Praha 7 přichází s projektem venkovní třídy

Vydáno:

Praha 7 přichází s novým projektem pro své základní školy. Tím je vybudování venkovních tříd na jejich pozemcích. Nepřicházíme s novinkou, vždyť už v minulosti se děti převážně učily v přírodě.

Praha 7 přichází s projektem venkovní třídy
Mgr. Bc.
Filip
Kuchař
 
vedoucí odboru školství Úřadu MČ Praha 7
V Praze roku 1926 například založil pedagog, spisovatel a archeolog Eduard Štorch na Libeňském ostrově "tzv. „dětské farmy“, kdy pozorováním žáků učících se na dětské farmě dospěl k zjištění,
„že jsou tu žáci ještě pozornější než v uzavřené škole.“
1)
Impulzem pro vznik tohoto projektu byla návštěva vernisáže výstavy Martina Rajniše a jeho Hutě architektů v galerii DOX, která se konala v červnu letošního roku. Stavby tohoto architekta a jeho kolegů vycházejí ze
souladu s přírodou
v nejširším slova smyslu. Právě některé jeho realizované stavby, jako Zenová kostka v Praze nebo Stackhouse ve Slavonicích, ve mně vyvolaly jak vzpomínku na poznání Eduarda Štorcha, tak na přání žáků mít možnost se učit venku, kterou se mnou sdíleli v rámci výstupů svých prací ve výchově k občanství, ve které jsem je vzdělával.
Naším záměrem už od prvních chvil vzniku projektu bylo vytvořit venkovní třídu, která by byla koncipovaná jako otevřený, zastřešený učební pavilon,
umožňující estetický a harmonický rozvoj žáků se zdůrazňováním tělesného pohybu a pobytu na čerstvém vzduchu. Naší vizí je, aby umožňovala nejen běžnou výuku jako v běžné třídě, ale aby ji bylo možné využívat i po skončení vyučování pro pohybové nebo volnočasové aktivity
družiny nebo školního klubu. Z toho vyšly základní požadavky na minimální rozsah třídy, která je vybavena pojízdnou tabulí, skládacími dřevěnými židlemi a dřevěnými podložkami pro psaní nebo kreslení a odkládacími boxy, kde bude uložen výukový materiál.
Důležitou součástí každého úspěšně realizovaného projektu je jeho nastavení. Jak již bylo zmíněno, projekt je určen pro všechny školy zřizované Prahou 7. Jelikož jsme ale nepřebírali již ověřený koncept, rozhodli jsme se projekt ověřit nejprve na jedné škole, kde bychom mohli tuto venkovní třídu vyzkoušet a případně ji dle potřeby dotvořit. K tomu se nám koncepční řešení staveb Hutě architektů Martina Rajniše se svojí variabilitou jevilo jako nejvhodnější, neboť
umožňuje přizpůsobit stavbu jakýmkoliv prostorovým podmínkám
dané školy. Kromě své variability nám venkovní třída umožnila do stavby zapojit také žáky školy. V rámci workshopu tak měli žáci možnost si nejen osvojit pracovní činnosti, které ze škol již skoro vymizely, ale také rozvíjet své matematické a geometrické myšlení i tvůrčí potenciál a současně získávat k jejich novému netradičnímu vzdělávacímu prostoru osobní vztah.
Naši první venkovní třídu jsme dokončili 7. října a žáci si ještě letos díky příjemnému babímu létu mohli vyzkoušet, jaké to je vzdělávat se ve venkovní třídě, a zároveň porovnat, které učení je pro ně příjemnější a efektivnější. Zda v uzavřené třídě, nebo v tomto našem příspěvku pro kvalitnější učení žáků na Praze 7.

1) KETTNER, B. Kdo byl Eduard Štorch. Havlíčkův Brod, 2011. ISBN 978-80-254-9879-8.

Související dokumenty