Práva dítěte v Brně

Vydáno:

Dne 26. září 2011 proběhla v Brně hodnotící konference prvního roku projektu „Centrum nových metod a příležitostí ve vzdělávání“ financovaného z prostředků Evropského sociálního fondu v rámci operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu České republiky. Tento projekt má podtitul: „Poznáním svých práv si uvědomuji své povinnosti“. Realizátorem projektu je společnost DENEB INT., s.r.o.

Práva dítěte v Brně
Mgr.
Naděžda
Kynclová
ZŠ a MŠ Merhautova Brno
Do projektu se v oblasti mentoringu a práv dítěte zapojila také naše škola, Základní a mateřská škola Merhautova v Brně.
Projektové hodiny se uskutečnily v přípravných ročnících a ve třídách na 1. stupni
v budově Vranovská. Pedagogové připravili sedm projektových hodin, ve kterých se zapojilo celkem 336 žáků. Po každé projektové hodině následovala práce s třídním kolektivem ve spolupráci s třídním učitelem, kdy se na konkrétní situaci ve třídě ukazovala žákům potřebnost znalostí práv dítěte a také to, že
chování každého jedince zasahuje do práva všech přítomných dětí i dospělých.
Každé správné hodnocení určitého chování ze strany žáků, ať kladného nebo záporného, musíme považovat za úspěch, protože si žáci uvědomují svoji osobnost a svoje práva a také to, že mohou svým chováním působit i na svoje kamarády. Tento postup je časově náročný a ze strany všech pedagogických pracovníků vyžaduje mnoho trpělivosti, tolerance, empatie a důslednosti.
V rámci projektu se uskutečnily také
dva projektové dny.
V červnu se všichni žáci zapojili do projektového dne „Já a moje škola“, kdy si žáci vytvářeli svoji ideální třídu a pravidla života třídy. Celá škola se pak sešla na hřišti a třídy prezentovaly svoji práci.
Na závěr jsme z modelů tříd postavili ideální školu a vytvořili pravidla života této školy. Tím byla nastoupena cesta k vytváření pozitivního vztahu žáků ke škole; škola není nepřítel, se kterým se musí bojovat, ale svým chováním a učením ji pomáháme vytvářet.Jaký budu já, taková bude třída, jaká bude třída, taková bude škola.
Záleží na každém žáku a jeho názoru, kterému by měli naslouchat všichni pedagogičtí i ostatní pracovníci školy.
Další projektový den, který se uskutečnil 16. 6. 2011 u příležitosti „Dne afrického dítěte“, se jmenoval „Afrika“ – žáci se setkali s Afričankami, které jim přiblížily život v rodných zemích a svoje osudy. Ochutnali i africké jídlo.
Při besedě měli žáci možnost poprvé se přesvědčit, že barva pleti ani místo, kde se narodili, nerozhoduje o dosaženém vzdělání.
A jen na nich záleží, jak se na život připraví a jak využijí všech příležitostí, které se jim nabízí.
Takto probíhaly projektové dny na naší škole v Brně. Stejným způsobem pracují v projektu školy v Ostravě, Vsetíně, Valašském Meziříčí a také další dvě partnerské školy v Zábřehu. Odlišnosti jsou dány pouze specifiky daných škol. Všem záleží na co nejlepších výsledcích, proto se zástupci všech škol sešli na konferenci, aby si předali svoje zkušenosti z celoroční práce se žáky na různých stupních škol od škol mateřských přes základní až ke středním školám.
Společným jmenovatelem konference byla snaha využívat všech možností k rozvoji osobnosti dětí a šířit povědomí o mentorské práci a o právech dítěte.
Příklad
ZŠ a MŠ Merhautova 37, Brno – přípravné ročníky a 1. ročníky ZŠ
Tema:
Máš právo mít kamarády
Důležitá slova:
kamarádství, přátelství, tolerance, nepřátelství, samota, nesnášenlivost, závist
Pomůcky:
pohádka Budka v poli, masky zvířátek
Postup:
 
Všichni si sednou do kruhu a vyslechnou pohádku Budka v poli.
 
Rozhovor - jak se pohádka líbila a o kterých zvířátkách pohádka byla.
 
Postavíme zvířátkům budku - zapojí se všechny děti - všichni jsme vzájemně kamarády, všichni máme zvířátka rádi, proto jim postavíme budku.
 
Znovu zopakujeme názvy i jména zvířátek a rozdáme úkoly.
 
Dramatizace pohádky - žáci si zahrají na zvířátka, ostatní se zapojí jako vypravěči.
 
Znovu si sedneme do kruhu a v rozhovoru hledáme klady (kamarádství, pomoc, toleranci) v chování myšky, žabky, zajíčka a pejska a naopak zápory (závist, nesnášenlivost, zlobu) v chování medvěda.
 
Chování zvířátek převést na chování dětí. Odpovídat na otázky: Kdo chce být jako myška? Kdo chce být jako medvěd?
 
Vést děti k vyvození závěru: kdo je k jiným kamarádský, jsou ostatní kamarádští k němu a má hodně přátel. Kdo jiným závidí a je na ostatní zlý, jsou všichni kolem na něho zlí a on zůstane sám bez přátel a kamarádů.
Závěr:
Zhodnocení práce dětí, odměna hercům.
Nepřímá práce:
2. Vyučovací hodina
1. Během následujících dnů se do třídy vracet a pozorovat chování žáků během vyučovacích hodin, ale hlavně o přestávkách.
2. Vést se žáky diskuzi o jejich chování s důrazem na kamarádství a vést je k hodnocení jejich chování.
3. Pohovor s třídním učitelem - jak se výuka (právo dítěte) ke kamarádství odrazila v chování žáků a na co se v příští hodině zaměřit.
Hodnocení:
Přímá práce se žáky byla pěkná, pružná, všichni se zapojili. V diskuzi již někteří žáci odpovídali jen na dotazy, a to mnohdy jednoslabičně. Proto je nutné vést žáky k vyjádření svých názorů bez jakýchkoliv obav. Následné návštěvy ve třídě ukazují na nutnost soustavné a postupné práce všech vyučujících při odstraňování negativních rysů a chování žáků.
Pedagogove:
Naděžda Kynclová, Helena Elsnerová

Související dokumenty

Pracovní situace

Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Vzorové situace při žádosti rodiče o informace o průběhu vzdělávání dítěte
Může škola požadovat peníze za opotřebení učebnic?
Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Doprovod žáka do nemocnice
Žákovská a studentská samospráva
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Školní vzdělávací program
Revize RVP
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015
Změna ve vyplňování záznamů o úrazech
Zákonný zástupce
Školy s rozšířenou výukou
Krizový plán jako součást interní dokumentace školy
Bezpečnostní plán jako součást interní dokumentace školy
Bezplatné poskytování učebnic

Poradna

Výuka Aj
Problémy ve třídě
Počet žáků ve třídě
Poplatky za ŠD při rotační výuce
Ukončení předškolního vzdělávání
Žák v zahraničí
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Odpovědnost školy za škodu - odpověď na dotaz
Dozor při odvozu do nemocnice - odborná poradna, odpověď na dotaz