Pátá Knížka pro prvňáčka je už na světě

Vydáno:

Čas utíká jak voda. Projekt Už jsem čtenář - Knížka pro prvňáčka vstoupil do pátého roku. A až v červnu dostanou letošní úspěšní prvňáčci svou knihu, překročí číslo účastníků projektu 70 000.

Pátá Knížka pro prvňáčka je už na světě
Mgr.
Ivana
Hutařová
 
pracovnice Národní pedagogické knihovny Komenského
Projekt je zaměřen na
rozvoj čtenářské gramotnosti dětí prvních tříd.
Prvňáčci, které do projektu přihlašuje knihovna, se účastní během prvního školního roku akcí, které pro ně pořádá
knihovna v místě působnosti školy.
Může se jednat o seznámení s knihovnou, besedy se spisovateli, výstavky knižních novinek, společná čtení a další formy práce se čtenářem. Cílem je, aby si dítě hned v první třídě osvojilo jak návyky ke čtení, tak základní
znalosti o získávání informací
z nejrůznějších zdrojů.
Za účast v projektu dostanou žáci na konci prvního ročníku jako odměnu „knížku pro prvňáčka“, původní českou novinku vytvořenou speciálně pro ně, která se nedá koupit v běžné knihkupecké síti minimálně tři roky. Vzhledem k letošní nepříznivé finanční situaci dostanou ti nejlepší knížku zdarma, ostatním ji mohou dospělí koupit za symbolickou cenu. Do projektu se v tomto školním roce přihlásilo 298 knihoven z celé republiky, které na projektu spolupracují s téměř tisícovkou škol.
Letos dostane více než
20 000 prvňáčků
knížku básniček
Všelijaké řečičky pro kluky a holčičky
od
Radka Malého
s ilustracemi Alžběty Skálové. Oba autoři jsou významné osobnosti současné literatury pro děti a mládež a přes své mládí mají na kontě mnohá významná ocenění. Na vydání knížky velkou měrou přispěly starší děti účastí v projektu Čtení pomáhá, díky nimž organizátoři Knížky pro prvňáčka dostali finanční podporu ve výši 100 000 Kč. Knížku vydává zčásti sponzorsky nakladatelství Triton, o organizační zajištění projektu se starají členové
Svazu knihovníků a informačních pracovníků z Národní knihovny.
Slavnostní předávání knížek bude probíhat po celé republice v průběhu června. Často bude spojeno s dalšími akcemi knihoven, například
pasováním prvňáčků na čtenáře.
Je třeba si také uvědomit, že za celým projektem je nemalé úsilí knihovnic a knihovníků z oddělení pro děti a mládež, kteří nezištně, aniž by očekávali mimořádné finanční ocenění za svou práci navíc, pro děti programy na podporu čtení a čtenářské gramotnosti připravují. Jediným hmatatelným oceněním pro ně jsou noví čtenáři, kteří si cestu do knihovny najdou už v první třídě.
Nezbývá než věřit, že i přes složitou situaci, ve které se stát nachází, a zřejmě dlouho nacházet bude, projekt bude pokračovat i v příštích letech. Na přípravě šestého ročníku projektu pro školní rok 2013/2014 se již začalo pracovat. Velký dík patří Svazu knihovníků a informačních pracovníků, který se projektu ujal poté, co se ministerstvu školství zdál málo zajímavý. Více informací najdete na webové stránce SKIP www.skipcr.cz.

Související dokumenty

Pracovní situace

Může škola požadovat peníze za opotřebení učebnic?
Mimoškolní akce školy – účastníci akce
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Neshody při žádosti o odklad povinné školní docházky
Přijímání ke vzdělávání cizinců, vzdělávání cizinců, ukončování vzdělávání cizinců
Aktualizace školního řádu základní školy na základě právních předpisů (2020/2022)
Metodika k hodnocení žáků v základních školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Metodika k hodnocení žáků ve středních školách a konzervatořích dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Metodika k hodnocení studentů ve vyšších odborných školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Dohled a BOZ
Komisionální zkouška žáka střední školy
Školy a cestování žáků - varianty organizace akce
Škola v době mimořádných opatření - pohled vedení školy
Příklad dobré praxe – kulatý stůl k problematice sociálního začleňování
Ztráta věci z nezabezpečené skříňky
Doprovod žáka do nemocnice
Den, do kterého je žák, student žákem, studentem školy ve školním roce 2019/2020
Sebehodnocení žáků v době online výuky
Může učitel přikázat žákovi, aby si při online výuce zapnul kameru?
Úvod do formativního hodnocení

Poradna

Výuka Aj
Problémy ve třídě
Počet žáků ve třídě
Poplatky za ŠD při rotační výuce
Žák v zahraničí
Odpovědnost školy za škodu - odpověď na dotaz
Dozor při odvozu do nemocnice - odborná poradna, odpověď na dotaz