Ohlédnutí za úspěšným projektem

Vydáno:

Slovo projekt se stalo tak užívanou jednotkou, že jsme ve školství často spíše negativně naladěni a ostražití, když jej slyšíme. Co vše projekt přináší, jak je potřeba dávat pozor na všechny ty tabulky, výkazy a kritéria, kolik hodin práce navíc projekt přináší. Na druhé straně je potřeba vědět, co všechno se díky projektům zaplatilo, vybudovalo, kolik lidí se smysluplně vzdělalo.

Ohlédnutí za úspěšným projektem
PhDr.
Václav
Trojan
Ph. D.
zástupce partnera projektu
Jedním z úspěšných projektů, který letos v létě skončil na Gymnáziu INTEGRA BRNO, byl Vzdělávací program pro střední řídící pracovníky ve školství. Projekt byl realizován ve spolupráci s katedrou Centrum školského managementu Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze.
Gymnázium dlouhodobě spolupracuje s uvedenou katedrou, dokonce zde působilo krajské středisko pro vzdělávání řídících pracovníků ve školství v rámci republikového projektu Úspěšný ředitel. Během tohoto projektu i vzhledem k poznatkům Centra školského managementu
byly pojmenovávány specifické potřeby středních řídících pracovníků ve školství.
Tato dosud opomíjená skupina pedagogických pracovníků neměla svůj vzdělávací program, přitom se jedná o důležité partnery vedení školy, kteří pomáhají naplnit školní vzdělávací program a přitom nemají k dispozici vzdělání ani jiné podmínky managementu školy. Vezmeme-li v úvahu znepokojivé údaje McKinsey zprávy o minimálním času, který věnuje ředitel školy sledování a řízení pedagogického procesu a stejnou situaci u zástupců ředitele, zůstává tato nezastupitelná práce právě na středním managementu školy, na vedoucích týmů, předmětových skupin či metodických sdružení.
Cílem projektu
bylo zejména:
 
Vytvořit vzdělávací program pro dosud opomíjenou vzdělávací skupinu.
 
Zjistit vzdělávací potřebu této skupiny.
 
Pilotně ověřit náplň, propracovat ucelený systém.
 
Sestavit studijní materiály.
 
Za pomocí partnera projektu ovlivňovat tvorbu standardu pedagogických pracovníků.
V dubnu 2009 se rozběhl
pilotní kurz
pro prvních dvacet účastníků, v následujících dvou školních letech se vždy vzdělávaly dvě skupiny pedagogů. Náplní setkávání byly otázky obecně manažerské, psychologické, pedagogické i problematika systematického využití ICT pro práci ve škole.Zastřešující aktivitou byly tzv. manažerské praxe, kdy se účastníci setkávali na jednotlivých školách a přímo v praxi tak dokončovali proces přeměny znalostí v dovednosti. Tato osvědčená aktivita byla vysoce hodnocena účastníky kurzu. Vzdělávání dospělých má svoje nezpochybnitelná specifika a právě spojování teoretických poznatků s okamžitou reflexí v praxi je jeho základním stavebním kamenem.
Realizátoři projektu tedy úspěšně ukončili první část projektu. Lze říci, že se úkolu zhostili se ctí, získaná
zpětná vazba od účastníků hovořila o dobré připravenosti projektu, úrovni lektorů i celkové atmosféře
ve vzdělávacím středisku v budově brněnského gymnázia.
Poznatky účastníků bude dále využívat i partner projektu, který bude pokračovat ve vzdělávání středních řídících pracovníků a který také využije závěry projektu pro podklad při vytváření kariérového modelu pedagogických pracovníků ve školství. Projekt
Vzdělávací program pro střední řídící pracovníky ve školství
tedy splnil svůj účel, zcela určitě
nebyl formální a svým dílem pomohl pedagogickým pracovníkům v jejich práci.
Již dnes je patrný zájem účastníků o další vzdělávací aktivity realizátora projektu i jeho odborného partnera.