
-
aktivita 2. II/6 Vzdělávání pedagogických pracovníků ZŠ – DVPP varianta e) inkluze,
-
aktivita 2. II/7 Vzdělávání pedagogického sboru ZŠ zaměřené na inkluzi.
Více o programu Minimalizace šikany najdete na webových stránkách http://www.minimalizacesikany.cz/
Projekt Škola pro Všechny obsahuje kromě programu Minimalizace šikany ještě další čtyři klíčové aktivity:
1.
Mediace pro pedagogy,
2.
Tváří v tvář historii,
3.
Různorodost jako výhoda,
4.
Zahraniční stáže.
Podrobné informace o náplni jednotlivých klíčových aktivit najdete na http://www.skolaprovsechny.cz/