Abych mohl popsat požadavky zřizovatelů škol, upřesním nejprve kompetence zřizovatelů.
Požadavky zřizovatelů na ředitele škol
PaedDr.
Pavel
Schneider
vedoucí odboru školství a sportu Středočeského kraje
Zřizovatel jmenuje ředitele školy na základě výsledků výběrového řízení.
Členy výběrové komise jsou zástupci zřizovatele, České školní inspekce, školské rady, pedagogických pracovníků školy a nezávislí odborníci. Zřizovatel určuje plat ředitele školy, včetně osobního ohodnocení a odměn.Odvolat ředitele lze dnes pouze v případě, že hrubým způsobem poruší zákon.
V legislativním procesu je návrh na šestileté funkční období a možnost jeho odvolání na základě shody zřizovatele, inspekce a školské rady.Zřizovatelské kompetence
se týkají především provozních záležitostí školy a obecně záležitostí sítě škol.Problematika vzdělávání
spadá do kompetence státu – tedy ministerstva školství a inspekce – a školské rady.Krajský úřad
(úřad státní správy a samosprávy nikoli kraj) má kompetence v oblasti správního řízení, odvolání proti rozhodnutí ředitele apod. a v oblasti tvorby rozpočtu státních prostředků pro školy.Zřizovatelem většiny škol
je místní samospráva, tedy obce (resp. města) a kraje. Požadavky zřizovatele začínají při
konkursním řízení. V rámci toho zřizovatele zajímá celková koncepce školy, zkušenosti budoucího ředitele, jeho znalost předpisů a morální vlastnosti. S požadavky na ředitele školy souvisí i
hodnocení kvality školy a hodnocení ředitele zřizovatelem. Zabývá se tím i projekt Národního ústavu odborného vzdělávání
Cestou ke kvalitě.
Poznámka
Výstupem tohoto projektu je i stanovení kritérií hodnocení, z nichž se dají dovodit i požadavky zřizovatele na ředitele školy: Ředitel školy by tedy měl umět zajistit dostatečné podmínky ke vzdělávání, dostatečnou kvalitu průběhu a výsledků vzdělávání, odpovídající úroveň klimatu školy a spolupráce s rodiči a dalšími subjekty, kvalitní vedení a řízení školy a odpovídající výsledky práce školy vzhledem k podmínkám vzdělávání a ekonomickým zdrojům.
Z hlediska manažerského vzdělávání se diskutuje o tom, zda požadovat určitou míru certifikovaného vzdělání již před nástupem do funkce. Myslím, že základní znalosti a dovednosti musí budoucí ředitel předvést již při konkurzu. Zákonem danou povinnost však myslím postačuje chtít až po nástupu do funkce s tím, že
doba dvou let je zřejmě příliš dlouhá.
Velmi se osvědčuje spolupráce se zkušenými řediteli, nejcennější na manažerských školeních bývá vzájemné setkávání ředitelů a neformální pracovní diskuse. V této fázi přípravy je výhodné, že ji provádějí většinou krajem zřízené organizace pro vzdělávání. Je tím zajištěn regionální charakter tohoto vzdělávání, včetně možné spolupráce s krajem jako největším zřizovatelem a krajským úřadem. Myslím, že je dobře, že bakalářské a vyšší vzdělávání ředitelů je již v kompetenci vysoké školy.
Regionální organizace pro vzdělávání mají velký význam v průběžném vzdělávání ředitelů.
U nás jsou jejich zástupci vždy účastni na poradách ředitelů a mohou tak aktuálně reagovat na případné dotazy ředitelů i na požadavky na uspořádání školení na jednotlivá témata. Pravidelně jsou vypisovány semináře k aktuálním změnám právních předpisů.Každý ředitel si může najít v režimu průběžného vzdělávání to, co potřebuje. Souhlasím však s panem Trojanem, že
celý systém DVPP (včetně vzdělávání ředitelů) postrádá systém a naprosto chybí kariérní řád, včetně potřebných motivačních prvků.