Plán činnosti školy na 2. pololetí školního roku a hlavní prázdniny

Vydáno:

Pokračováním článku o plánu činnosti školy na 1. pololetí (Řízení školy 9/2012) je následující text věnovaný 2. pololetí.

Plán činnosti školy na 2. pololetí školního roku a hlavní prázdniny
Bc. et PhDr.
Monika
Puškinová
Ph. D.
specialista na školskou problematiku
V následujícím textu jsou zkráceně uvedené některé častěji se opakující právní předpisy:
 
zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů, v platném znění
 
zákon č. 245/2000 Sb., o státních svátcích, o významných dnech a o dnech pracovního klidu, v platném znění
 
zákon č. 352/2001 Sb., o užívání státních symbolů ČR, v platném znění
 
zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, v platném znění
 
zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), v platném znění
 
zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, v platném znění
 
zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, v platném znění
 
zákon č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách
 
vyhláška č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, v platném znění
 
vyhláška č. 15/2005 Sb., kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů a výročních zpráv, v platném znění
 
vyhláška č. 16/2005 Sb., o organizaci školního roku, v platném znění
 
vyhláška č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky, v platném znění
 
vyhláška č. 71/2005 Sb., o základním uměleckém vzdělávání, v platném znění
 
vyhláška č. 74/2005 Sb., o zájmovém vzdělávání, v platném znění
 
vyhláška č. 107/2005 Sb., o školním stravování, v platném znění
 
vyhláška č. 364/2005 Sb., o vedení dokumentace škol a školských zařízení a školní matriky a o předávání údajů z dokumentace škol a školských zařízení a ze školní matriky (vyhláška o dokumentaci škol a školských zařízení), v platném znění
 
vyhláška č. 410/2005 Sb., o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých, v platném znění
Změna termínu jarních prázdnin v Kraji Vysočina
Sdělením MŠMT ke změnám v organizaci školního roku ve školách a školských zařízeních v Kraji Vysočina ve školním roce 2012/2013 (dne 12. července 2012 č. j. MSMT30598/2012-20) se mění
termín jarních prázdnin v Kraji Vysočina
z původního termínu 4. - 10. března na nový termín
11. - 17. února 2013.
Důvodem změny je pořádání mistrovství světa v biatlonu v Novém Městě na Moravě. Tato změna není provedena ve vyhlášce o organizaci školního roku, ani v Souboru pedagogicko-organizačních informací na školní rok 2012/2013.
Kontrola teploty, dodržování psychohygienických zásad
Provoz školy po prázdninách obvykle vyžaduje kontrolu teploty v budově. Limitní hodnoty aktuální pro zimní měsíce a průměrné hodnoty výsledných teplot jsou uvedeny ve vyhlášce č. 410/2005 Sb., o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých, v platném znění, a v její příloze.
V této souvislosti je samozřejmě vhodné, aby v jednotlivých prostorách školy byly umístěny nástěnné teploměry, v současné době to však není povinností školy. Tato povinnost vyplývala z nyní již zrušené vyhlášky č. 108/2001 Sb., kterou se stanoví hygienické požadavky na prostory a provoz škol, předškolních zařízení a některých školských zařízení.
Dále je začátek 2. pololetí vhodným okamžikem zavedení změn v provozních podmínkách, díky kterým výuka více odpovídá psychohygienickým zásadám (např. změna rozsazení žáků ve třídě v souvislosti s výchovou ke správnému sezení a držení těla, změna rozvrhu v souvislosti s náročností jednotlivých předmětů či biorytmem).
Rozhodnutí o přijetí k základnímu vzdělávání, odklad povinné školní docházky
Rozhodnutí o přijetí
k základnímu vzdělávání na veřejnou základní školu (zřizovanou státem, krajem, obcí, svazkem obcí) je výsledkem
správního řízení
[§ 36, § 46 odst. 1, § 165 odst. 2 písm. e) školského zákona]. Tato rozhodnutí se se oznamují
zveřejněním seznamu uchazečů pod přiděleným registračním číslem.
Na zveřejněný seznam se kladou tyto požadavky (§ 183 odst. 2 školského zákona):
 
výsledek řízení je uveden u každého uchazeče,
 
zveřejnění na veřejně přístupném místě ve škole a způsobem umožňujícím dálkový přístup (škola musí zveřejnit seznam na svých webových stránkách nebo alespoň na webových stránkách obce; pokud škola využije webové stránky obce, měla by o této skutečnosti informovat zákonné zástupce při zápisu),
 
zveřejnění nejméně 15 dnů, a to oběma způsoby,
 
uvedení data zveřejnění.
Rozhodnutí o přijetí se považují za oznámená dnem zveřejnění, což je důležité pro běh
lhůty na odvolání.
V souvislosti s vlastnostmi správního rozhodnutí je nutno zdůraznit některé skutečnosti:
 
V okamžiku, kdy rozhodnutí o přijetí nabyde právní moci, je pro školu závazné; přijatému dítěti vzniká právní nárok stát se od začátku následujícího školního roku žákem dané školy.
 
Pokud je rozhodnutí o přijetí vydáno ve standardních termínech, není dítě od okamžiku nabytí právní moci rozhodnutí do 1. 9. žákem školy; v tomto „mezidobí“ si může zákonný zástupce rozmyslet zápis do určité školy a přihlásit dítě do jiné základní školy.
 
Pokud je dítě pravomocně přijato k základnímu vzdělávání na jedné škole a zákonní zástupci do 1. 9. dítě přihlásí na jinou školu, kam dítě také následně nastoupí, pak původní rozhodnutí o přijetí nelze zrušit (není k tomu právní důvod), toto rozhodnutí se však v praxi neuplatní.
Rozhodnutí o nepřijetí
k základnímu vzdělávání na veřejné škole se také vydávají ve
správním řízení
. Doručují se však „klasickou“ poštou do vlastních rukou.
Zákonný zástupce může požádat o
odklad povinné školní docházky
v základní škole do 31. 5., může tak však učinit již při zápisu, proto tyto dva úkony spojuji.
Žádost o odklad musí být
písemná
a musí být
doložena dvěma dokumenty
(§ 37 odst. 1 školského zákona):
 
doporučujícím posouzením příslušného školského zařízení (pedagogicko-psychologická poradna, speciálně pedagogické centrum),
 
doporučujícím posouzením odborného lékaře nebo klinického psychologa.
Rozhodnutí
o povolení odkladu
povinné školní docházky není výsledkem správního řízení, a proto mimo jiné nenabývá právní moci, nelze se proti němu odvolat, nevztahují se na něj požadavky pro doručování správního rozhodnutí (doručování do vlastních rukou). Rozhodnutím
ve správním řízení
je pouze
rozhodnutí o zamítnutí žádosti o odklad
povinné školní docházky [§ 165 odst. 2 písm. c) školského zákona].
Základní kombinace povinností a práv spojené se zápisem k povinné školní docházce a odkladem povinné školní docházky jsou následující:
 
Jestliže zákonný zástupce při zápisu rovnou požádá o odklad povinné školní docházky a žádost náležitě doloží, pak ředitel vydá pouze rozhodnutí o odkladu (mimo správní řízení) a nevydá rozhodnutí o přijetí k základnímu vzdělávání; zákonný zástupce dítěte, kterému byl povolen odklad, je povinen znovu požádat o přijetí k plnění povinné školy docházky od následujícího roku; zákonný zástupce může požádat o přijetí k plnění povinné školní docházky i na jinou školu, než je ta škola, jejíž ředitel vyhověl žádosti o odklad.
 
Jestliže zákonný zástupce požádá o odklad povinné školní docházky svého dítěte až po vydání rozhodnutí o přijetí k základnímu vzdělávání, ředitel školy vydá rozhodnutí (mimo správní řízení) o odkladu povinné školní docházky; rozhodnutí o přijetí k základnímu vzdělávání nabude právní moci a bude pravomocné (není právní důvod pro jeho zrušení), avšak v praxi se neuplatní; odkladem povinné školní docházky se přijetí automaticky „nepřetahuje“ do následujícího školního roku - i v tomto případě je zákonný zástupce dítěte, kterému byl povolen odklad, povinen znovu požádat o přijetí k plnění povinné školy docházky od následujícího roku.1)
 
Jestliže ředitel základní školy žádosti o odklad vyhoví a zákonní zástupci si následně odklad rozmyslí, rozhodnutí o povolení odkladu (vydané mimo správní řízení) se neuplatní; v tomto případě rodič musí požádat o přijetí dítěte k plnění povinné školní docházky v takovém termínu, aby bylo rozhodnutí o přijetí k plnění povinné školní docházky vydáno a nabylo právní moci do zahájení daného školního roku.
Dítě přijato na základní školu zřízenou jinou obcí
I po novele školského zákona má ředitel základní školy, která pro přijatého žáka není spádovou školou, povinnost oznámit řediteli spádové školy tuto skutečnost do konce března kalendářního roku, v němž má dítě zahájit povinnou školní docházku (§ 36 odst. 5 školského zákona).
Novela školského zákona však od 1. 1. 2013 ruší povinnost mezi obcemi, dříve uvedenou v § 178 odst. 6 školského zákona:
Jestliže žák plní povinnou školní docházku ve škole zřízené jinou obcí, je obec, ve které má žák místo trvalého pobytu, povinna hradit obci, která školu zřídila, neinvestiční výdaje této školy připadající na jednoho jejího žáka, pokud se dotčené obce nedohodnou jinak.
Tím se ruší složitý a nepřehledný systém finančního vyrovnávání mezi obcemi a zavádí se systém, ve kterém budou „peníze směřovat přímo za žákem“. A to bez ohledu na to, zda žák má nebo nemá na území zřizující obce trvalý pobyt.
Výpověď zaměstnavatele pro nadbytečnost (organizační důvody)
V případě výpovědi zaměstnavatele pro nadbytečnost je důležité zachovat
postup podle zákoníku práce
včetně organizační změny (zrušení pracovního místa), projednání organizační změny s odborovou organizací, projednání výpovědi s odborovou organizací, resp. udělení předchozího souhlasu odborové organizace (§ 287, § 61 zákoníku práce). Je důležité, aby pracovní poměr neskončil dříve než v pracovní den, který předchází dni, ke kterému nabývá účinnost organizační změna.
Druhá celoplošná generální zkouška testování
Podle informací ČŠI je
zapojení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
do procesu ověřování výsledků žáků na úrovni 5. a 9. ročníků základních škol v případě druhé celoplošné generální zkoušky výlučně na
rozhodnutí ředitele
každé jednotlivé školy vzdělávající tyto žáky a není pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami povinné. ČŠI zdůrazňuje, že technologie, obsah testů, průběh i vyhodnocení testování budou potřebám těchto žáků v reálně dosažitelné míře přizpůsobeny.
Úplata za předškolní vzdělávání
Stanovení výše úplaty za předškolní vzdělávání poskytované veřejnou mateřskou školou na následující školní rok může být spojeno s osvobozením od úplaty za předškolní vzdělávání. Kromě
povinného osvobození od úplaty
(§ 6 odst. 6 vyhlášky o předškolním vzdělávání) je ředitel veřejné mateřské školy oprávněn úplatu snížit nebo prominout zejména v případě dětí se sociálním znevýhodněním nebo zdravotním postižením (§ 123 odst. 4 školského zákona).
1 Viz KATZOVÁ, P. Školský zákon: komentář. Praha: ASPI, 2008, s. 195. ISBN 978-80-7357-421-3.

Související dokumenty

Pracovní situace

Měsíční plán zahájení školního roku
Ukončení školního roku
2022/2023: Činnosti mateřské školy v 1. pololetí školního roku
Plán kontrolní činnosti - celý rok
Plán hlavních úkolů České školní inspekce na školní rok 2014/2015
Krizový plán jako součást interní dokumentace školy
Bezpečnostní plán jako součást interní dokumentace školy
Plán hlavních úkolů České školní inspekce na školní rok 2015/2016
Plán hlavních úkolů České školní inspekce na školní rok 2013/2014
Koncepční záměry ČŠI 2014 - 2020
Strategické dokumenty pro rozvoj environmentální výchovy ve školách
Školní program EV a jeho tvorba
Leden 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Prosinec 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Červen a červenec 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Srpen a září 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Říjen 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Listopad 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Plán činnosti výchovného poradce a školního metodika prevenceve 2. pololetí školního roku 2021/2022
Činnost školní družiny a školního klubu ve 2. pololetí školního roku 2021/2022