Otloukánek sociální sítě

Vydáno:

Začátkem března proběhla médii zpráva o šikaně mezi spolužáky na SOU potravinářském v Praze Písnici. Učni nejméně ve dvou případech fyzicky napadli svého sedmnáctiletého spolužáka a rvačky natáčeli na video. Pořízené video posléze umístili do prostředí sociální sítě, kde se záhy objevily komentáře podněcující k dalšímu násilí.

Otloukánek sociální sítě
Ing.
Jiří
Palyza
Safer Internet, tvorba a plnění webového obsahu a medializace aktivit
Sedmnáctiletý učeň, který se stal obětí kyberšikany, byl v péči psychologa. Učiliště navrhlo, že ho umístí do pomocné třídy ve stejné budově, což ovšem podle názoru psychologa není vhodné řešení. Pachatelé kyberšikany se dopustili hned několika trestných činů. Šikanu lze hodnotit jako trestný čin:
 
fyzického napadení,
 
vydírání,
 
omezování osobní svobody.
V souvislosti s tímto případem kyberšikany mezi spolužáky bylo kontaktováno i Centrum bezpečnějšího internetu. Díky úzké spolupráci se správci sociální sítě facebook v centrále v Irsku lze zažádat o
smazání záznamu, které je provedeno do dvou dnů.
SAMOTNÉ SOCIÁLNÍ SÍTĚ ZA NIC NEMOHOU
Tyto a podobné případy svádí ke schematickému odsuzování sociálních sítí jakožto zdroje a vhodného podhoubí pro vytváření škodlivého obsahu na internetu. Vinit pouze sociální sítě by ale byla chyba. Sociální sítě jako takové za nic nemohou, jejich primárním cílem je usnadnit komunikaci mezi lidmi, nacházet nové přátelé a sdílet s nimi společné zážitky, názory a další informace a podněty. Příčinu hledejme spíše mezi uživateli sociálních sítí. To jsou ti, kdo tvoří jejich obsah, definují pravidla, aplikují různé vzorce chování, které známe a umíme také popsat v reálném životě. Sociální sítě pouze nabízí prostředí, které svou podstatou mnohým kyberdelikventům usnadňuje jejich činnost.
Sociální sítě jsou jen nástrojem v rukou svých uživatelů.
Příčinou rostoucího počtu agresorů v prostředí internetu nejsou primárně sociální sítě, ale významně se na tomto trendu podílí. Zdroj rostoucího násilí mezi dětmi a mládeží je třeba hledat v širších souvislostech. Stačí se podívat na hlavní přehled zpráv jedné z komerčních televizních stanic a zjistíme, že se jedná o seznam násilných činů, katastrof a negativních projevů ze života kolem nás.
Násilí je v médiích obecně tolerováno
a hranice tolerance se v posledních letech významně posunula. Filmy v běžné programové nabídce jsou často plné násilných scén.
Jednou z nejoblíbenějších zábav mladé generace je kromě sociálních sítí také hraní počítačových her. Podívejte se na žebříček nejprodávanějších titulů, zjistíte, že jde o hry s prvky násilí. To vše může mít na vzorce chování mladé generace vliv a problém začíná ve chvíli, kdy jedinec nedokáže rozlišit mezi prostředím světa své oblíbené hry anebo světa svých přátel na sociální síti a světa reálného. Samozřejmě může nést svůj díl viny i současné společenské klima. Mladá generace si začíná uvědomovat, že žijeme ve společnosti, která nahrává individualizmu.
Šanci se prosadit má jen ten nejsilnější jedinec.
A bohužel cesta, která k naplnění tohoto cíle často vede, se dá charakterizovat úslovím:
„účel světí prostředky".
Podobně by se dalo říci, že příčinou násilí mezi mladou generací jsou
moderní technologie:
počítače, internet, mobilní telefony s fotoaparáty a kamerami a celková dostupnost těchto technologií. Ale jistě cítíte, že sklouzáváme k demagogii a tendenčnosti. Faktem je, že všechny vyjmenované prostředky projevům násilí pomáhají umocnit jejich negativní dopad. Nabízí snadnou možnost jejich záznamu, lavinovitého šíření a tím i prezentaci skupině, která svou zpětnou vazbou může podněcovat agresory k jejich dalším aktivitám.
LZE DEFINOVAT CHOVÁNÍ, KTERÉ MŮŽEME OZNAČIT ŠIKANOU/KYBERŠIKANOU?
Kyberšikana je palčivý problém, který se mezi mládeží v českých školách a dětských kolektivech rychle rozšiřuje. Obecně se kyberšikanou
označuje užití komunikačních a informačních technologií, zejména mobilních telefonů a internetu, k úmyslnému a systematickému ubližování vybrané osobě, oběti.
Kyberšikana tedy vzniká tehdy, kdy je určitý incident zdokumentován a použit proti zájmu postižené (šikanované) oběti. To je pro šikanovanou osobu nejhorší trest, protože fotky a video mohou být na internetu uloženy dnes bez možnosti jakékoliv kontroly a odstranění. Kdokoliv se ke zveřejněným materiálům může vyjádřit, kdokoliv je může komentovat, kdokoliv je může znovu a znovu oživit a nekontrolovaně šířit. Kyberšikaně velmi pomáhá publikum, tzn. uživatelé a především jejich počet, kteří materiál s projevy kyberšikany shlédnou a dále šíří.
Další, v poslední době stále rostoucí skupinou postižených obětí kyberšikany, jsou učitelé.
O případech kyberšikany se Národní centrum bezpečnějšího internetu dozvídá prostřednictvím služby Horká linka, kterou provozuje na internetové adrese www.horkalinka.cz. Na Horkou linku je hlášeno zhruba 20–30 případů měsíčně.
Co se týče projevů kyberšikany na území ČR, statistiky uvádějí následující čísla:
 
20 % žáků se setkalo s kyberšikanou, polovina jich kyberšikanu oznámí.
 
75 % žáků si myslí, že je kyberšikana velmi rozšířená.
Z hlediska celoevropského srovnání jsou naše děti méně aktivní v oblasti oznamování projevů kyberšikany, což může být způsobeno negativní zkušeností při snaze proti tomuto škodlivému jevu bojovat:
 
80 % evropských žáků projevy kyberšikany oznámí.
JAKÉ JSOU NEJČASTĚJŠÍ MOTIVY KYBERŠIKANY?
Cíle agresora jsou zpravidla dva. Tím hlavním je
ponížit
postiženého před velkým množstvím lidí, společensky ho znemožnit a před co největší skupinou lidí prezentovat jeho slabost a bezmocnost. Tím druhým cílem, občas opomíjeným, je
demonstrovat vlastní agresorovu sílu, neohroženost, předvést se před kolektivem,
zviditelnit se
a poukázat na vlastní schopnosti a možnosti v řadách vlastní komunity. Internet je k tomuto záměru velmi vhodné prostředí. Agresoři si své oběti vybírají mezi jedinci, kteří jsou od ostatních něčím odlišní.
Může to být vzhled, finanční zázemí (zajištěnost), sociální aspekty (neoblíbenost v kolektivu, rodinná situace), psychický stav ponižovaného (outsider), ale i výjimečnost, díky které jedinec vyčnívá z kolektivu – např. dobrý prospěch a tím větší náklonost pedagogů. To vše přitahuje agresora k potenciálnímu útoku. Z psychologického hlediska lze říci, že
kyberagresor si zpravidla vybírá nejslabšího jedince v kolektivu, u něhož má jistotu, že se nebude bránit a ani nepodnikne žádné další kroky pro jeho následné potrestání.
Následkem kyberšikany
je nejčastěji úzkost, nevyrovnanost a ztráta sebevědomí. Jedinec se obává přijít do kolektivu, protože očekává posměch a pohrdání. Pokud je oběť psychicky labilnější, může dojít i k vážnějším psychickým poruchám trvalejšího charakteru, pokusům o sebepoškozování a sebevražedným sklonům. Bohužel známe i takové případy.
Občas se setkáváme s argumentem, že s projevy šikany se za svého mládí setkala většina školní mládeže a je dodnes v mnoha kolektivech na denním pořádku. Je ale velký rozdíl mezi vzájemným vymezováním jedinců ve skupinách, při kterém padají nadávky a dochází i k fyzickým šarvátkám, a mezi cíleným útokem na vybranou oběť, kdy je jedinec svými spolužáky zesměšněn, vše je zaznamenáno na kameru a zveřejněno na internetu. Tam je záznam k dispozici všem, každý se na něj může podívat, každý může přidat další posměšný komentář a
celkový negativní dopad na oběť kyberšikany se tak mnohonásobně zvýší. Projevy kyberšikany jsou zákeřné i z toho důvodu, že její pachatelé mohou být anonymní a oběti tak bojují s neznámým nepřítelem.
Anonymita a možnost nekontrolovaného šíření
jsou velké a
nebezpečné zbraně, kterými pachatelé kyberšikany mohou napáchat obrovské škody.
Důsledně vymáhat trestní odpovědnost!
Kyberšikana bývá nejčastěji postihována podle ustanovení
trestního zákona, a to jako:
 
omezování osobní svobody, vydírání, vzbuzení důvodné obavy, loupež, ublížení na zdraví,
 
poškozování cizí věci, znásilnění či pohlavní zneužívání a další.
Specifickou formou šikany je
kyberstalking, tedy pronásledování, k jehož účelu jsou také často používány online technologie, a to zejména mobilní telefony.
Pachatelé mladší 15 let nejsou trestně odpovědní, neznamená to však, že nemohou být potrestáni.
Trestní odpovědnost nesou rodiče. Možnosti potrestání mladistvých delikventů jsou v tomto případě dohled nebo nařízení ústavní výchovy.
KDE ČERPAT INFORMACE
Se stále větším rozvojem internetu se množí výskyt i formy hrozeb, spojených s jeho užíváním. Proto se na internetu objevují nové
vychovně-vzdělávací portály, které se snaží formou interaktivních prvků působit na možné oběti kyberšikany, tedy především žáky a aktivní mladé uživatele internetu. Některé z nich mají i širší zaměření a vystihly
narůstající trend kyberšikany učitelů.
K větší informovanosti o kyberšikaně se snaží přispívat různé neziskové organizace pomocí osvětových webů, přednášek na školách, konferencí, seminářů a dalších aktivit. Jednou z těchto organizací je i Národní centrum bezpečnějšího internetu, které provozuje vzdělávací web Bezpečně-online.cz, informační web
Saferinternet.cz
a službu
Horkalinka.cz. Ta napomáhá
bránit šíření ilegálního obsahu
(především zobrazování zneužívaných dětí)
na internetu
na základě podnětů jeho uživatelů. Ve spolupráci s evropským centrem společnosti Facebook, která pracuje v Irsku, nabízí Horká linka možnost rychlého a efektivního vyřizování stížností na škodlivé projevy na sociální síti Facebook.
Na webové stránce je pro zájemce ze strany pedagogů také k dispozici mnoho zajímavých a detailně zpracovaných metodických pomůcek, které jsou připraveny pro přímou výuku a práci s žáky. Metodické pomůcky tematicky postihují všechny aktuální oblasti práce s internetem včetně sociálních sítí, on-line her, zásad internetové komunikace a mnoha dalších, z hlediska bezpečné a zodpovědné práce s internetem.