Počítač ve škole

Vydáno:

Před deseti lety začalo Gymnázium Vincence Makovského v Novém Městě na Moravě organizovat celostátní konferenci ředitelů škol, ICT koordinátorů a učitelů všech aprobací, kteří se snaží prostřednictvím informačních a komunikačních technologií usnadnit a zefektivnit svým žákům učení. Jaké je tematické zaměření konference a proč byste na ní rozhodně neměli chybět, vám napoví tento článek.

Počítač ve škole
Celostátní konference o praktických příkladech využívání digitálních technologií ve vzdělávání
Mgr.
Radek
Maca
 
vedoucí oddělení ICT v NIDM, lektor a metodik studia ICT koordinátorů
OD IZOLACE KE SDÍLENÍ NÁPADŮ
Po prvních počítačově vzdělávacích krůčcích jednotlivců či zájmových kroužků se objevil první projekt, který nastartoval systematičtější využívání počítačů na středních a následně základních školách. Pamětníci určitě nezaváhají a správně odpoví, že se jednalo o nizozemsko-československý projekt COMENIUS. Protože se počet vybavených škol relativně rychle zvětšoval, vznikala paralelně s tím větší potřeba sdílet výukové programy, hry, ale také metodiky, jak na to.
POČÍTAČ VE ŠKOLE
V okrese Žďár nad Sázavou se sešlo několik kolegů, kteří byli zapáleni myšlenkou sdílení informací a výměnou zkušeností. Tehdejší pedagogické centrum překročilo jako první hranice regionu a uspořádalo první nadregionální setkání - PC na základní škole. Hlavní roli zde však hráli HW a SW firmy, které se snažily ukazovat, jak jejich produkty pomáhají pedagogům ve výuce.
Naším hlavním motivem však bylo umožnit především pedagogům, aby mohli prezentovat své dobré modelové případy, jak digitální technologie pomáhají jejich žákům i jim samotným. Po dvouletém přemýšlení a hledání atraktivnějšího konceptu jsme vsadili na pedagogy a v roce 2004 jsme uspořádali na novoměstském gymnáziu první ročník celostátní konference
Počítač ve škole
. Právě praktickými ukázkami ze života škol je tato akce unikátní a nemá v ČR obdoby. Kromě pedagogů však rádi vítáme také zástupce HW a SW firem. Obě skupiny aktérů totiž patří k sobě, jedna bez druhé se neobejde. Je potřeba, aby se naučily komunikovat, sdělovat si své potřeby, přání a současně si vycházet vstříc.
Z pohledu ředitele se jedná o ideální příležitost vidět, jaké
didaktické pomůcky
existují, kolik stojí a současně jak je dokážou žáci či učitelé používat. Takto informovaný ředitel se potom snadněji a lépe rozhoduje při
nákupech pro vlastní školu.
ŠKOLY SE UČILY MYSLET PROJEKTOVĚ
V roce 2004 byla schválena nová celostátní koncepce financování ICT ve školství. V rámci tohoto vládního usnesení se rozdělovalo školám zhruba 900 milionů Kč na zajištění tzv. standardu ICT a 100 milionů Kč na realizaci projektů.
Novoměstská konference nestála bokem a každým rokem se snažila nejen tématy, ale hlavně prezentacemi pedagogů z praxe předávat MŠMT zpětnou vazbu. Pedagogové naopak vítali možnost pochlubit se, případně
porovnat své vzdělávací cesty
s jinými. Především pak během zákulisních debat sbírali nové kontakty, vyměňovali si názory a nezřídka plánovali spolupráci s jinými podobně zaměřenými školami k
realizaci meziškolních projektů.
Nejeden projekt je stále zveřejněn ve stejnojmenné sekci Projekty na webu konference (http://www.pocitacveskole.cz/kategorie/sekce/projekty).
Prezentující na konferenci představovali
inovativní metody práce s digitálními technologiemi
a okamžitě získávali zpětnou vazbu od účastníků workshopů či přednášek. Pomalu se začala usazovat také struktura konference. Každý ročník má svá nosná témata, která chceme první den konference představit všem účastníkům nějakým pozitivním praktickým příkladem. Proto zveme významné hosty, ať již z MŠMT, vysokých škol, komerčních firem, ale také ze zahraničí.
Během dalších dvou dnů probíhají paralelně někdy až v šesti sekcích přednášky a workshopy. Návštěvníci si tak vlastně mohou tvořit svůj
individuální program
podle toho, co je zajímá. Stranou nezůstávají ani zástupci firem, kteří tak vlastně z celého gymnázia vytvoří veletrh novinek.
OBDOBÍ EVROPSKÝCH PROJEKTŮ
V roce 2008 připravil tým externích spolupracovníků MŠMT pod vedením Milana Hausnera novou
Koncepci rozvoje informačních a komunikačních technologií ve vzdělávání
s tím, že finanční prostředky budou čerpány z OPVK. Nastala nová etapa realizace projektů škol a s tím související prezentace výstupů projektů na konferenci. Zúročuje se zde dovednost představit svůj projekt a jeho výsledky, diskutovat s ostatními o zvolených metodách práce. Je zcela zřejmé, že takto vybavení pedagogové pak jdou ve vlastní výuce žákům příkladem. Konference ale není o informatice, nýbrž o
inovativních metodách učení všech předmětů
s využitím digitálních technologií. Na webu konference lze mezi příspěvky filtrovat podle druhu školy i podle vzdělávacích oblastí či oborů. Řada zajímavých materiálů nejen z této doby je stále inspirujících a lze je stáhnout z webu konference z rubriky Inspirace (http://www.pocitacveskole.cz/kategorie/sekce/inspirace).
ZÁKLADEM JE DOBRÁ STRATEGIE A PEVNÉ ŘÍZENÍ
Na konferenci však nejsou příspěvky pouze o výuce. To, co je pro každou činnost nejdůležitější, je
stanovení si cílů, výsledků
a pak cest k nim vedoucích. Ano, narážím na koncepční práci ve školách, na práci, která přísluší především ředitelům a vedení školy obecně. Aby mohli ředitelé kvalifikovaně rozhodovat, musí mít kromě vzdělání dostatek informací. A protože informace jsou zpracovávány především počítači, nechybí na konferenci ani tyto příspěvky.
BLÝSKÁ SE NA LEPŠÍ ČASY?
Letošní rok je ve vzdělávání velmi významný, a to hned ze dvou důvodů:
 
MŠMT připravuje strategii vzdělávací politiky České republiky do roku 2020, která je nadresortní a týká se de facto všech občanů (více na www.vzdelavani2020.cz).
 
Rozběhla se celonárodní akce
„Česko mluví o vzdělávání“
,
která se snaží vyburcovat širokou veřejnost k aktivní účasti na vzdělávání nejen svých dětí, ale i sebe (více na http://ceskomluvi.cz).
V základních materiálech připravované
„Strategie vzdělávání 2020“
je uvedeno, že jednou z nejvýznamnějších příčin změn ve společnosti je rozvoj a zpřístupnění velkého množství služeb digitálních technologií. Objevují se nová, levná dotyková zařízení, která využívají
cloudová řešení pro sdílená úložiště dat
i nasazení webových aplikací, mohutně se rozvíjí aplikovaná kybernetika a robotizace.
Všechny tyto změny ve společnosti vyžadují, aby
absolventi škol nastupující do praxe
byli na ně připraveni. Je třeba, abychom se ve vzdělávání zaměřili nejen na nezbytné odborné znalosti, ale také na to, aby naši žáci uměli komunikovat, věcně argumentovat, tvořit a obhajovat svá řešení, aby se uměli rozhodovat, měli zájem aktivně se prosazovat a tím vším se naučili řídit svůj život.
Právě
digitální technologie
dnes umožňují rozvíjet výše uvedené dovednosti i mimo budovu školy. Z vlastní zkušenosti jistě víte, že mnoho studentů tyto vzdělávací cesty využívá. Paradoxně však zatím jen málo pedagogů jde touto cestou. Proto i letos chceme naší konferencí pomoci.
TŘI DNY PLNÉ INSPIRACE
Letos se chceme na konferenci ve spolupráci s Jednotou školských informatiků aktivně zapojit do celonárodní diskuse ke „Strategii vzdělávání 2020“. Proto jsme jedním z hlavních témat zvolili
„Česko mluví o ICT ve vzdělávání“
. Na závěr celé konference chceme ze všech příspěvků vyhotovit zprávu či poselství konference k možnostem efektivního využívání digitálních technologií ve vzdělávání.
Na celostátní konferenci
Počítač ve škole
se pravidelně schází téměř 200 účastníků především ze základních a středních škol, ale i komerčních firem, které spojuje myšlenka efektivního využívání digitálních technologií ve vzdělávání. Během tří dnů prezentuje téměř stovka vystupujících, především ze škol, jak jim a hlavně jejich žákům pomáhají tyto technologie v tvůrčí aktivní práci ve výuce, v mimoškolních aktivitách, ale také v bezpečné komunikaci a pohybu v kyberprostoru vůbec. Budou to opravdu tři dny plné inspirace. Přijeďte se letos inspirovat i vy.