Oznamovací povinnost pedagogů a škol

Vydáno:

Škola je místem, kde dítě tráví podstatnou část svého všedního dne. Jsou to pak právě pedagogové, kteří mají možnost pozorovat děti každý den v různých situacích a povšimnout si tak, zda u dítěte nedošlo k nápadné změně chování, jejíž původ (v případě oběti) nebo důsledek (v případě pachatele) může být závažný. Cílem tohoto článku je upozornit na případy, kdy má pedagog, který pojme podezření o určitém protiprávním jednání, tzv. oznamovací povinnost a vůči komu ji má případně uplatnit.

Oznamovací povinnost pedagogů a škol
Mgr. Bc.
Adam
Hlaváč
 
právník v advokátní kanceláři v Pardubicích
POVINNOSTI DLE TRESTNÍHO ZÁKONÍKU
Zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „TZ“), obsahuje dvě skutkové podstaty vztahující se k situacím, kdy má někdo povědomí o trestné činnosti jiné osoby a přitom neučiní odpovídající opatření. Jedná se o trestný čin nepřekažení trestného činu dle § 367 TZ a trestný čin neoznámení trestného činu dle § 368 TZ.
Nepřekažení trestného činu se vztahuje na případy, kdy se jakákoliv trestně odpovědná fyzická osoba, tedy i pedagog, hodnověrným způsobem dozví, že jiný připravuje některý z trestných činů výslovně uvedených v § 367 TZ, a přitom jej nepřekazí. Zda se osoba dozvěděla o přípravě či páchání trestného činu hodnověrným způsobem, je třeba posuzovat v každém případě individuálně, ale může se tak stát jak vlastním pozorováním, tak z jiných důvěrných zdrojů. Trestnými činy, které má každý povinnost překazit dle tohoto ustanovení, jsou ty nejzávažnější trestné činy, jako například vražda, těžké ublížení na zdraví, loupež, pohlavní zneužití, znásilnění, týrání svěřené osoby apod.
Překažením se má přitom na mysli buď reálné faktické
jednání směřující ke zmaření trestného činu
(i za použití násilí), nebo lze tuto povinnost splnit
včasným oznámením policejnímu orgánu
či státnímu zástupci. Nepřekažení není však trestné v případě, že nebylo možné překazit trestný čin bez značných obtíží, nebo aniž by taková osoba uvedla sebe nebo osobu blízkou v nebezpečí smrti, ublížení na zdraví, jiné závažné újmy nebo trestního stíhání.
Druhá skutková podstata –
neoznámení trestného činu
– se vztahuje na případy, kdy se někdo hodnověrným způsobem dozví o již spáchaném trestném činu. I v tomto případě se nejedná o jakýkoliv trestný čin, ale některý z těch, které jsou výslovně
uvedené v § 368 TZ
(například vražda, těžké ublížení na zdraví, týrání svěřené osoby apod., naopak zde již není povinnost oznámit spáchání loupeže, pohlavního zneužití nebo znásilnění). Povědomí o spáchání trestného činu se oznamuje policejnímu orgánu či státnímu zástupci. Případy, kdy osoba není povinna trestný čin oznámit, se řídí stejnými pravidly jako v případě nepřekažení trestného činu.
V případě, že by se tedy pedagog hodnověrným způsobem (například ze sdělení jiných žáků – očitých svědků) dozvěděl, že žák starší 15 let (tedy žák trestně odpovědný) spáchal loupež nebo se k takovému činu připravuje (například si opatřuje prostředky, jako je kukla, nůž apod.), má s ohledem na výše uvedené povinnost spáchaný trestný čin oznámit nebo připravovaný trestný čin překazit, a to například rovněž oznámením. Pokud pedagog (ale i jakákoliv jiná fyzická osoba se stejnými informacemi) tuto zákonnou povinnost nesplní, hrozí mu trest
odnětí svobody až na 3 roky.
POVINNOSTI DLE ZÁKONA O SOCIÁLNĚ-PRÁVNÍ OCHRANĚ DĚTÍ
Vedle výše popsané oznamovací povinnosti, kterou má každá fyzická osoba, existuje rovněž
speciální oznamovací povinnost
dle zákona č. 359/1999 Sb., o sociálněprávní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZoSPOD“). Dle ustanovení § 10 odst. 4 ZoSPOD mají mimo jiné i školy a školská zařízení povinnost oznámit bez zbytečného odkladu poté, co se o tom dozví, obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností skutečnosti, které nasvědčují tomu, že se jedná o děti uvedené v § 6 ZoSPOD.
Děti uvedené v tomto ustanovení jsou – v oblasti našeho zájmu – mimo jiné i:
 
děti, které spáchaly trestný čin
(jde-li o děti mladší než patnáct let, spáchaly čin, který by jinak byl trestným činem), opakovaně nebo soustavně páchají přestupky nebo jinak ohrožují občanské soužití [§ 6 písm. c)],
 
děti, na kterých byl spáchán trestný čin
ohrožující život, zdraví, svobodu, jejich lidskou důstojnost, mravní vývoj nebo jmění, nebo je podezření ze spáchání takového činu [§ 6 písm. e)],
pokud tyto skutečnosti mohou být příčinou nepříznivého vývoje dětí.
Jak vyplývá z výše uvedeného, oznamovací povinnost škol a školských zařízení je
širší než oznamovací povinnost fyzických osob dle trestního zákoníku
a vztahuje se jak na případy, kdy je dítě pachatelem trestných či jiných protiprávních činů, tak na případy, kdy je obětí závažného trestného činu na své osobě, nebo je dokonce pouze podezření, že by mohlo být obětí takového trestného činu. Pokud škola či školské zařízení neoznámí obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností skutečnosti nasvědčující tomu, že jde o dítě, ohledně něhož má oznamovací povinnost, pak se škola může dopustit správního deliktu, za který hrozí pokuta do výše 50 000 Kč.
ZÁVĚR
Ze shora uvedeného je zřejmé, že na vztah pedagoga a žáka nelze nahlížet pouze skrze vzdělávací proces. Pedagog jako profesionál by mohl (a měl) vzhledem k frekvenci setkávání a budování vztahů s jednotlivými žáky zpozorovat výrazné změny v jejich chování, věnovat těmto změnám náležitou pozornost a v případě potvrzení jeho podezření příslušným způsobem reagovat. V případě, že k adekvátní reakci nedojde, může takové pochybení vyústit v potrestání dané školy a v těch nejzávažnějších případech k trestnímu stíhání samotného pedagoga.

Související dokumenty

Pracovní situace

Základní momenty novely zákona o pedagogických pracovnících a novely školského zákona
Pedagogičtí pracovníci a pracovní poměr na dobu určitou od 1. 9. 2023 (1. část)
Školský zákon a jeho vyhlášky
Kdy může zřizovatel odvolat ředitele školy?
2022/2023: Činnosti mateřské školy v 1. pololetí školního roku
Malotřídní základní škola - legislativa
Pravidla rozpočtové odpovědnosti
Shrnutí základních legislativních změn ovlivňujících činnost škol a školských zařízení ve školním roce 2017/2018
Novela maturitní vyhlášky
Shrnutí změn školského zákona k 1. 9. 2015
Jak „číst“ nový občanský zákoník – povaha jeho právních norem
Právní domněnky v novém občanském zákoníku a jejich rizika
Blíží se lhůta pro změnu stanov SRPŠ
Pracovní doba pedagogických pracovníků, její rozvržení a evidence
Zápis do prvního ročníku základního vzdělávání – základní souvislosti v rámci školského zákona a prováděcích vyhlášek
Přijímání ke vzdělávání ve střední škole a konzervatoři - právní předpisy, informace
Leden 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Prosinec 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Červen a červenec 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Srpen a září 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení

Poradna

Odvolání
Jmenování ředitele
Cestovní náklady v případě cesty na soutěž - odborná poradna, odpověď na dotaz
Zahraniční výjezd ředitele školy - odborná poradna, odpověď na dotaz
Cestovní náhrady při cestě na školení - odborná poradna, odpověď na dotaz
Čipy ve školní jídelně - odborná poradna, odpověď na dotaz
Volby do školské rady
Dohoda o výkonu práce z domova
Úplata za zájmové vzdělávání
Směrnice
Pracovní náplň
Nekomunikace
Zřizovatel
Doplňková činnost
Zástup
Pracovnělékařské služby
Jmenování ředitelky
Poplatky školní družina
GDPR
Vychovatelka ŠD

Zákony

40/2009 Sb. trestní zákoník
359/1999 Sb. o sociálně-právní ochraně dětí