Osnovy nejsou návratem ke starým pořádkům

Vydáno:

Ve čtvrtek 3. března zveřejnilo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen „MŠMT“) ukázku osnov tří předmětů: češtiny, matematiky a angličtiny. Jeho cílem bylo metodicky podpořit školy, které si z různých důvodů nejsou jisty, zda dobře zvládly tvorbu osnov stěžejních předmětů ve školním vzdělávacím programu (dále jen „ŠVP“) či učebního plánu nebo zda při úpravách postupují správně.

Osnovy nejsou návratem ke starým pořádkům
PhDr.
Stanislava
Krčková
ředitelka Výzkumného ústavu pedagogického v Praze
Po zveřejnění doporučených osnov vybraných předmětů si řada ředitelů i učitelů určitě položila otázky
„Proč je zveřejňují až nyní?“
a
„Proč jen tyto tři předměty?“
. Co tedy vlastně bylo impulzem k tomu, že MŠMT zadalo úkol připravit doporučené osnovy? Je podzim 2010, společnost
McKinsey & Company
představuje svoji zprávu Klesající výsledky českého základního a středního školství: fakta a řešení, v té samé době se zveřejňují ne příliš dobré výsledky českých žáků v posledním mezinárodním výzkumu PISA a Česká školní inspekce (dále jen „ČŠI“) zveřejňuje tematickou zpráv Inspekční hodnocení školních vzdělávacích programů za období 2007-2010a
Výroční zprávu za školní rok 2009/2010
.
MŠMT svolává konferenci, na které pan ministr zahajuje debatu k záměru vytvořit standardy a nastavit plošné testování v 5. a 9. ročnících. V médiích se objevuje první informace o tzv. „Modelovém školním vzdělávacím programu (ŠVP)“. Následně se ale ukazuje, že šlo pouze o špatné pochopení záměru, že ministerstvo chce školám nabídnout ukázku zpracování učebních osnov a učebního plánu pro předměty, které by se měly objevit v první vlně zamýšleného plošného testování - český jazyk, matematiku a angličtinu.
ŠVP NEJSOU OSNOVY
Bohužel je stále hodně lidí, kteří často zaměňují školní vzdělávací program a učební osnovy. Učební osnovy jsou pouze jednou z částí ŠVP, i když lze souhlasit s tím, že spolu s učebním plánem velmi podstatnou částí. Každý, kdo tvořil ŠVP, ví, že jeden univerzální model vytvořit nelze, že každé ŠVP je svázáno s konkrétní školou a jejími podmínkami. Pokud by měl vzniknout nějaký vzorový školní vzdělávací program, nemohl by být jen jeden. Musela by existovat nabídka různých vzorů, které by byly vztaženy vždy k nějaké modelové škole. Zmařil by se tím ale vlastní proces tvorby a společného plánování ve školách. Znehodnotila by se obrovská práce učitelů, kteří na ŠVP pracovali. A to by bylo naprosto nezodpovědné.
DOPORUČENÉ NEBO POVINNÉ
Materiál, který připravil Výzkumný ústav pedagogický v Praze (dále jen „VÚP“) společně se zástupci MŠMT, základních škol a fakult vzdělávajících učitele, není žádným závazným vzorem, ale ukázkou toho, jak lze ke zpracování osnov v ŠVP přistoupit. Doporučené osnovy mají sloužit především školám, kterým se nepodařilo správně nastavit ŠVP a ČŠI jim to oprávněně vytkla. Jedná se o školy, kde nemají dostatečně kvalifikovaný pedagogický sbor, nebo malé školy, kde se učitel nemohl poradit s ostatními kolegy.
Pořád ale musíme mít na mysli, že školní vzdělávací program obsahuje specifika konkrétní školy, že při jeho tvorbě má spolupracovat celý učitelský tým. Mnoho škol, které vlastní ŠVP zodpovědně vytvořilo, zpětně potvrdilo původní očekávání - jedná se o náročný proces, který může být pro všechny účastníky přínosný a obohacující. Doporučené osnovy mohou učitelé převzít do svého ŠVP, ale musejí je přizpůsobit realitě na jejich škole, např. realizovaným projektům v daném předmětu, děleným hodinám apod. Neměli by zapomenout doplnit přesahy a vazby také do ostatních předmětů, nejen do českého jazyka a literatury, matematiky a anglického jazyka, jak je uvedeno v ukázkách konkrétních osnov předmětů.
CO ČLOVĚK, TO JINÝ NÁZOR
Pokud mají učitelé jiné zkušenosti a vyhovuje jim lépe jiné uspořádání vzdělávacího obsahu, pak je nic nenutí, aby cokoli ve svých osnovách měnili. Závazné je ale to, aby jejich žáci všechny výstupy pro 1. stupeň z Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání zvládli nejpozději v 5. ročníku a výstupy pro 2. stupeň v 9. ročníku.
Není vyloučeno, že někteří učitelé nebudou s doporučenými osnovami spokojeni. Je třeba si však uvědomit, že každý učitel má nějakou svoji zkušenost, svůj názor, vyhovují mu jiné učebnice a to vše se promítá do jeho posuzování, zda jsou výstupy a učivo zařazeny optimálně.
Tvorba osnov je složitá práce týmu lidí, který představuje názorové spektrum.
Někteří ředitelé a učitelé se mohou obávat toho, jak bude posuzovat ČŠI osnovy v jejich ŠVP, které nebudou ve shodě s ukázkami MŠMT, ale přitom budou v souladu s RVP. Je třeba, aby pedagogové zbytečně nepropadali panice. Důležité je dosažení očekávaných výstupů, které jsou na národní úrovni závazně stanovené v rámcových vzdělávacích programech. Jakým způsobem jich škola dosahuje, je zcela v její kompetenci. Pokud škola nebo ČŠI neshledají v ŠVP problém, pak není nutné provádět žádné úpravy. Pokud se objeví pochybnosti v souvislosti s doporučenými osnovami, mohou se učitelé kdykoli obrátit na pracovníky z Konzultačního centra VÚP.
Shrnutí na závěr -
zveřejněné ukázky nejsou krokem k jednotným učebním osnovám a pevně věřím, že ani nikdy nebudou.
Jsou pouze jednou z možností, jak ke zpracování učebních osnov může škola přistoupit.