Parník se potápí, kapela hraje

Vydáno:

Vrátím se zase po nějaké době k podobenství školy jako lodi plující na vzdálený ostrov pro vzácné koření. Vyjděme z premisy, že na lodi je dobrý kapitán a má zájem o úspěšný průběh plavby, o jiné kapitány mi skutečně nejde. Kapitán ovšem není majitelem lodi a potřebuje podporu rejdařů i admirality. Představte si, že admiralita, snad v dobré víře podpořit své loďstvo, nakoupila množství vzácného laku a nutí kapitány, aby nejlépe během plavby, kdy občas prší a stříká slaná voda, nechali natírat palubu.

 

Parník se potápí, kapela hraje
PhDr.
Václav
Trojan,
Ph.D.,
vedoucí katedry Centrum školského managementu Pedagogické fakulty UK
Kapitánům řídne a stárne posádka. Není to tak dávno, kdy nebyl problém si během kotvení v přístavu vybrat dobré námořníky, pamatuji si i dobu, kdy se dalo vybírat z více zájemců, aby plavba byla skutečně taková, jak má být. Dnes je prostranství před rejdařstvím opuštěné, prázdné a kapitán přemítá, jak zajistí příští plavbu - o delším horizontu se ani neodvažuje uvažovat, což je zlé.
Přemýšlím o tom, proč admiralita přehlíží fakt, že námořníci stárnou a noví raději zůstávají na pevnině, ač jim zdarma zajistila několikaletý pobyt na námořní akademii.
Přemýšlím o tom, jak dlouho budou naši kapitáni snášet tuto situaci, než zůstanou na pevnině i oni.
Přemýšlím o tom, proč admiralita místo řešení tohoto zásadního problému posílá na lodi dobře placené osoby najaté bůhví kde a platí jim za to, aby učili posádku správně natírat palubu v době, kdy do lodi teče a loď nabírá vodu. Citelně.
Přemýšlím o tom, jak se dá vydržet situace, kdy bude kapitána každý poučovat, jak správně vést tým námořníků, ale nebere v úvahu skutečnost, že kapitán námořníky prostě nemá.
Jsou školy, které mají třetinu učitelů důchodového věku. Nebudu malovat čerta na zeď, ale ze dne na den nám mohou chybět tisíce učitelů. Dramatická je situace v hlavním městě a blízkém prstencovém okolí, ovšem ozývají se také ředitelé z jiných regionů a pojmenovávají totéž. Otevřete si dubnové Učitelské noviny a spočítejte, kolik škol hledá nové učitele uprostřed školního roku. V uveřejněných 75 inzerátech (!) jich řada nabízí nástup prakticky ihned. Ředitelé spolupracují s fakultami, otvírají své školy, ale počet volných míst a počet absolventů ochotných nastoupit do škol jsou nesrovnatelné. Kompletní učitelský sbor je přitom základním východiskem, bez něhož je budování jakékoli nadstavby iluzorní pohádka.
Před rokem jsem zveřejnil otevřený dopis ministryni školství, poukazující právě na tuto skutečnost. Stalo se od té doby něco?
Vaši poradci (pokud Vám vůbec přefiltrují relevantní informace) Vám nyní počítají, kolik bude chybět ve velice krátké době českým školám učitelů. Nebudu komentovat, že číslo letošních nastupujících prvňáčků známe již minimálně šest let, to bych se musel strefovat do Vašich předchůdců a ptát se, jak na tuto situaci školy připravovali. Již nyní scházejí stovky učitelek a učitelů pro první stupeň, stačí si otevřít inzertní stránky Učitelských novin či zavolat do několika zejména městských škol a ověřit si, že ředitelé dosud nevědí, kdo bude stát prvního září před žáky. Nedělejte si iluze, že budou jednat v souladu se zákonem o pedagogických pracovnících - již nyní shánějí kohokoli, kdo zvládne učitelskou práci.
Na závěr mohu napsat jediné: Nejsou to kapitáni lodí, kdo odvádí špatnou práci!
Vyjádření MŠMT
Mimořádné šetření realizované na začátku roku 2015 ukázalo, že učitelský sbor stárne. Stejně tak toto šetření přineslo informaci o tom, že učitelé 1. stupně ZŠ jsou „aprobací“/specializací, která patří mezi ty, kterou školy považují za těžko dostupnou na trhu práce (nepočítaly se počty neobsazených míst, ale byl sledován názor/zkušenost ředitele/školy); ze všech takových vyjádření (4 744) jich připadlo 17,1 % právě na učitele 1. stupně.
Vyjádření ČŠI
K otázce nedostatku učitelů v základním vzdělávání se můžeme vyslovit na základě našich zjištění z hospitovaných hodin, kde mj. sledujeme, zda tyto hodiny vyučuje kvalifikovaný učitel. Z níže uvedené tabulky za uzavřený školní rok 2015/2016 vyplývá, že počet nekvalifikovaných učitelů (a tedy jejich větší nedostatek) je zřetelnější na prvním stupni ZV. Uvedení kvalifikovanosti podle vzdělávacích oblastí i na 1. stupni je z důvodu stále častějšího obsazování výuky vyučujícími 2. stupně.
I-------------------------------I----------------------I---------------------I 
I Ukazatel I Základní škola I I
I-------------------------------I----------------------I---------------------I
I I 1. stupeň - 4 638 I 2. stupeň - 4 067 I
I-------------------------------I----------------------I---------------------I
I Kvalifikovaná/aprobovaná výuka ve sledovaných předmětech/oblastech (v %) I
I-------------------------------I----------------------I---------------------I
I Vzdělávací oblasti I Kvalifikace I Kvalifikace I
I-------------------------------I----------------------I---------------------I
I Český jazyk a literatura I 89,8 I 95,4 I
I-------------------------------I----------------------I---------------------I
I Cizí jazyk I 83,7 I 89,4 I
I-------------------------------I----------------------I---------------------I
I Matematika I 91,9 I 94,8 I
I-------------------------------I----------------------I---------------------I
I ICT I 82,6 I 82,9 I
I-------------------------------I----------------------I---------------------I
I Člověk a jeho svět I 89,3 I - I
I-------------------------------I----------------------I---------------------I
I Člověk a společnost I - I 93,3 I
I-------------------------------I----------------------I---------------------I
I Člověk a příroda I - I 93,6 I
I-------------------------------I----------------------I---------------------I
I Umění a kultura I 84,2 I 93,1 I
I-------------------------------I----------------------I---------------------I
I Člověk a zdraví I 85,9 I 89,6 I
I-------------------------------I----------------------I---------------------I
I Člověk a svět práce I 72,1 I 88,4 I
I-------------------------------I----------------------I---------------------I
I Jiné výchovné předměty I 77,1 I 90,0 I
I-------------------------------I----------------------I---------------------I
Základní charakteristiky vyučujících a sledovaných hodin v ZŠ
Jednou z možných příčin je významný pokles mladších ročníků a nárůst počtu učitelů vyššího věku:
Vývoj počtu učitelů v ZŠ v jednotlivých věkových kohortách (MŠMT, kraje, obce)
I-------------------I------------------I------------------I------------------I 
I I 2006 I 2013 I 2015 I
I-------------------I------------------I------------------I------------------I
I do 25 let I 2 280 I 853 I 938 I
I-------------------I------------------I------------------I------------------I
I 26-35 let I 14 791 I 10 524 I 10 137 I
I-------------------I------------------I------------------I------------------I
I 36-45 let I 20 276 I 17 236 I 18 047 I
I-------------------I------------------I------------------I------------------I
I 46-55 let I 16 394 I 19 000 I 19 227 I
I-------------------I------------------I------------------I------------------I
I 56-65 let I 7 334 I 8 760 I 9 668 I
I-------------------I------------------I------------------I------------------I
I 65 a více let I 555 I 512 I 527 I
I-------------------I------------------I------------------I------------------I
Tabulka zachycuje počáteční stav roku 2006, rok 2013, po kterém došlo k obratu z předcházejícího klesajícího trendu, a rok 2016. Z údajů je zřejmé, že se v průběhu uvedených let významně proměnila věková struktura učitelů působících v základním vzdělávání. Počet učitelů do 25 let poklesl o
49 %
, počet učitelů v kohortě 26-35 let poklesl o
31 %
, počet učitelů skupiny 36-45 let poklesl o
11 %
. Naopak vzrostly počty učitelů starších ročníků: skupina 46-55 let o
17 %
, skupina 56-65 let o
32 %. Je tedy možné konstatovat, že populace učitelů ZŠ stárne, na čemž se podílí jak fluktuace mladších učitelů, tak i skutečnost, že významná část absolventů vysokých škol, které připravují budoucí učitele, nenastupuje do učitelského povolání.

Související dokumenty

Pracovní situace

Jak zadat školní web
Kdy může zřizovatel odvolat ředitele školy?
Vnitřní předpis o spisové službě pro školy
Jak na spisový a skartační řád?
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?
Kompetence vedoucích zaměstnanců a jiných zaměstnanců v oblasti kontroly
Předávací protokol
Rozvoj pedagogických pracovníků
Stávka pedagogických pracovníků z pohledu zřizovatele
Nastavení komunikačních toků při komunikaci s rodiči
Statutární orgán, zástupce statutárního orgánu
Hospitace
Konání pedagogické rady
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Odvolaný vedoucí zaměstnanec (ředitel školy, zástupce ředitele) a výpověď z důvodu fiktivní nadbytečnosti
Konkurzy na ředitele škol a školských zařízení
Předávací protokol v souvislosti s ukončením výkonu činnosti ředitele školy
Vzorová zadávací dokumentace pro tvorbu školních webových stránek
Přístupnost školního webu podle litery zákona
Ztráta věci z nezabezpečené skříňky

Poradna

Změna ředitele v soukromé škole
Přespočetné hodiny u statutárního zástupce ředitele ZUŠ
Jmenování ředitele
Vzdání se funkce
Výkon veřejné funkce
Granty
DPP/DPČ v případě ředitele, který je statutárním orgánem právnické osoby
Míra vzdělávací povinnosti
Platový tarif vedení školy
Vzdání se pracovního místa ředitele školy
Bývalá ředitelka
Jmenování a odstoupení ředitele školy
Přímá pedagogická činnost
Osobní příplatek
Přímá vyučovací povinnost
Zástupce ředitele
Dietní stravování
Přijímání ke vzdělávání
IVP
FKSP