Pedagogické vedení školy v čase komunit profesního učení

Školy se mění na místa, kde se ve jménu lepšího učení i spokojenosti žáků neustále a trvale učí celé týmy dospělých. Klíčovou rolí pedagogických lídrů je podporovat to, aby v jejich škole efektivní profesní učící se komunita fungovala. V programu Ředitel naživo hledáme společně s dvojicemi lídrů ze škol, jak na to v každodenní praxi.

Častěji než kdy dříve vídáme ve třídách během vyučování dva dospělé, někdy i více. V tomto ohledu se naše profese v posledních letech prudce proměnila. Párovou výuku nebo spolupráci s asistentem učitele, nikoli žáka, si již vyzkoušel snad každý učitel. Mnozí pracují v páru několikrát v týdnu nebo i denně. Učitelství přestává být izolovanou profesí.
Nejde jen o to, jaké možnosti vnáší do výuky a učení dětí přítomnost většího počtu dospělých přímo ve výuce. Stejně důležité je, co se děje před vyučováním a po něm, když se na plánování hodin i na její reflexi podílí více než jedna hlava. Plány výuky v takovém případě dávají větší šanci na to, že povedou k zapojení dětí do učení a k lepším výsledkům. Reflexe hodiny může vzít v úvahu více informací díky tomu, že ji sledují dva páry očí a uší. Navíc – a možná především – se skrze společný dialog při přípravě i reflexi výuky učitelé sami hodně učí.
Není to ale všechno.
Další vzdělávání učitelů
se stále častěji odehrává jinak, než jak tomu bylo ještě před pár lety. Nehovoříme o mentoringu či koučinku. Máme na mysli především učící se skupiny pedagogů, jinak nazývané také
komunity profesního učení
, formativní skupiny apod. Učitelé se jejich prostřednictvím neučí tomu, co vymyslel nebo odzkoušel někdo jiný. Místo toho společně vyvíjejí řešení situací,s nimiž se potýkají v každodenní výuce. To, na co spojením sil přijdou, také hned vyzkoušejí a ověří – opravdu se nám povedlo vyhmátnout to, co právě naše žáky více zapojí do učení? Funguje to pro ty nejpotřebnější děti? Sk

Související dokumenty

Pracovní situace

Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Vzdělávání koordinátorů EV
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Vzorové situace při žádosti rodiče o informace o průběhu vzdělávání dítěte
Konflikt se žákem. Postup při řešení problémů se žáky
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Schéma posuzování návratu ze zahraničí školami podle mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Komisionální zkouška žáka střední školy
Může škola požadovat peníze za opotřebení učebnic?
Doprovod žáka do nemocnice
Žákovská a studentská samospráva
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Školní vzdělávací program
Revize RVP
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015

Poradna

Výuka Aj
Problémy ve třídě
Úvazek
Úvazek
Podnapilý rodič
Odpovědnost školy za škodu - odpověď na dotaz
Dozor při odvozu do nemocnice - odborná poradna, odpověď na dotaz
Záskok za nemocného jazykáře - odborná poradna, odpověď na dotaz
Počet žáků ve třídě
Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Poplatky za ŠD při rotační výuce
Vedoucí učitel odborného výcviku
Kvalifikace
Přespočetné hodiny
Ukončení předškolního vzdělávání
Žák v zahraničí
Platová třída
Výkaz práce
Odměna za očkování
Povinné předškolní vzdělávání