Opravdu víme, co je mediální gramotnost?

Vydáno:

Mediální gramotnost, mediální výchova, mediální pedagogika, mediální osvěta, mediální didaktika. Se všemi těmito termíny se setkáváme a běžně je používáme, ale zdaleka ne vždy mezi nimi správně rozeznáváme, definujeme je a vhodně uplatňujeme v praxi.

Opravdu víme, co je
mediální
gramotnost?
Mgr.
Vilma
Hušková
MBA
vedoucí Oddělení televize Analytického odboru, Úřad Rady pro rozhlasové a televizní vysílání
Zjednodušeně lze konstatovat, že cílem mediální výchovy, pedagogiky, osvěty i mediální didaktiky je zvyšování mediální gramotnosti. Jak však výstižně definovat samotný pojem mediální gramotnost? O
jednotnou definici
a interpretaci mediální gramotnosti usilují nejen pedagogové a odborníci z oboru mediálních studií, ale také legislativci na úrovni Evropské unie.
V roce 2009 byla v Bruselu Generálním ředitelstvím pro informační společnost a média Evropské komise, oddělením mediální gramotnosti, vydána závěrečná zpráva
Studie kritérií k hodnocení úrovně mediální gramotnosti ve státech EU
(dále “Studie„), která vůbec poprvé komplexně shrnula postupy a metodiky vyhodnocování mediální gramotnosti v Evropě. Celý materiál je uveden prologem, v němž autoři přiznávají, že pro celý evropský prostor nelze stanovit jednu konečnou definici mediální gramotnosti. K tomuto závěru došli na základě podrobných analýz dosud užívaných definic a koncepcí mediální gramotnosti se zohledněním kulturních a technologických kontextů v jednotlivých zemích EU. Zároveň tvůrci Studie konstatovali, že nemožnost formulace jednotně akceptovatelné definice znemožňuje vytvořit matematický model, který by byl vhodný k provedení spolehlivé analýzy úrovně mediální gramotnosti napříč celou Evropou. Důvodem je to, že k mediální gramotnosti je nezbytné přistupovat jako k dynamickému jevu, jako k procesu interakce mezi různými činiteli v rychle se rozvíjejícím prostředí poháněném zkušenostmi uživatelů a technologickými ambicemi.
Studie nicméně nabízí hned několik interpretací mediální gramotnosti, které figurují v dokumentech Evropského parlamentu a Evropské komise. Tou patrně nejrespektovanější je definice Evropské komise z roku 1997:
„Mediální gramotnost lze definovat jako schopnost získávat přístup k médiím, analyzovat a hodnotit sílu obrazu, zvuků a sdělení, s nimiž se denně setkáváme a které jsou důležitou součástí naší současné kultury, stejně jako správně komunikovat pomocí médií dostupných jednotlivcům. Mediální gramotnost se vztahuje na všechna média včetně televize a filmu, rozhlasu a hudebních záznamů, tištěných médií, internetu a dalších nových digitálních komunikačních technologií.
Cílem mediální gramotnosti je zvýšit povědomí o mnoha formách mediálních sdělení, s nimiž se v každodenním životě setkáváme. Měla by občanům pomoci pochopit, jak média filtrují jejich vnímání a přesvědčení, utvářejí lidovou kulturu a ovlivňují volbu jednotlivců. Měla by je vybavit kritickým myšlením a schopností řešit problémy tvůrčím způsobem, aby se z nich stali uvážliví spotřebitelé a tvůrci informací. Mediální výchova je součástí základního nároku každého občana v každé zemi světa na svobodu projevu a práva na informace a má zásadní význam při budování a udržování demokracie.“
I přes zjevná omezení, kterých si byli tvůrci Studie vědomi, závěrečná zpráva poskytla relevantní data o úrovni mediální gramotnostiv Evropě, o něž se lze opírat. Studie zejména identifikovala dva základní rozměry mediální gramotnosti. První zohledňuje individuální kompetence jednotlivce, druhý studuje faktory prostředí.
Individuální kompetence zahrnují sociální a osobní kompetence. Sociálními kompetencemi
jsou v tomto kontextu míněny především komunikační schopnosti. Schopnost vlastní prezentace prostřednictvím médií, kreativita – tvorba mediálních obsahů, schopnost navazovat a rozvíjet vztahy s ostaními lidmi prostřednictvím médií, včetně soiciálních sítí, interakce s institucemi a občanské aktivity zprostředkované médii.
Osobní kompetencí je schopnost kritického chápání médií a rovněž způsobilost k používání médií.
Způsobilost k používání médií
zhodnocuje, nakolik jednotlivec ovládá technologie a technická zařízení umožňující mediální komunikaci.
Kritickým chápáním médií
(kognitivní kompetence) se rozumí schopnost porozumění a hodnocení mediálních obsahů. Kompetentní jedinec musí být schopen
dekódovat obsah sdělení, zpracovat získané informace a využít je
jako znalosti. Zároveň musí umět rozlišovat mezi objektivními informacemi a subjektivními názory, musí vyhodnotit věrohodnost obsahu, jeho aktuálnost, legitimitu apod.
Druhá rovina mediální gramotnosti spočívá ve faktorech prostředí, přičemž základním ovlivňujícím faktorem je
dostupnost
jednotlivých typů médií. Další faktory jsou pak definovány jako souvislosti mediální gramotnosti. Těmi jsou míněny mediální vzdělávání, státní politika mediální gramotnosti, občanská společnost a mediální průmysl.
Studie opakovaně zdůrazňuje, že úroveň mediální gramotnosti populace v jednotlivých státech Evropy nelze objektivně hodnotit bez spoluzhodnocení uvedených vnějších faktorů, které do procesu vývoje mediální gramotnosti vstupují. Aktivní státní politika mediální gramotnosti spočívá zejména v činnosti regulačních orgánů, které vykonávají dozorovou, restriktivníi osvětovou činnost.
Propracovaný systém mediální výchovy
zahrnuje povinné učební plány, pravidelná školení pedagogů, mimoškolní vzdělávací aktivity a aplikaci moderních didaktických zdrojů. Občanskou společností Studie rozumí existenci a aktivity organizací aktivně podporujících mediální gramotnost. Například občanských sdružení upozorňujících na nepravdy a manipulace v médiích.
Mediálním průmyslem
jsou tisková, rozhlasová a televizní média, telefonní společnosti, poskytovatelé internetu a další. Předpokladem je nejen jejich
působení na mediálním trhu
v daném regionu, ale zejména vlastní aktivity, které přispívají k rozvoji mediální gramotnosti, především takové, jimiž deklarují svou
společenskou odpovědnost
(samoregulace).
Studie o úrovni mediální gramotnosti ve státech EU zohlednila jak individuální kompetence jednotlivců, tak faktory prostředí. Na základě těchto kritérií konstatovala, že
nejvyšší úroveň mediální gramotnosti v rámci EU
vykazují skandinávské země. Země centrální Evropy lze hodnotit střední úrovní, zatímco země jižní a východní Evropy se pohybují povětšinou na základním stupni mediální gramotnosti. Zároveň však zpráva zdůraznila, že pokud by se celkové evropské výsledky srovnávaly s mimoevropskými, Evropa by se umístila na předním místě.
V přehledu komplexního hodnocení sedmadvaceti evropských zemí se Česká republika umístila v samém středu, na 14. místě. Na stejném místě se umístila rovněž v hodnocení podle kritéria schopnosti používání médií. Mírně lepšího výsledku ČR dosáhla v hodnocení
komunikačních schopností jednotlivců
(12. pozice). Ještě o příčku výše se pak ČR umístila v hodnocení podle kritéria
dostupnosti médií.
Naproti tomu podle kritéria
„souvislosti mediální gramotnosti“
se ČR umístila na posledním místě z celé Evropské unie. Tento výsledek dokládá, že v době vzniku Studie byla v České republice zanedbána jak mediální výchova, tak státní politika mediální gramotnosti. Studie prokázala úzký
vztah mezi úrovní mediální gramotnosti u jednotlivců a institucionálně uplatňovanou politikou mediálnígramotnosti.
Je zřejmé, že uspokojivá úroveň mediální gramotnosti je závislá na aktivní strategii státu na podpoře růstu mediálnígramotnosti.
Z analyzovaných dat bylo možné dovodit, že nejvyšší úroveň mediální gramotnosti je ve státech s evropsky nadprůměrnými investicemi do vzdělání. Ovšem toto pravidlo neplatilo absolutně. Některé země vykazující nadprůměrné investice do vzdělání (Portugalsko, Polsko, Slovinsko) mají nízkou mediální úroveň, což souvisí se strukturálními nedostatky, zejména s nízkou dostupností médií a nízkým hodnocením kritéria „souvislosti mediální gramotnosti“.
Studie podle úrovně mediální gramotnosti dělí občany do dvou skupin. V první jsou děti, mladí lidé a jejich rodiny, ve druhé zbývající část populace. První skupina nabývá mediální gramotnosti značně rychle, jelikož ji média baví a uspokojují její potřeby. Nejslabším momentem mediální gramotnosti lidí z této skupiny je
oblast kritického chápání médií. Druhá skupina je rezistentní vůči inovacím
a její mediální gramotnost obecně více pokulhává. Pozornost je třeba věnovat
starším osobám
a také zranitelnějším, zejména sociálně slabým, u nichž je překážkou nízká dostupnost médií.
Skupinou, která je daleko nejvíce ohrožena nedostatkem mediálních znalostí a dovedností, jsou senioři. To platí především ve vztahu k novým médiím. Mnohé zásadní informace jsou dnes dohledatelné již jen na internetu. Senioři, pro které není internet dostupný, ať již z důvodů ekonomických, či proto, že již subjektivně nejsou schopni naučit se s počítačem a potažmo internetem pracovat, jsou prakticky
izolovaní.
Na základě všech shromážděných podkladů a jejich vyhodnocení Studie naformulovala
doporučení
směřující k orgánům státní moci, k samotným médiím (samoregulace), k institucím odpovědným za vzdělávání, k výzkumným institucím i k veřejnosti. V oblasti mediálního vzdělávání zpráva konkrétně doporučuje:
 
Zavést
osnovy zaměřené na rozvoj schopností v oblasti mediální gramotnosti.
Vzdělávací instituce by následně měly zavést systém hodnocení studentů z hlediska mediální kompetence.
 
Poskytnout
finanční zdroje na vzdělávání učitelů
v oblasti mediální gramotnosti a na hodnocení jejich mediální kompetence.
 
Zavést
obecná měřítka hodnocení
a nový systém akreditace kompetencí v oblasti mediální gramotnosti.
 
Odborné a profesní vzdělávání
v oblasti médií a mediální výchovy.
V červnovém vydání Řízení školy se zaměříme na úroveň mediální gramotnosti v ČR a na osvětlení pojmů a přístupů souvisejících s mediálním vzděláváním.
ZDROJE
 
Zpráva o činnosti Rady pro rozhlasové a televizní vysílání a o stavu v oblasti rozhlasového a televizního vysílání a v oblasti poskytování audiovizuálních služeb na vyžádání za rok 2011
 
Studie kritérií k hodnocení úrovní mediální gramotnosti; závěrečná zpráva zpracovaná pro Evropskou komisi Generálním ředitelstvím pro informační společnost a média, oddělení mediální gramotnosti
 
Děti a média [online]. Rada pro rozhlasové a televizní vysílání. Dostupné z: www.detiamedia.cz