Odvolávání ředitelů škol - reakce na reakci

Vydáno:

Reakci pana Petra Vokáče z MŠMT v článku „Šestileté funkční období ředitelů je rozumný kompromis“ (Řízení školy 11/2012) upřímně vítám, protože záměrem mého, trochu vyhroceného požadavku ředitelské definitivy bylo vyprovokovat širší diskuzi, a to se také stalo. S vyjádřením pana Vokáče nemusím v mnohém souhlasit, v mnohém i chápu, že jako ministerský úředník „bez definitivy“ píše to, co píše. Některá jeho vyjádření se ale bez komentáře neobejdou.

Odvolávání ředitelů škol - reakce na reakci
Bc.
Jiří
Stárek
 
ředitel ZUŠ Hostivař, předseda AZUŠ ČR Praha
V úvodu článku mi je panem Vokáčem vyčteno, že místo
„konstruktivní a promyšlené vize, kterou by bylo možné brát jako podnět ke koncepčním změnám, jsem se rozplynul ve směsi filozofování a konspiračních teorií“.
Pokusím se tedy autorovi vysvětlit své úvahy tak, aby je nebylo možné pokládat za „filozofování“.
Konstruktivní a promyšlená vize,
kterou po mně pan Vokáč k této problematice požaduje, není mojí prací. Je to úkol pro odborníky z Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, pro úředníky, kteří na MŠMT dlouhodobě pracují, a skvěle tak zvládají školskou problematiku.
Úředníky, kteří se nestrachují s každým novým ministrem o svá „nedefinitivní“ místa, a mohou tedy hledat a nabízet řešení i z pohledu delší perspektivy. Chtělo by se mi napsat, s jistou dávkou ironie, že věřím, že taková sebevědomá státní správa na MŠMT po 15 ministrech za posledních 20 let skutečně je. Myslím, že to ale není ani pro ministerské úředníky nějak veselá záležitost, abych o tom bez pochopení žertoval.
Výčitka pana Vokáče týkající se „filozofování“ mne nijak neuráží, ba naopak. Co je ale vážnější, je přirovnání mých obav ke
„konspiračním teoriím“.
Upřímnou snahu o to, aby se české školství nepropadlo do víru
lokálního politického hašteření v obcích či krajích
nazvat konspirační teorií, mne trochu překvapuje. Za konspirační teorie lze možná považovat názory některých jiných úředníků státu, např. že nepocházíme z opice nebo že útok na finanční centrum v New Yorku byla plánovaná mediální fikce. Má starost o
„nepolitizaci“ českého školství
ale není žádnou smyšlenou konspirací. Přesvědčují mne o tom nejen mnohé dopisy, které jsem po otištění svého článku obdržel, ale i rozhovory s řediteli škol, kteří popisují realitu ve svých místech velmi podobně, jak o ní nedávno hovořila např. i Vladimíra Dvořáková, profesorka politologie na VŠE, v pořadu Otázky Václava Moravce v České televizi:
„Je otázkou, jak jsou politické strany vnitřně uskupené. Již dlouhou dobu se ukazuje, a to především u velkých stran, že jejich vedení je velmi zeslabené a že klíčové posty přicházejí z krajů. Kraje paradoxně vytvořily ty vlastní místní elity, které nakonec ovládají celostátní politiku. To klíčové, co tady je a musí se vyřešit, je zákon o státní službě, tedy profesionální státní aparát, a to i na úrovni krajů, protože tam je ten problém, proč se dostáváme do tak silně korupčního prostředí. Tady je otázka, zda je o to skutečný zájem z těch místních politických elit, aby něco, jako je fungující státní aparát, fungoval.“
Nevím, zda i paní profesorka podléhá konspiračním teoriím, když naznačuje, že je situace ve městech a obcích možná ještě horší, než si myslíme. Že nejde jen o pouhý český „šlendrián“, ale možná i
záměrné „znefunkčnění“
státní správy poskytující veřejnou službu, se zmínil i Luděk Niedermayer, ekonom a bývalý guvernér ČNB slovy:
„Doslova nebezpečným se jeví určitý stav rozkladu veřejných institucí. Pokud nejsou tyto instituce adekvátně vybaveny sebevědomými a kvalitními lidmi, tak nefungují. Zákon o státní službě je i teď, se všemi riziky, že ne všude jsou lidé ve veřejné službě na adekvátní odborné a někdy i morální úrovni, nesmírně potřebný.“
V závěru svého článku pan Vokáč vyjádřil přesvědčení, že
„nejlepší cesta je dát občanům možnost, aby poznali váhu svého hlasu, než vytvářet centrální ochranářská pravidla, aby náhodou komunální politika neměla nějaký vliv na školu.“
Píše, že reforma veřejné správy svěřila definitivně školy do samostatné působnosti obcí a krajů, a navázala tak na
mechanizmy komunální politiky.
Na to se ovšem snažím upozornit!
Jestliže je dnes
školství svěřeno do působnosti krajů a obcí
a situace tam často vypadá tak, jak vypadá (např. ve výroční zprávě BIS z loňského roku, kterou snad také nelze pokládat za konspirační teorii, česká kontrarozvědka uvádí, že
„politici i státní správa jsou ve vleku netransparentních zájmů, v řadě měst jsou vlivové skupiny schopny zasahovat do rozhodování zastupitelstev, eliminovat vliv funkcionářů samosprávy, ovlivňovat jejich rozhodování a paralyzovat ty, kteří jim nevycházejí vstříc“),
je přirozené, že ředitelé škol mají obavu a doufají, že se jim dostane
podpory alespoň z ministerstva školství.
Z instituce, která by měla aktivně hájit nějakou celkovou vzdělávací politiku (což nejsou žádná ochranářská pravidla). Otázkou je, zda jsme ovšem již nerezignovali před „14 různými vzdělávacími koncepcemi“.
Ředitelé škol nežádají nějaké ochranářské nadstandardy, ale jestliže je dnes státní vzdělávací politika reprezentovaná
Národním programem rozvoje vzdělávání ČR
tak trochu nenaplněnou skořápkou (bez srozumitelné vize) a ředitelé škol tak trochu ponecháni napospas různým „lokálním libovůlím“, pak jen obtížně mohu oponovat názorům, že
z pohledu regionálního školství ministerstvo k ničemu nepotřebujeme.
V dalších odstavcích pan Vokáč problematiku staví do dvou srozumitelných protipólů. Na jedné straně je nulová ochrana ředitele školy dle zákoníku práce a na straně druhé faktická neodvolatelnost ředitele, z důvodu závažného porušení povinností vyplývajících z vykonávané činnosti. Dále píše, že zřizovatelé se také radí s právníky a nejdou do předem ztraceného sporu. Raději vyčkají, až ředitel prokazatelně
poruší svoje povinnosti závažným způsobem.
Na tomto místě musím poznamenat, že to není poprvé, kdy se setkávám s argumentací, že se celá ta záležitost vlastně dělá proto, že
zřizovatelé si nejsou jistí, jak dopadnou u soudu.
A to mi ani ředitelská ani občanská hlava nebere. V demokratickém státě je přece
nejvyšší rozhodovací instancí nezávislý soud.
Má-li zřizovatel skutečné pochybnosti o fungování ředitele školy a je-li přesvědčen, že jeho počínání má podobu závažného porušování povinností, je jeho povinností ředitele odvolat. To, že zřizovatelé občas neměli jistotu, jak u soudu dopadnou, je přeci naprosto normální a děsím se doby, kdy se k soudu budou obracet zřizovatelé pro předem jasný výsledek (je ovšem pravda, že nyní jsou oním „rozumným kompromisem“ této nejistoty zbaveni).
Odvolávání se na to, že zřizovatel
„viděl ve své škole nefungující kolektiv demotivovaných pedagogů a žáků a shledal, že ředitel již po patnácti letech ve funkci není schopen na tom něco změnit“,
není pro tak zásadní a celoplošnou změnu pojetí ředitelské profese argument dostatečný. Znovu musím opakovat - má ministerstvo školství nějaké
relevantní podklady a data,
ze kterých by bylo možné vyčíst,
že nemožnost odvolávání ředitelů v krajích a obcích, by nějakým vážným způsobem ohrožovalo celkovou kvalitu vzdělávání v ČR, a vyžadovalo tudíž změnu zákona?
A to takovou změnu, která je pro celý systém z dlouhodobého pohledu evidentně demotivující?
Dále pan Vokáč ve své reakci elegantně zmínil fakt, že došlo
„k poněkud nešťastnému spojení funkčních období s pracovním poměrem na dobu určitou“
a že se nejedná o nosný koncepční prvek, ale o
„původně nezamýšlený přívažek nové právní úpravy“.
Přeloženo do češtiny -
po odvolání z funkce je dnes ředitel školy doslova vyhozen na dlažbu.
Ředitel školy má tedy manažerské povinnosti, manažerská rizika, ovšem bez manažerských platů a manažerských zlatých padáků (abych byl spravedlivý, toto je „vylepšení“ Poslaneckou sněmovnou, za které pan Vokáč jistě nemůže). Situace u nás zatím není taková, ale s trochou dávky „konspirace“ lze předpokládat, že podobně jako je tomu dnes např. v Rakousku (po letech jejich „opoziční smlouvy“ dvou největších politických stran), bude časem ředitel bez té „správné legitimace“ automaticky po šesti letech v dané obci vyměněn. Dovoluji si upozornit, že mimo této „rakousko-uherské“ podobnosti žádná evropská země do takto nedůstojného postavení své ředitele škol nepostavila.
Můj požadavek, aby ředitel mohl získat čas na svůj osobnostní růst ve funkci ředitele školy, pan Vokáč uvádí, že potřebná
zralost
se získává dlouholetou
praxí v profesi učitele.
Do ředitelské funkce prý pak nastupuje již člověk zralý, kterého by měl, jestliže se ve své funkci již po roce nezorientuje, zřizovatel okamžitě odvolat. Práce učitele je ale natolik rozdílná od práce ředitele školy, že trochu váhám, zda se zde nejedná o nějaké nedorozumění. Jinak by to musela být fatální neznalost obsahu práce ředitele školy v právní subjektivitě anebo lehce odpustitelná osobnostní „nezralost“, které se v prostředí odborníků na problematiku vedení a řízení lidí říká syndrom „kinder-management“.
Posouzení chaosu, který
po novele školského zákona
nastal jako
„pouhé excesy zapříčiněné nepřiměřeně přísnou interpretací přechodných ustanovení“ nebo že „se právní úprava během projednávání odchýlila od původního návrhu, což vedlo k nejasnostem... a sporům o interpretaci, což vyžadovalo masivní výkladovou podporu MŠMT...“,
nebudu komentovat, protože podle mého názoru je v tomto MŠMT skutečně nevinně. V zásadě to ale není podstatné, pouze to dokresluje bezradnost, do jaké jsou postaveny centrální orgány, které prakticky nemohou rozumným způsobem na regionální školství působit. Možná je má obava vyjádřením této „bezradnosti“, která na ředitele škol doléhá o mnoho dříve, než po čase dorazí k uším v Karmelitské ulici v Praze.
To, co je podstatné, je fakt, že jde celkově o
nemotivačně nastavený koncept,
ve kterém je ředitelská funkce zkrácena na nereálně krátké období, a to nejen z pohledu požadavku na efektivní řízení v neziskové sféře, ale i z dalších elementárních rovnic účinného a moderního managementu, bez kterého se veřejná služba prostě nezlepšovat nebude (a jen doufám, že to nebyl záměr).
V předcházejícím čísle se k problematice vyjádřil v článku „Divide et impera“ i vedoucí katedry Centra školského managementu Pedagogické fakulty UK v Praze pan Václav Trojan a vyzval ředitele zastoupené v různých školských asociacích, aby se, a třeba pod jeho vedením, přihlásili k
systémovému nastolení zásadních otázek
v této věci. Potvrzuje tak, že „velké otázky obvykle otvírají dveře, zatímco odpovědi je zavírají“. Nestálo by, pane Vokáči, za to ještě si nechat chvilku dveře trochu pootevřené, aby bylo možné slyšet i těch pár hlasů z terénu, které se ještě nebojí?

Související dokumenty

Pracovní situace

Kdy může zřizovatel odvolat ředitele školy?
Kalendář
Soudní přezkum a rozhodnutí ředitele školy
Žádost o individuální (domácí) vzdělávání
Ředitelské volno
Právní postavení školské rady
Zápis z jednání školské rady
Řízení zařízení školního stravování (školní jídelny, vývařovny, výdejny)
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Vnitřní předpis o spisové službě pro školy
Jak na spisový a skartační řád?
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?
Vztahy školy a zřizovatele - neveřejné školy
Vztahy školy a zřizovatele - školy veřejné
Základní metodický rámec pro hodnocení škol ze strany zřizovatele
Plány činnosti - červenec 2021
Plány činnosti - srpen 2021
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Jak reagovat na požadavky rodičů, aby jejich dítě bylo vyjmuto z povinností stanovených ochrannými opatřeními Ministerstva zdravotnictví?
Jak reagovat na výzvy ohledně covidu-19, které ředitelé nalézají v datových a e-mailových schránkách

Poradna

Změna ředitele v soukromé škole
Přespočetné hodiny u statutárního zástupce ředitele ZUŠ
Jmenování ředitele
Vzdání se funkce
Výkon veřejné funkce
Granty
DPP/DPČ v případě ředitele, který je statutárním orgánem právnické osoby
Míra vzdělávací povinnosti
Platový tarif vedení školy
Vzdání se pracovního místa ředitele školy
Bývalá ředitelka
Jmenování a odstoupení ředitele školy
Přímá pedagogická činnost
Osobní příplatek
Přímá vyučovací povinnost
Zástupce ředitele
Dietní stravování
Přijímání ke vzdělávání
IVP
FKSP