Právní předpisy významné pro práci škol a školských zařízení - Změny za období srpen 2011

Vydáno:
Právní předpisy významné pro práci škol a školských zařízení
PaedDr.
Jan
Mikáč
poradenské služby ve školství
Sbírka zákonů

Nařízení vlády č. 222/2011 Sb., o zavedení letního času v letech 2012 až 2016
Částka: 79/2011 Sb.
Datum účinnosti: 1. září 2011
Letní čas, jak jej známe – od poslední březnové neděle do poslední říjnové soboty.

Informace MŠMT
Zdroj: www.msmt.cz
Postavení dalšího cizího jazyka v RVP základního vzdělávání.
Do RVP ZV bude na základě rozhodnutí MŠMT zapracována změna:
Umožnit výuku volitelného předmětu dalšího cizího jazyka od roku 2012/2013 nejpozději od 7. ročníku s časovou dotací 6 hodin.
Řešení zachovává současné postavení dalšího cizího jazyka s posunutím do 7. ročníku.
Ve školním roce 2011/2012 nedochází k žádným změnám a výuka dalšího cizího jazyka se řídí učebním plánem v RVP ZV:
Škola má povinnost nabídnout žákům na 2. stupni vzdělávací obsah oboru
Další cizí jazyk
v rozsahu 6 vyučovacích hodin (nejpozději od 8. ročníku).
INFORMACE ČŠI
Zdroj. www.csi.cz
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2011/2012
č.j. ČŠIG-1554/11-G2
Součástí jsou
Povinné ukazatele pro hodnocení škol
, ve kterých jsou podrobně rozvedeny tzv. kvantifikátory, tj. jevy, data, termíny, které se budou sledovat. Zároveň jsou zde uvedeny příslušné právní předpisy, kurikulární dokumenty, ze kterých inspekce vychází.
Změny oproti předchozím kritériím
Letos ČŠI nově sleduje, zda školy:
 
respektují doporučení školských poradenských zařízení v péči o děti/žáky,
 
zohledňují vzdělávací potřeby a možnosti žáků – cizinců,
 
využily prostředků z projektu EU peníze základním školám,
 
správně informují pedagogické pracovníky a žáky a zda je systematicky připravují pro realizaci cílů kurikulární reformy,
 
dosahují plánovaných cílů, na základě výsledků žáků přijímají opatření (inovace obsahu vzdělávání, inovace metod a forem, přizpůsobování organizačních struktur aj.),
 
nabízejí programy pro talentované a nadané žáky,
 
aktivně se účastní rozvojových projektů,
 
systematicky hodnotí dosahované výsledky ve všech vzdělávacích oblastech.
Naopak již nebude sledovat, zda školy přijímají opatření na základě hodnocení zřizovatelem a zda sledují další uplatnění svých absolventů (při dalším studiu, na trhu práce).
Věstník MŠMT č. 8/2011
 
Metodické doporučení MŠMT pro zabezpečení maturitní zkoušky žáků s přiznaným uzpůsobením podmínek pro konání maturitní zkoušky
 
Vyhlášení soutěží a přehlídek ve školním roce 2011/2012
 
Informace o smluvním řešení docházky žáků školní družiny do mateřské školy v okrajových úsecích dne (podrobněji viz dále v textu)
 
Oznámení MŠMT o schválení kvalifikačních a hodnotících standardů dílčích kvalifikací podle zákona č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání
 
Oznámení o změnách u organizací zřizovaných MŠMT
 
Informace o udělení schvalovacích doložek učebnicím a učebním textům
Informace o smluvním řešení docházky žáků školní družiny do mateřské školy v okrajových úsecích
č.j. 17 878/2011-22 ze dne 14. 6. 2011
Zdroj: Věstník MŠMT č. 8/2011
Velmi rozporuplné doporučení konstatuje, že pokusné ověřování společného provozu mateřské školy (dále jen „MŠ“) a školní družiny (dále jen „ŠD“) v okrajových úsecích dne, které probíhalo v posledních třech letech, se osvědčilo a potvrdilo, že
společnou činnost MŠ a ŠD lze za určitých podmínek realizovat.
Namísto návrhu jednoduché úpravy právních předpisů zde ale vzniklo pouhé doporučení, aby si rodiče vyřešili situaci s dohledem nad jejich dětmi sami, dohodou mezi nimi a mateřskou školou.
Navrhované řešení nemá nic společného s původním ověřováním a příslibem změny právních předpisů, navíc neposkytuje vzor takovéhoto smluvního ujednání. Návrh sám uvádí, že by nešlo o činnost, ke které je MŠ zřízena. Formálně by muselo jít o doplňkovou činnost s náročnou administrativou a pouze symbolickým nebo vůbec žádným ziskem.Odpovědnost za škodu či úraz by se řešila nikoli podle zákoníku práce, ale podle zákoníku občanského. To znamená, že dohlížející pedagog by nebyl chráněn svým pracovněprávním vztahem, odpovědnost by nenesla mateřská škola, ale zaměstnanec osobně.
Školám by tento návod, pokud se jím rozhodnou řídit, mohl způsobit značné potíže.

Související dokumenty

Pracovní situace

Hospodaření s FKSP od roku 2024
Základní momenty novely zákona o pedagogických pracovnících a novely školského zákona
Školský zákon a jeho vyhlášky
Poskytování školního stravování z pohledu zákazu diskriminace
Souhlas se zpracováním osobních údajů ve školách - nejčastější situace
Co dělat, když škole přijde poškozené zboží?
Co dělat, když škole nepřijde zboží, které si objednala?
Policie ve škole
V jakých případech může škola odmítnout či odložit pomoc Policii ČR
Únor 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Březen 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Změna pracovního poměru
2022/2023: Činnosti mateřské školy v 1. pololetí školního roku
Školy a cestování žáků: školní zájezdy
Volba ZŠ a postup v případě neshody rodičů
Školský rejstřík
Založení pracovního poměru jmenováním – zástupce ředitele
Přístupnost školního webu podle litery zákona
Metodické komentáře k zákonu Lex Ukrajina 2
Způsob poskytování poradenských služeb školským poradenským zařízením

Poradna

Jmenování ředitele
Pracovní náplň
Nekomunikace
Zřizovatel
Doplňková činnost
Zástup
Pracovnělékařské služby
Jmenování ředitelky
Poplatky školní družina
GDPR
Vychovatelka ŠD
Pracovní neschopnost
Škola v přírodě
Střet zájmů
Doprovod do školy
DPČ
Zákoník práce
Výpověď
Úvazky
Střídavá péče

Nařízení vlády

222/2011 Sb. o zavedení letního času v letech 2012 až 2016