Panenky s osobností zbavují předsudků a učí respektu

Vydáno:

Někdo nosí brýle, někdo musí používat naslouchátko, někdo se česky teprve učí, někdo má jinou barvu pleti. Rozdílnosti, které mezi sebou vidíme, patří i k panenkám s osobností Persona Dolls. Jejich cílem je rozvíjet v dětech sebevědomí, respekt k odlišnostem a přátelský přístup k ostatním. Panenky fungují jako prostředník mezi učitelkami a dětmi navzájem, společně pak otevírají pro děti mnohdy složitá témata.

 

 

Panenky s osobností zbavují předsudků a učí respektu
Nikola
Páleníčková,
mediální
koordinátorka, Člověk v tísni, Vzdělávací program Varianty
Do kolektivu dětí přichází na návštěvu panenka Sofie, která se jde s dětmi podělit o své radosti i starosti. Stejně jako děti i ona má své jméno, rodinu, domov, svůj vlastní příběh. A stejně jako všichni i ona má něco, co ji odlišuje. V případě Sofie se jedná o naslouchátko. "Sofinka vás moc ráda vidí a říká, že se s vámi všemi nejdřív přivítá," vítá Pavla Benešová z Mateřské školy Mezi školami v Praze děti s panenkou v náručí a po společném pozdravení si dává panenku na klín. Nakloní se k ní a panenka jí do ucha něco zašeptá. "Sofinka říká, že vám minule slíbila, že se dnes budete moct kouknout na její naslouchátko," tlumočí dětem slova panenky. Sundává panence naslouchátko, které si děti se zájmem prohlížejí, a pokračuje ve vyprávění.
"Sofinka by se s vámi chtěla poradit. Její kamarádka ze školky se s ní po koupání v bazénu už nechce bavit. Prý je Sofie hloupá. Že prý jí říkala něco v bazénu, ale Sofinka neodpověděla a ještě hodně hlasitě křičela. Sofie tomu nerozumí a chtěla by se s vámi poradit." Děti přemýšlejí, co se mohlo stát - křičela, protože měla radost, a neodpověděla, protože si sundala naslouchátko? Nakonec každý přijde s nějakým nápadem, co se mohlo v bazénu stát. Panenka děti učí, aby byly vnímavé vůči rozdílům, uměly o nich mluvit a vyjadřovaly své pocity.
"O panence slyšíme téměř neustále. Že je to kamarádka, že neslyší, a tak jí děti ve třídě pomáhají, aby se nebála," popisuje svou zkušenost s panenkou maminka dítěte v Mateřské škole Mezi školami, kde s metodou pracují. Dodává, že je ráda, že tato metoda existuje: "Vím, že děti umějí někoho odstrčit jen na základě odlišnosti, a jsem ráda, že panenka je učí, že všichni jsme stejní."
"Panenky Persona Dolls jsou pro děti výborná metoda, především proto, že jsou bezpečné. Není to totiž tak, že by se děti koukaly na živé dítě a ukazovaly si, jak to vypadá, když má někdo naslouchátko," popisuje využívání panenek v praxi lektorka výukové metody Persona Dolls ze Vzdělávacího programu Varianty společnosti Člověk v tísni Alena Felcmanová. Panenka pomáhá o věcech mluvit, tematizuje vyčleňování a nerovnost ve společnosti a jaké může mít dopady na děti. Snaží se děti posilovat v tom, že jsou v pořádku tak, jak jsou, a že si nemají nechat líbit, když se jim někdo posmívá za věci, které nemůžou ovlivnit.
Metoda práce s panenkami Persona Dolls vznikla už v 80. letech ve Spojených státech a jejím cílem bylo bojovat s předsudky ve společnosti. V Česku začal s touto metodou pracovat před šesti lety Vzdělávací program Varianty a vyučujícím 1. až 3. tříd základních a mateřských škol poskytuje školení práce s Persona Dolls.
To, jaký příběh panenka bude mít, záleží na pedagogovi samotném. Panenky mohou odrážet problémy skupiny, ve které je panenka využívána, nebo se zabývat širšími celospolečenskými tématy. Mohou mluvit jiným jazykem, pocházet ze sociálně slabšího prostředí, nemusejí mít oba rodiče nebo se narodily s určitým handicapem. Cílem je vzbudit u dětí díky panence empatii, schopnost vcítit se do příběhu někoho jiného a díky tomu sdílet i své vlastní obavy. "Nemyslíme si, že lidé už nebudou žít s předsudky. Jde spíše o to, že si je uvědomí," říká Alena Felcmanová. Na základních školách lze pak práci s panenkou doplňovat o další úkoly, psaní a aktivity podporující čtenářské strategie. Děti na základních školách často příběhy a specifika panenek rychleji poznávají do hloubky a zajímají se o souvislosti.
Zároveň metoda umožňuje dětem naučit se používat získané poznatky i v jejich životě a napomáhá v dětech rozvíjet přemýšlení o určitých otázkách. Metoda by měla napomáhat žákům posuzovat kriticky všechny situace a příběhy, se kterými se v rámci lekce setkají. Díky tomu by žáci měli začít přemýšlet o tom, jak mohou sami přispět k řešení problémové situace nebo kde k tomu vyhledat pomoc. Velkou výhodou metody je, že učí děti vzájemně si naslouchat a dát druhému prostor k vyjádření jeho názorů. Příběhy s panenkou rozvíjejí děti i v oblasti sebepojetí a vnímání vlastní role ve společnosti. "Metoda Persona Dolls mi pomohla zlepšit komunikaci s dětmi, které mají problémy. Mnohem efektivněji nyní řeším obtížné situace ve třídě, dokážu je také lépe objektivně posoudit," hodnotí přínos metody pro pedagoga Jana Blažková ze Základní a mateřské školy Lobodice.
S panenkami Persona Dolls pracuje díky školení této výukové metody, které nabízí Vzdělávací program Varianty společnosti Člověk v tísni, už 86 vyučujících ze 40 mateřských a základních škol v Česku. Během devítidenního školení si účastníci vytvoří vlastní panenku na základě svých potřeb a preferencí, naučí se s metodou pracovat, uvidí, jak vypadá v praxi, a na svou práci s panenkou dostanou i zpětnou vazbu. Další školení bude probíhat od konce ledna do května 2019, přihlašování je možné do 30. listopadu. Bližší informace ke kurzu a přihláškám najdete na www.persona-dolls.cz.