Pohled do života jedné školy

Vydáno:

Zajímavé řešení vztahů mezi dětmi dobře funguje na Základní škole, Matice školské 3, České Budějovice. V lednu 2011 se škola zapojila do celorepublikového projektu CHIPS (Řešení vrstevnických vztahů). Tento projekt na škole trvá dosud a velmi se osvědčil.

Pohled do života jedné školy
Mgr.
Jana
Rychlíková
 
ředitelka ZŠ, Matice školské 3, České Budějovice
Projekt vznikl na základě zájmu a starosti mnoha mladých lidí o problémy svých kamarádů a chuti jim pomoci.
Podporovat
ve smyslu projektu znamená naslouchat. Program vrstevnické podpory pomáhá bojovat proti šikaně, řešit konflikty, snaží se poskytovat dětem pocit bezpečí a pokouší se měnit prostředí ve škole nebo skupině. Projekt využívá a aplikuje metodu
monitorování a řešení negativních společenských jevů
vyskytujících se mezi žáky základních škol a učiteli, včetně problémů mezi žáky, školou a zákonnými zástupci. Metoda vznikla v Anglii a dosáhla velmi dobrých výsledků.
Projekt nabízí dětem pomoc při řešení problémů, se kterými se ve škole potkávají. Vybraní žáci, zvaní podporovatelé,mají za úkol vyslechnout trable svých kamarádů a následně jim s nimi poradit a pomoci. V případě závažnější situace pak zprostředkují pomoc učitele. Vybraná skupina žáků spolu se svojí paní učitelkou (metodikem prevence) prošla pod vedením odborníků řadou školení. Zde si účastníci nejprve stanovili vlastní pravidla, podle nichž se budou řídit, a uvědomili si, jaké vlastnosti, schopnosti a dovednosti musí
podporovatelé
mít. V rámci školení také rozvíjeli své komunikační dovednosti.
Dnes si všichni
podporovatelé
říkají
Brambůrky
(odvozeno od CHIPS). V průběhu každého školního roku skupina asi 30 žáků pracuje ve službách a denně jsou k dispozici svým vrstevníkům. Mají svoji Bramborárnu,kde se mohou scházet a kde najdou klid na popovídání si se spolužáky. Kdo nemá odvahu sdělit svůj problém osobně, může použít
bramborový košík
a do něho vhodit vzkaz. Brambůrky všichni rychle poznají, služba totiž chodí v červeném tričku s vlastním logem.
Dříve, než se
Brambůrky
na konci každého školního roku rozloučí se svými nejstaršími členy, pečlivě vyberou nové, kteří je nahradí. Své členy vybírají opravdu pečlivě, protože jen přátelskému, mlčenlivému a spolehlivému spolužákovi se děti dokážou svěřit. A děti se opravdu svěřují, mnoho drobných problémů si žáci dokážou vyřešit sami. Teprve pokud na něco nestačí, přijdou na pomoc učitelé nebo ředitelka.

Se souhlasem anglické strany byla úspěšná metoda v letech 2006–2008 otevřena v České republice v projektu
CHIPS
na vybraných základních školách. Praktické ověření úspěšnosti vedlo k předložení dalšího projektu, umožňujícího rozšíření této metody pro větší cílovou skupinu. Projekt byl realizován v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a byl spolufinancován z prostředků Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky na období březen 2010 – únor 2013.

Související dokumenty