Páťáci objevují svět - nová metodika míří do škol

Vydáno:

Dlouho očekávaná metodika pro žáky pátých tříd základních škol nazvaná Pod nebem země se právě „vyklubala“ z tvůrčí dílny programu Les ve škole a během září doputuje do škol. Dostanou ji všechny školy zapojené do programu, kterých je v současné době více než 300 po celé České republice.

 

Páťáci objevují svět – nová metodika míří do škol
Bc.
Petra
Vaňková
vzdělávací centrum TEREZA, program Les ve škole
A na co se mohou páťáci těšit? Ročním plánem opět provází šestice žáků Lesní třídy. V úvodu se dětem představují a zavádějí řeč na to, co je baví na střídání ročních období. Děti čeká
spousta nového objevování a pokusů
, a to hlavně v přírodě.
Poznají podoby lesa v různých klimatických podmínkách, objeví nové kontinenty, druhy potravin, které se na nich pěstují, zvířata, která tam žijí.
Budou
sledovat vybraná stanoviště našeho mírného pásma a porovnávat s jinými klimatickými oblastmi, zahrají si na evoluci
a závěrem je čeká
společný piknik plný exotických i domácích plodů z různých končin světa
.
„V rámci metodiky se snažíme žákům ukázat rozmanitost přírody na různých příkladech. Chceme podnítit jejich zvědavost a chuť pátrat dál,“ uvádí metodiku vedoucí programu Jan Froněk.
Akční destrukční deník
Kromě lesního deníku, který žáci znají z jiných metodik Lesa ve škole, se mohou těšit také na tzv. akční destrukční deník. Lesní deník je osobitý záznamník toho, co v průběhu ročního plánu žáci zažijí, vyzkoumají, dozvědí se. Oproti deníkům z jiných metodik má ale tenhle dvě „tváře“: klasickou, která je určena k zapisování, kreslení a vkládání vyplněných pracovních listů či jiných písemností, a volnější, více otevřenou samostatnému dětskému bádání. Může připomínat „destrukční deník“ inspirovaný stejnojmennou knihou kanadské umělkyně Keri Smith. Smyslem destrukčního deníku je jeho stránky tvořivým způsobem „poničit“ a zachytit tak autentickou informaci. Žáci budou tuto část deníku používat pro terénní průzkum vybraného stanoviště a během společné výpravy do přírody.
„Tuto metodiku moc doporučuji. Málokdy děti baví opravdu každá hodina. Děti se aktivně a samostatně zapojovaly do celého projektu. Jsem ráda, že jsme se testování mohli zúčastnit,“ říká učitelka Monika Olšáková, která se svými žáky na jaře testovala metodiku na základní škole v Janovicích. Katka Vrtišková, která se svými žáky v Jílovém u Prahy učebnici také testovala, k tomu doplňuje: „Bylo to skvělé. Rozhodně doporučuji všem se do výuky s metodikou Lesa ve škole pustit!“
Podporujeme učení vlastním prožitkem
Děti zapojené do programu Les ve škole se více učí vlastní zkušeností, na řadu otázek si přicházejí samy podrobným zkoumáním. Důraz je kladen na skupinovou práci, práci ve dvojicích i ve větších skupinách. Žáci se učí spolupracovat, každý má v kolektivu určitou roli. Učí se rozvíjet komunikaci a respektovat názory druhých lidí. Díky učení venku jsou také kreativnější a motivovanější: „Žáky tento program velmi bavil a to se odrazilo nejen na jejich znalostech, ale i na zaangažovanosti do školní práce. Žáci si mohli hlouběji uvědomit souvislosti v probíraném tématu. Velmi oceňuji metodické vedení a pestrost námětů pro jednotlivé lekce,“ říká k programu učitelka Barbora Soukupová ze základní školy Lužná.
Jana Vejmelková, která s dětmi pracuje v ZŠ Fantova v Kaplici, dodává: „Ve volné přírodě jsou děti mnohem bezprostřednější a mohou více projevit své osobnostní rysy. Navíc spojujeme výuku s praxí a např. živá ještěrka v lese je stokrát zajímavější než na obrázku.“
Propojujeme se se světem
Les ve škole není jen českým programem, ale má celosvětový rozměr. Je součástí
LEAF International
(
www.leaf.global
), mezinárodního programu, jehož cílem je zvýšit povědomí o tom, jak je lesní ekosystém klíčový pro udržitelný život na naší planetě. Celosvětově je do programu zapojeno okolo 3 500 škol z 26 zemí světa. Lesní třídy z České republiky tak sdílí inspiraci a zkušenosti se školami z Evropy, Afriky i Asie. Důležité je pak především to, že se mohou zapojovat do mezinárodních kampaní a soutěží. Na podzim,
21. září, na světový den míru, české lesní třídy spolu se školami po celém světě symbolicky sází stromy pro mír
. Na jaře, na den stromů
21. března, zase v rámci Global Action Days aktivně mění své okolí
– čistí studánky, odstraňují odpadky nebo třeba zakládají bylinkové a přírodní zahrady.
Semináře pro učitele
V programu Les ve škole v souvislosti s nově vydanou metodikou pořádáme tři podzimní celodenní semináře – jeden se konal v září v Praze, druhý bude v Brně a třetí v Krásné Lípě. Seminář jsme nazvali stejně jako nově vzniklou
metodiku pro páťáky – Pod nebem země.
Brněnský seminář proběhne
ve středu 25. října v brněnské Lipce. V úterý 14. listopadu
nás pak čeká poslední letošní seminář v
Krásné Lípě
uprostřed romantické přírody Českosaského Švýcarska.
Po absolvování semináře budete vědět, jak s metodikou pro pátou třídu pracovat, aby se žáci bavili, a jak zařadit program do výuky. Uvidíte několik příkladů z praxe z ostatních škol a můžete vzájemně sdílet zkušenosti. Odnesete si nápady, jak se vypořádat s případnými obtížemi venkovní výuky. Získáte spoustu inspirace na venkovní aktivity přímo v přírodě. Navíc dostanete jeden výtisk metodiky Pod nebem země. Nespornou výhodou obou seminářů je i to, že ho
povedou také učitelky přímo z praxe
, které společně se svými žáky tvůrcům pomáhaly s ověřováním metodiky. Seminář je určen pedagogům základních škol, lektorům ekologické výchovy a volnočasových aktivit i vychovatelům z družin.
Podrobnosti a možnost přihlášení najdete na www.lesveskole.cz/cz/seminare-a-mentoring.
Díky našim podporovatelům činí účastnický poplatek 300 Kč za osobu.
Divočina pro sedmáky
V průběhu tohoto roku vzniká v rámci programu Les ve škole
poslední metodika, a to pro 7. ročník
. Touto metodikou uzavřeme celý soubor výukových materiálů pro všechny ročníky základní školy. V současnosti probíhá její testování přímo na dětech a tentokrát to bude, do slova a do písmene, pořádná divočina. Dobře víme, jak nesnadný je pro pedagoga úkol zaujmout děti v tomto věku. Proto jsme se zaměřili na to, co je „jejich“ –
osobitý projev, využití sociálních sítí, záliba v místech stranou od ruchu běžného dne a navrch pořádná porce dobrodružství
. Metodika z „Lesa“
se představí příští rok na podzim
.
Jak bylo zmíněno v úvodu článku, do programu Les ve škole je v současné době zapojeno více než 300 českých škol. Připojit se můžete i vy, kdykoliv během celého školního roku. Obdržíte roční lesní plány pro každý ročník základní školy zvlášť a pravidelně vás budeme informovat o zajímavostech, plánovaných akcích a grantech. Na jaře jsme také spustili novou
Mapu škol lesa
, která pro vás bude jistě užitečným pomocníkem a díky níž budete moci sdílet zkušenosti třeba se sousední školou z blízkého města či obce. Kontaktujte lesní kancelář na e-mailu
lesveskole@terezanet.cz
, na telefonu 739 466 341 nebo navštivte web
www.lesveskole.cz
Metodiku pro pátou třídu se podařilo vydat také díky podpoře Ministerstva zemědělství, hlavního města Prahy a Státního fondu životního prostředí.