Povinnost stanovit počet přijímaných žáků

Vydáno:

Podle našich předběžných odhadů očekáváme kolem 40 spádových dětí. Chtěli bychom tedy otevřít dvě první třídy. Při otevření dvou prvních tříd nenaplníme zcela rejstříkovou kapacitu školy. Je mou povinností otevřít více prvních tříd v případě zájmu dětí mimo spádový obvod (vycházím-li ze znění § 36 odst. 7: Ředitel spádové školy je povinen přednostně přijmout žáky s místem trvalého pobytu v příslušném školském obvodu a žáky umístěné v tomto obvodu ve školském zařízení pro výkon ústavní výchovy, ochranné výchovy nebo ve školském zařízení pro preventivně výchovnou péči, a to do výše povoleného počtu žáků uvedené ve školském rejstříku)? Nebo je v mé kompetenci určit předem maximální počet přijímaných dětí za předpokladu, že samozřejmě uspokojíme všechny spádové děti?

Povinnost stanovit počet přijímaných žáků
PhDr. Mgr.
Monika
Puškinová,
Ph.D.
SOUVISEJÍCÍ PŘEDPISY:
-
vyhláška č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky
-
zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
ODPOVĚĎ:
Povinnost určit předem maximální počet přijímaných uchazečů
Počet přijímaných žáků je informací, která se sděluje před zahájením zápisu dle § 3a odst. 7 vyhlášky č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky, ve znění pozdějších předpisů: Škola před zahájením zápisu zveřejní způsobem umožňujícím dálkový přístup informace k organizaci a průběhu zápisu, které obsahují kritéria pro přijímání žáků, počet žáků, které je možné přijmout, popis formální a případných dalších částí zápisu a popřípadě další údaje.
Proto také ředitel školy musí před zahájením zápisu stanovit počet žáků, které je možné přijmout.
Přijímání „spádových“ a „nespádových“ dětí
V souladu s § 36 odst. 7 školského zákona je ředitel spádové školy povinen přednostně přijmout žáky s místem trvalého pobytu v příslušném školském obvodu a žáky umístěné v tomto obvodu ve školském zařízení pro výkon ústavní výchovy, ochranné výchovy nebo ve školském zařízení pro preventivně výchovnou péči, a to do výše povoleného počtu žáků uvedeného ve školském rejstříku.
Ohledně „nespádových“ dětí odkazuji na komentář k § 36 odst. 7 školského zákona P. Katzové (KATZOVÁ, P. Školský zákon. Komentář. Praha: Wolters Kluwer, 2009): „Pokud jde o děti, které nemají místo trvalého pobytu v příslušném školském obvodu, nebo žáky neumístěné v tomto obvodu ve školském zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy, zde školský zákon výslovný nárok na přijetí k základnímu vzdělávání až do výše nejvyššího povoleného počtu žáků uvedeného v rejstříku škol a školských zařízení podle § 144 odst. 1 písm. e) a f) školského zákona nezakotvuje.“
Jinak vyjádřeno, právo přednostního přijetí, a to až do výše povoleného počtu žáků uvedeného ve školském rejstříku, se vztahuje pouze na „spádové“ děti (žáky s místem trvalého pobytu v příslušném školském obvodu a žáky umístěné v tomto obvodu ve školském zařízení pro výkon ústavní výchovy, ochranné výchovy nebo ve školském zařízení pro preventivně výchovnou péči).
Ve vztahu k situaci, která je popsána v dotazu, doplňuji: Škola stanoví takový počet přijímaných uchazečů (žáků), který
a)
zajistí přijetí všech „spádových“ uchazečů (žáků),
b)
umožní přijetí určitého počtu „nespádových“ uchazečů (žáků).
V této konkrétní situaci (kdy ředitel jednoznačně ví, že přijme všechny „spádové“ uchazeče) uvedený počet přijímaných uchazečů nemusí být stanoven tak, že „doplňuje“ současný počet žáků základní školy až do výše nejvyššího povoleného počtu žáků uvedeného v rejstříku škol a školských zařízení.

Související dokumenty

Pracovní situace

Přijímání ke vzdělávání ve střední škole a konzervatoři - právní předpisy, informace
Způsob poskytování poradenských služeb školským poradenským zařízením
2022/2023: Plán činnosti střední školy v 1. pololetí školního roku
Základní momenty novely zákona o pedagogických pracovnících a novely školského zákona
Pedagogičtí pracovníci a pracovní poměr na dobu určitou od 1. 9. 2023 (1. část)
Školský zákon a jeho vyhlášky
2022/2023: Činnosti mateřské školy v 1. pololetí školního roku
Malotřídní základní škola - legislativa
Pravidla rozpočtové odpovědnosti
Přijetí žáka ke vzdělávání ve střední škole a ke vzdělávání v konzervatoři
Shrnutí základních legislativních změn ovlivňujících činnost škol a školských zařízení ve školním roce 2017/2018
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách – specifika a souvislosti
Novela maturitní vyhlášky
Shrnutí změn školského zákona k 1. 9. 2015
Jak „číst“ nový občanský zákoník – povaha jeho právních norem
Právní domněnky v novém občanském zákoníku a jejich rizika
Blíží se lhůta pro změnu stanov SRPŠ
Pracovní doba pedagogických pracovníků, její rozvržení a evidence
Zápis do prvního ročníku základního vzdělávání – základní souvislosti v rámci školského zákona a prováděcích vyhlášek
Průběh správního řízení o přijetí k základnímu vzdělávání

Poradna

Jmenování ředitele
Pracovní náplň
Nekomunikace
Zřizovatel
Doplňková činnost
Zástup
Pracovnělékařské služby
Jmenování ředitelky
Poplatky školní družina
GDPR
Vychovatelka ŠD
Pracovní neschopnost
Škola v přírodě
Střet zájmů
Doprovod do školy
DPČ
Zákoník práce
Výpověď
Úvazky
Střídavá péče

Zákony

561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)

Vyhlášky

48/2005 Sb. o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky