Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení

Vydáno:

 

 

 

 

Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
PhDr. Mgr.
Monika
Puškinová,
Ph.D.,
specialistka na školskou problematiku
INFORMACE MŠMT
Zdroj: www.msmt.cz
MŠMT zveřejnilo na školní rok 2016/2017 seznam soutěží vyhlašovaných, spoluvyhlašovaných a doporučených školám k účasti. V přehledu jsou soutěže rozděleny do pěti oblastí – předmětové soutěže, umělecké soutěže, sportovní soutěže, soutěže z oblasti speciálního školství a ostatní soutěže.
INFORMACE ČŠI
Zdroj: www.csicr.cz
Zveřejněný Plán hlavních úkolů České školní inspekce na školní rok 2016/2017 je pro školy a školská zařízení důležitý zejména vymezením vybraných specifických úkolů pro školní rok 2016/2017 a dalších úkolů ČŠI. Ke specifickým úkolům pro školní rok 2016/2017 patří např. společné vzdělávání, organizace a průběh přijímacího řízení do oborů vzdělání s maturitní zkouškou s využitím centrálně zadávaných jednotných testů, kvalita školního stravování včetně zajištění dietního stravování. Dalšími úkoly ČŠI jsou např. hodnocení účinnosti opatření přijatých školami/školskými zařízeními k odstranění zjištěných nedostatků, vedení evidence školních úrazů.
ČŠI zpřístupnila Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání vycházející z modelu tzv. kvalitní školy. Umožňují hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání a školských služeb na úrovni školy, vzdělávacího programu a vedení pedagogického procesu, sledování dosahování cílů vzdělávání podle školních vzdělávacích programů a vyhodnocení pokroku škol v čase. Kritéria jsou zpracována v modifikacích pro jednotlivé druhy škol a školských zařízení. Jsou sestavena takovým způsobem, aby mohla být postupně využívána také v rámci vlastního hodnocení přímo jednotlivými školami a školskými zařízeními a také pro hodnocení prováděné ze strany zřizovatelů.
ČŠI zveřejnila dvě tematické zprávy. Tematická zpráva Vzdělávání žáků ve středních školách s pedagogickými obory vzdělání např. obsahuje doporučení přijímat žáky do studia na základě ověření jejich talentu a předpokladů pro studium (zejména komunikační schopnosti a správná výslovnost, hudební, výtvarné a pohybové dovednosti). V tematické zprávě Vzdělávání v globálních a rozvojových tématech v základních a středních školách se např. doporučuje ustavit ve školách funkci koordinátora pro začleňování globálních a rozvojových témat.
Ve Zprávě z kontroly průběhu závěrečné zkoušky podle jednotného zadání v řádném termínu 2016 ČŠI v rámci pozitivních zjištění mimo jiné konstatuje, že nebylo zjištěno porušení právních předpisů; v rámci negativních zjištění mimo jiné uvádí, že realizace praktické závěrečné zkoušky podle jednotného zadání si vynutila zvýšené náklady ze strany školy i ze strany žáků. Tyto náklady nejsou školám nijak kompenzovány.
PŘIPRAVOVANÁ
LEGISLATIVA
Zdroj: https://apps.odok.cz
Návrh vyhlášky, kterou se mění vyhláška č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů, a některé další vyhlášky, předložený MŠMT
Většina ustanovení navrhované novely má nabýt účinnosti 1. 9. 2016. K nim patří např. ustanovení, která upravují činnost lesních mateřských škol; zrušují dělení předškolního vzdělávání na ročníky; přesně definují pedagogického pracovníka, který vykonává dohled nad dítětem v mateřské škole, jako učitele mateřské školy.
S účinností od 1. 1. 2017 se navrhuje úprava rozsahu povinného předškolního vzdělávání (4 hodiny denně). Pravidla zřizování samostatných tříd pro děti od dvou do tří let věku dítěte a počtu dětí v těchto třídách (nejméně 12 a nejvýše 16 dětí) a pravidla o souběžném výkonu pracovní činnosti nepedagogického pracovníka ve třídě, kde se vzdělávají pouze děti ve věku dvou až tří let, nebo kde jsou čtyři a více těchto dětí, mají nabýt účinnosti od 1. 9. 2020.
Navrhovaná přechodná ustanovení zakotvují, že ustanovení o snížení nejvyššího počtu dětí ve třídě za každé ve třídě zařazené dítě s přiznaným podpůrným opatřením třetího až pátého stupně se v mateřské škole, ve které jsou na školní rok 2016/2017 třídy obsazeny takovým způsobem, že by bylo nutné vytvořit novou třídu, použijí až od 1. září 2017.
Obdobně se navrhuje přechodné ustanovení spojené s novelou vyhlášky č. 48/2005 Sb. – ustanovení o snížení nejvyššího počtu žáků ve třídě nebo skupině za každého ve třídě nebo skupině zařazeného žáka s přiznaným podpůrným opatřením třetího až pátého stupně se ve škole, ve které jsou na školní rok 2016/2017 třídy nebo skupiny obsazeny takovým způsobem, že by bylo nutné vytvořit novou třídu nebo skupinu, použije se až od 1. září 2017.
Návrh vyhlášky, kterou se stanoví podrobnosti o organizaci přijímacího řízení ke vzdělávání ve středních školách, předložený MŠMT
Cílem nové vyhlášky je uvést do souladu stávající právní úpravu prováděcího předpisu s novelizovaným zněním § 60 až 64 školského zákona. Základní změna spočívá v úpravě pravidel konání jednotné zkoušky.
Navrhuje se účinnost od 1. 9. 2016.
Návrh nařízení vlády, kterým se stanovují obory vzdělání, v nichž je matematika zkušebním předmětem společné části maturitní zkoušky
Návrh nařízení stanoví obory vzdělání, v nichž je matematika povinným zkušebním předmětem společné části maturitní zkoušky pro žáky, kteří úspěšně ukončí poslední ročník středního vzdělávání s maturitní zkouškou nejdříve po 30. září 2020. Tyto obory vzdělání jsou uvedeny v příloze k nařízení.
Navrhuje se účinnost od 1. října 2016, s některými výjimkami, kdy se navrhuje účinnost od 1. října 2022.

 

 

 

Související dokumenty

Pracovní situace

Hospodaření s FKSP od roku 2024
Základní momenty novely zákona o pedagogických pracovnících a novely školského zákona
Pedagogičtí pracovníci a pracovní poměr na dobu určitou od 1. 9. 2023 (1. část)
Školský zákon a jeho vyhlášky
2022/2023: Činnosti mateřské školy v 1. pololetí školního roku
Malotřídní základní škola - legislativa
Pravidla rozpočtové odpovědnosti
Shrnutí základních legislativních změn ovlivňujících činnost škol a školských zařízení ve školním roce 2017/2018
Novela maturitní vyhlášky
Shrnutí změn školského zákona k 1. 9. 2015
Jak „číst“ nový občanský zákoník – povaha jeho právních norem
Právní domněnky v novém občanském zákoníku a jejich rizika
Blíží se lhůta pro změnu stanov SRPŠ
Pracovní doba pedagogických pracovníků, její rozvržení a evidence
Zápis do prvního ročníku základního vzdělávání – základní souvislosti v rámci školského zákona a prováděcích vyhlášek
Přijímání ke vzdělávání ve střední škole a konzervatoři - právní předpisy, informace
Leden 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Prosinec 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Červen a červenec 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Srpen a září 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení

Poradna

Jmenování ředitele
Cestovní náklady v případě cesty na soutěž - odborná poradna, odpověď na dotaz
Zahraniční výjezd ředitele školy - odborná poradna, odpověď na dotaz
Cestovní náhrady při cestě na školení - odborná poradna, odpověď na dotaz
Čipy ve školní jídelně - odborná poradna, odpověď na dotaz
Volby do školské rady
Dohoda o výkonu práce z domova
Úplata za zájmové vzdělávání
Směrnice
Pracovní náplň
Nekomunikace
Zřizovatel
Doplňková činnost
Zástup
Pracovnělékařské služby
Jmenování ředitelky
Poplatky školní družina
GDPR
Vychovatelka ŠD
Pracovní neschopnost

Zákony

561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)