Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení

Vydáno:

 

 

 

 

Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
PhDr. Mgr.
Monika
Puškinová
Ph.D.
specialistka na školskou problematiku
SBÍRKA ZÁKONŮ
Zdroj: www.mvcr.cz
Nařízení vlády č. 399/2017, kterým se mění nařízení vlády č. 222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, nařízení vlády č. 302/2014 Sb., o katalogu správních činností, a nařízení vlády č. 104/2005 Sb., kterým se stanoví katalog činností v bezpečnostních sborech, ve znění pozdějších předpisů
Částka 140/2017 Sbírky zákonů
Datum účinnosti 1. 1. 2018
Za dobu účinnosti nařízení vlády č. 222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, nastala v podmínkách výkonu prací řada změn, které ovlivňují i jejich složitost, odpovědnost a namáhavost a tím i jejich zařazení do platových tříd. Novela nařízení vlády č. 222/2010 Sb. se týká např. povolání učitel, vychovatel, kuchař, provozář, sociální pracovník a účetní.
Vyhláška č. 416/2017 Sb., kterou se mění vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění vyhlášky č. 270/2017 Sb.
Částka 147/2017 Sbírky zákonů
Datum účinnosti 1. 1. 2018
Novela zavádí dvě skupiny činností asistenta pedagoga podle převažujících podpůrných činností (činnosti asistenta pedagoga, k jehož činnosti jsou stanoveny předpoklady v § 20 odst. 1 zákona o pedagogických pracovnících, a činnosti asistenta pedagoga, k jehož činnosti jsou stanoveny předpoklady v § 20 odst. 2 zákona o pedagogických pracovnících). Počínaje dnem 9. 3. 2018 budou školská poradenská zařízení vyhodnocovat, které z uvedených činností jsou potřebné pro naplňování práv žáka.
Dále od 9. 3. 2018 začnou školská poradenská zařízení používat nové odstupňování činnosti asistenta pedagoga podle potřebného časového rozsahu. Nová právní úprava umožňuje sedm časových rozsahů podpory (od devíti hodin přímé pedagogické činnosti - 0,25 úvazku - do 36 hodin přímé pedagogické činnosti - 1,0 úvazku).
Nová pravidla normované finanční náročnosti podpůrných opatření personálního charakteru spočívají v tom, že pro výpočet prostředků ze státního rozpočtu se používá pátý platový stupeň určité platové třídy u pedagogických pracovníků a sedmý platový stupeň určité platové třídy u nepedagogických pracovníků; ruší se normativní financování nenárokové složky platu u těchto podpůrných opatření. Uvedená pravidla normované finanční náročnosti se použijí i v případě podpůrných opatření doporučených přede dnem nabytí účinnosti novely. Normovaná finanční náročnost zohledňuje i nezbytnou potřebu práce související s přímou pedagogickou činností asistenta pedagoga.
INFORMACE MŠMT
Zdroj: www.msmt.cz
Informace spojené s organizací
přijímacího řízení pro přijímání ke vzdělávání ve střední škole a konzervatoři
MŠMT doplnilo o následující dokumenty:
-
Informace pro přijímání na střední školy a konzervatoře ve školním roce 2017/2018 (č. j. MSMT-18744/2017-1, prosinec 2017),
-
Informace k přijímací zkoušce z českého jazyka a literatury pro osoby pobývající dlouhodobě v zahraničí při přijímání ke vzdělávání ve středních školách (č. j. MSMT-29721/2017-1 ze dne 23. listopadu 2017),
-
Metodické doporučení MŠMT pro zajištění podmínek konání jednotné přijímací zkoušky uchazečů se speciálními vzdělávacími potřebami (č. j. MSMT-21506/2017-1 ze dne 16. listopadu 2017).
MŠMT zveřejnilo doporučený
formulář
pro oznámení začátku, změny nebo ukončení
plnění povinné školní docházky v zahraničí žáka bez kmenové školy v ČR
, příklad vyplnění uvedeného formuláře a informace o způsobu, kterým mají zákonní zástupci žáků odesílat dokumenty MŠMT.
Ve
Věstníku MŠMT 11-12/2017
jsou mimo jiné obsaženy Kvalifikační a hodnotící standardy profesních kvalifikací schválených dle zákona č. 179/2006 Sb., o uznávání výsledků dalšího vzdělávání.
INFORMACE ČŠI
Zdroj: www.csicr.cz
ČŠI zveřejnila
výroční zprávu Kvalita a efektivita vzdělávání a vzdělávací soustavy ve školním roce 2016/2017
. Části výroční zprávy věnované jednotlivým druhům vzdělávání doplňují např. souhrnné poznatky z kontrol a analýza úrazovosti a hodnocení aktuálního průběhu implementace společného vzdělávání.
Informační bulletin 2017
přináší přehled inspekční činnosti ČŠI ve školním roce 2016/2017, shrnuje činnost ČŠI v předchozích měsících (např. zjednodušení školního testování v InspIS SET) a uvádí přehled tematických zpráv za období říjen a listopad 2017.
Poznatky a závěry uvedené v
závěrečné zprávě Výběrové zjišťování výsledků žáků na úrovni 5. a 9. ročníků základních škol ve školním roce 2016/2017
mohou být pro školy podnětem k novému náhledu na jejich vlastní vzdělávací činnost (např. výsledky žáků ukazují na odlišnou úroveň naplňování očekávaných výstupů vzdělávání jednotlivých předmětů a vzdělávacích oblastí; nižší úspěšnosti dosáhli zejména žáci 9. ročníku v matematice a v přírodovědných předmětech, naopak vysoká úspěšnost žáků 5. i 9. ročníku je patrná pro anglický jazyk a některé společenské a výchovné předměty).
Publikaci s uvolněnými úlohami z mezinárodního šetření PISA 2015: Uvolněné úlohy z přírodovědné gramotnosti a metodika tvorby interaktivních úloh
mohou využít při své činnosti učitelé přírodovědných předmětů druhého stupně základní školy a střední školy.
ČŠI zveřejnila
národní zprávu z mezinárodního šetření PIRLS 2016
zaměřeného na čtenářskou gramotnost žáků 4. ročníku základní školy. Jedním ze závěrů zprávy je konstatování skutečnosti, že v českém kurikulu čtení, na rozdíl od některých zemí, nejsou přesně definovány metody výuky čtení ani konkrétní očekávané čtenářské dovednosti, které se následně nevyskytují ani ve školních vzdělávacích programech.
ÚŘAD PRO OCHRANU OSOBNÍCH ÚDAJŮ
Zdroj: www.uoou.cz
Úřad pro ochranu osobních údajů aktualizoval
stanovisko č. 12/2012 - K použití fotografie, obrazového a zvukového záznamu fyzické osoby (aktualizace říjen 2017)
, a to i z úhlu pohledu obecného nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR). Stanovisko je uzavřeno konstatováním, podle kterého ne každé pořizování nahrávek a fotografií podléhá režimu zákona o ochraně osobních údajů, resp. bude podléhat režimu obecného nařízení o ochraně osobních údajů. Ovšem i v případech působnosti předpisů o ochraně osobních údajů může mít soukromoprávní ochrana prostřednictvím žaloby na ochranu osobnosti přednost před veřejnoprávním dozorem ze strany Úřadu. V konkrétních hraničních případech bude záležet na posouzení, zda pořizování nebo používání fotografií či záznamů naplňuje pojem zpracování osobních údajů.
PŘIPRAVOVANÁ
LEGISLATIVA
Zdroj: https://apps.odok.cz
Návrh vyhlášky, kterou se mění vyhláška č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky, ve znění pozdějších předpisů
Návrh vyhlášky upravuje následující oblasti: 1) nejnižší průměrné počty žáků ve třídách základní školy (reflektuje návrh nařízení vlády, kterým se stanoví pro základní školy a střední školy zřizované krajem, obcí nebo svazkem obcí maximální počet hodin výuky financovaný ze státního rozpočtu), 2) hodnota PHmax pro přípravnou třídu základní školy, 3) hodnota PHmax pro třídu přípravného stupně základní školy speciální.
Navrhovaná účinnost: od 1. 9. 2018
Návrh vyhlášky, kterou se mění vyhláška č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů
Navrhovaná vyhláška je zaměřena zejména na zavedení maximálního počtu hodin přímé pedagogické činnosti (PHmax) pro školy zřizované územními samosprávnými celky nebo svazky obcí financovaného ze státního rozpočtu, a to v závislosti na počtu tříd na jednom pracovišti a druhu provozu (polodenní, celodenní a internátní).
Navrhovaná účinnost: od 1. 9. 2018

 

 

 

Související dokumenty

Pracovní situace

Základní momenty novely zákona o pedagogických pracovnících a novely školského zákona
Pedagogičtí pracovníci a pracovní poměr na dobu určitou od 1. 9. 2023 (1. část)
Školský zákon a jeho vyhlášky
2022/2023: Činnosti mateřské školy v 1. pololetí školního roku
Malotřídní základní škola - legislativa
Pravidla rozpočtové odpovědnosti
Shrnutí základních legislativních změn ovlivňujících činnost škol a školských zařízení ve školním roce 2017/2018
Novela maturitní vyhlášky
Shrnutí změn školského zákona k 1. 9. 2015
Jak „číst“ nový občanský zákoník – povaha jeho právních norem
Právní domněnky v novém občanském zákoníku a jejich rizika
Blíží se lhůta pro změnu stanov SRPŠ
Pracovní doba pedagogických pracovníků, její rozvržení a evidence
Zápis do prvního ročníku základního vzdělávání – základní souvislosti v rámci školského zákona a prováděcích vyhlášek
Přijímání ke vzdělávání ve střední škole a konzervatoři - právní předpisy, informace
Leden 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Prosinec 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Červen a červenec 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Srpen a září 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Říjen 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení

Poradna

Jmenování ředitele
Cestovní náklady v případě cesty na soutěž - odborná poradna, odpověď na dotaz
Zahraniční výjezd ředitele školy - odborná poradna, odpověď na dotaz
Cestovní náhrady při cestě na školení - odborná poradna, odpověď na dotaz
Čipy ve školní jídelně - odborná poradna, odpověď na dotaz
Volby do školské rady
Dohoda o výkonu práce z domova
Úplata za zájmové vzdělávání
Směrnice
Pracovní náplň
Nekomunikace
Zřizovatel
Doplňková činnost
Zástup
Pracovnělékařské služby
Jmenování ředitelky
Poplatky školní družina
GDPR
Vychovatelka ŠD
Pracovní neschopnost

Zákony

563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů