Pověřenec pro ochranu osobních údajů v poradenských zařízeních

Povinnost jmenovat pověřence pro ochranu osobních údajů je jedním z velmi palčivých témat pro veřejné subjekty, protože patří mezi nejpodstatnější povinnosti, které zavádí obecné nařízení o ochraně osobních údajů (dále jen „GDPR“), účinné od 25. května 2018. Jak je to s poradenskými zařízeními a nutností mít pověřence pro ochranu osobních údajů?

Pověřenec pro ochranu osobních údajů v poradenských zařízeních
Mgr.
Alice
Frýbová,
právnička společnosti Holubová advokáti, s. r. o.
RNDr. Ing.
Eva
Urbanová,
lektorka, Centrum školského managementu PedF UK
Kdo je pověřenec pro ochranu osobních údajů?
Pověřenec pro ochranu osobních údajů je institut přejatý z německého práva, kde funguje již od roku 2009. Zjednodušeně se jedná o poradce v oblasti ochrany osobních údajů. Pověřenec má na starosti poskytovat informace a poradenství ohledně osobních údajů a monitorovat soulad s GDPR. Další jeho povinností je spolupracovat s Úřadem pro ochranu osobních údajů a zároveň pro tento úřad působit jako kontaktní místo. Nicméně pověřenec není odpovědný za dodržování GDPR a jiných předpisů, odpovědným subjektem zůstává vždy správce osobních údajů.
Musejí mít poradenská zařízení pověřence pro ochranu osobních údajů? Pokud ano, která?
Mít ho musejí jen některá. GDPR stanoví, že pověřence musejí mít všechny orgány veřejné moci či veřejné subjekty s výjimkou soudů jednajících v rámci svých soudních pravomocí. Dále musejí mít pověřence subjekty, jejichž hlavní činnost spočívá v rozsáhlém a pravidelném monitorování subjektů údajů nebo v rozsáhlém zpracování zvláštních kategorií osobních údajů, příp. rozsudků v trestních věcech. Pro poradenská zařízení, která nemají sama právní subjektivitu a jsou součástí škol, je situace relativně jednoduchá. Existuje konsenzus, že školy jsou orgány veřejné moci, a tudíž pověřence mít musejí. Pověřenec tak bude mít uzavřenou smlouvu se školou – právnickou osobou a bude dohlížet i na činnost poradenského zařízení.
Nicméně některá poradenská zařízení, ať už pedagogicko­psychologické poradny, nebo speciálně pedagogická centra, jsou samostatnými právnickými osobami, a disponují tedy právní subjektivitou. Nejčastěji jsou příspěvkovými organizacemi, výjimečně též společnostmi s ručením omezeným, zapsaným ústavem či školskou právnickou osobou (dle údajů v rejstříku škol). Je tedy nutné posoudit, zda tato samostatná zařízení „spadnou“ do kategorie „orgán veřejné moci“, „veřejný subjekt“ nebo „organizace, jejíž činnost spočívá v rozsáhlém zpracování citlivých osobních údajů“, tj. údajů o zdravotním stavu.
V současnosti je v české teorii za orgán veřejné moci považován orgán, který reprezentuje veřejnou moc a je ze zákona oprávněn autoritativně rozhodovat o právech a povinnostech fyzických či právnických osob nebo jinak zasahovat do jejich právní sféry, a to buď přímo, zejména v případě orgánů moci výkonné nebo soudní, nebo zprostředkovaně, pokud jde o orgány moci zákonodárné. Poradenská zařízení o právech a povinnostech autoritativně nerozhodují, už z názvu vyplývá, že poskytují primárně veřejné služby. Dle názoru autorek se tak o orgány veřejné moci ve smyslu GDPR nejedná. Opačný názor zaujalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ve své Metodické pomůcce k aplikaci obecného nařízení o ochraně osobních údajů v podmínkách školství (dostupné z http://www.msmt.cz/dokumenty-3/metodicka-pomucka-k-aplikaci-obecneho-narizeni-o-ochrane), ve které říká, že všechny školy a školská zařízení jsou orgány veřejné moci, a musejí tedy jmenovat pověřence pro ochranu osobních údajů.
Druhou možností, kdy by samostatná poradenská zařízení musela jmenovat pověřence pro ochranu osobních údajů, je situace, kdy by poradenská zařízení mohla být považována za veřejné subjekty ve smyslu GDPR. Zde panuje větší shoda na tom, že poradenská zařízení nejsou veřejnými subjekty ve smyslu GDPR. Adaptační zákon ke GDPR totiž stanoví, že veřejnými subjekty jsou pouze subjekty zřízené zákonem (např. VZP), nikoliv zřízené na základě zákona (většina příspěvkových organizací). Poradenská zařízení tedy nejsou veřejnými subjekty ve smyslu GDPR.
Pověřence musejí jmenovat též organizace, jejichž hlavní činnost spočívá v rozsáhlém zpracování zvláštních kategorií osobních údajů. Hlavní činnosti poradenských zařízení můžeme charakterizovat tak, že zpracovávají údaje o zdravotním stavu žáků. Proto je nutné posoudit, zda je toto zpracování možné považovat za rozsáhlé zpracování citlivých osobních údajů. Pojem „rozsáhlé zpracování“ je pojmem velmi neurčitým, nicméně některá vodítka nám poskytuje stanovisko pracovní skupiny WP 29 při Evropské komisi (dostupné z https://www.uoou.cz/assets/File.ashx?id_ org=200144 & id_dokumenty=29166), které se problematice stanovení, co je rozsáhlé zpracování citlivých osobních údajů, věnuje. Pracovní skupina doporučuje, aby byly při určování toho, zda je zpracování prováděno ve velkém rozsahu, vzaty v úvahu především tyto faktory:
-
počet dotčených subjektů údajů buď jako konkrétní čís­lo, nebo jako podíl příslušné skupiny obyvatelstva;
-
objem údajů a/nebo škála různých údajových položek, které jsou zpracovávány;
-
trvání nebo stálost činnosti zpracování údajů;
-
zeměpisný rozsah činnosti zpracování.
WP 29 ve stanovisku uvádí, že za rozsáhlé zpracování citlivých osobních údajů je nutné považovat zpracování údajů pacientů v rámci pravidelné činnosti nemocnic, naopak rozsáhlým zpracováním není zpracování údajů pacientů provedené jednotlivým lékařem. Pokud se tato doporučení pracovní skupiny WP 29 pokusíme převést do prostředí poradenských zařízení, domníváme se, že zpracování osobních údajů poradenskými zařízeními s celokrajovou působností bude považováno za rozsáhlé zpracování osobních údajů, čímž těmto zařízením vznikne povinnost jmenovat pověřence pro ochranu osobních údajů.
Shrnutí
Pro poradenská zařízení, která sama nemají právní subjektivitu a jsou součástí škol, bude činnost pověřence zajišťovat pověřenec školy. U poradenských zařízení, která naopak právní subjektivitou disponují, je situace velmi nepřehledná. Autorky se domnívají, že poradenská zařízení s celokrajovým zeměpisným rozsahem budou podléhat povinnosti jmenovat pověřence pro ochranu osobních údajů, některá malá poradenská zařízení však nikoliv. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy však ve své metodické pomůcce doporučuje všem školám a školským zařízením, tedy i poradenským zařízením, jmenovat pověřence pro ochranu osobních údajů. Nicméně je nutné si uvědomit, že tím, kdo v této problematice bude mít poslední slovo, je Úřad pro ochranu osobních údajů, nikoliv ministerstvo školství.

Související dokumenty

Pracovní situace

Ochrana osobních údajů v praxi poradenských pracovníků
GDPR - pro školy
Evidenční list dítěte nepřijatého k předškolnímu vzdělávání
Kamerové systémy v mateřské škole
Poskytování osobních údajů školami Policii ČR
Předávání osobních údajů žáků pojišťovnám
Metodická pomůcka k aplikaci GDPR ve školství - vydaná MŠMT
GDPR: Jak zjistit, že škola (ne)potřebuje souhlas?
Kritéria výběru externího pověřence pro ochranu osobních údajů
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů ve školách a školských zařízeních – charakteristika, podmínky legálního zpracování osobních údajů, informační povinnost správce
Informační povinnost školy nebo školského zařízení – příklady
Souhlas se zpracováním osobních údajů ve školách - nejčastější situace
Bezpečnost osobních údajů podle zákona o ochraně osobních údajů
Zveřejnění údaje o platu
Narušování online výuky
Informační povinnost správce v případě, že osobní údaje nebyly získány od subjektu údajů
Záznamy o činnostech zpracování a školní jídelny
Záznamy o činnostech zpracování a školní družiny
Záznamy o činnostech zpracování - základní školy
Vyvěšení seznamu žáků „po nástupu GDPR“

Poradna

Zveřejňování fotografií
GDPR
Jmenování ředitele
Cestovní náklady v případě cesty na soutěž - odborná poradna, odpověď na dotaz
Zahraniční výjezd ředitele školy - odborná poradna, odpověď na dotaz
Cestovní náhrady při cestě na školení - odborná poradna, odpověď na dotaz
Čipy ve školní jídelně - odborná poradna, odpověď na dotaz
Volby do školské rady
Dohoda o výkonu práce z domova
Úplata za zájmové vzdělávání
Směrnice
Pracovní náplň
Nekomunikace
Zřizovatel
Doplňková činnost
Zástup
Pracovnělékařské služby
Jmenování ředitelky
Poplatky školní družina
Vychovatelka ŠD