Občankáři.cz vytvořili metodiky o uprchlících

Vydáno:

Pro Asociaci učitelů občanské výchovy a společenských věd je jedním z hlavních cílů reagovat na aktuální témata ve společnosti. V současné době se věnuje především tvorbě edukační sady na téma MIGRACE, kterou připravuje ve spolupráci s Moderními dějinami.

Občankáři.cz vytvořili metodiky o uprchlících
Mgr.
Petra
Slámová,
Asociace učitelů OV/ZSV, koordinátorka pro Ústecký a Liberecký kraj
Chystané edukační sady by měly zahrnovat:
-
Výchozí odborné texty, které budou sloužit jako podklady pro pedagogy - hlavními náměty bude například studie kulturního antropologa na téma migrace (fenomén migrace, typy a příčiny migrace, pojmy s tím spojené), historická studie na téma Migrace ve 20. století, téma Československo, menšiny a migrace (zaměřeno především na ruskou emigraci, 30. léta, druhou světovou válku, odsun po r. 1948, 1968 atd.), Demografické, sociální a kulturní dopady migrací v Evropě, dále Evropské právo a migrace (legislativa - práva, úkony, možnosti migrantů v EU na základě konkrétních příkladů), Proměny migrace ve 21. století (globalizace, ekologické změny, komunikační technologie, média) a Mediální manipulace (dopady migrace na politiku v minulosti a současnosti).
-
Metodické materiály pro základní i střední školy vhodné pro výuku dějepisu i společenských věd ve formě publikace opatřené DVD - připravované typy materiálů: práce s písemnými, obrazovými prameny a svědectvím pamětníka, práce s mapou, příběhy migrantů/uprchlíků, mediální výchova - propaganda, manipulace, role médií ve 21. stol.
Zároveň bude naší snahou nabízet školám putovní výstavy na daná témata, pořádání studentských konferencí, akreditovaných seminářů pro pedagogy, akcí pro veřejnost, ale také zdokumentované příběhy a výpovědi jednotlivých imigrantů, kteří se v České republice usadili a jsou pro naši společnost přínosem.
V souvislosti s připravovanou koncepcí vydala Asociace učitelů občanské výchovy a společenských věd metodiku pro učitele k výuce o uprchlictví. Metodika je k dispozici pod licencí Creative Commons, je tedy otevřeným vzdělávacím materiálem a její plné znění naleznete na stránkách Občankáři.cz. K dispozici by již brzy měla být i na stránkách metodického portálu RVP.cz. Nutno podotknout, že metodika není „stoprocentním návodem“, jak učit o uprchlících. Není ani univerzálním materiálem, jelikož v metodikách naleznete aktivity, při nichž žáci pracují se statistickými údaji, a proto pedagog musí počítat s tím, že určité informace bude nutné aktualizovat. Cílem metodiky je především seznámit žáky s tématem, které je v současné době více než aktuální, možnost objektivizovat vlastní názor na danou problematiku, diskutovat o problému a posilovat kompetence orientace v problematice týkající se uprchlíků. Mým záměrem bylo především poskytnout žákům vhled do situace lidí, kteří utíkají před válečným konfliktem a terorem s ním spojeným, právě na základě konkrétních příběhů. Umožnit žákům pochopit složitost situace lidí, kteří často navždy opouštějí svůj domov, a pochopit terminologii spojenou s problematikou migrace. Některé z aktivit použitých v metodikách vám nyní budou představeny.
Metodika Kdo a proč utíká? je určena žákům 1. stupně (především žákům 4. a 5. ročníku). Lekce má za cíl seznámit žáky s pojmy uprchlík a emigrace. Metodika využívá úvodní motivační brainstorming, následně práci s textem (emoční působení).
Motivační aktivita:
-
Každý žák obdrží obrázek zavazadla, kufru. Učitel vyzve žáky, aby namalovali do kufru 6 věcí, které by si s sebou vzali, pokud by měli odjet pryč („na dovolenou“).
-
Následně o výběru věcí žáci diskutují ve dvojicích, poté se třídou (obhajují výběr svých věcí).
-
Učitel se zeptá: Kam by rádi odjeli, pokud by měli možnost výběru? Jaké místo by toužili navštívit? Jaké místo je naopak neláká? Proč?
Především je však vystavena na práci s konkrétními příběhy uprchlíků. Žáci pracují s textem prostřednictvím návodných otázek. Aktivita je blíže seznamuje se situacemi v daných zemích, snaží se, aby žáci sami dokázali odhalit důvody emigrace (dobrovolné i nedobrovolné odchody z vlasti), a tím umožňuje vcítit se do pocitů lidí, kteří jsou nuceni opustit svůj domov z nejrůznějších pohnutek.
Aktivita - Příběhy:
-
Žáci pracují ve skupinách. Každá skupina si vylosuje příběh, který si pozorně přečte. Obdrží rovněž pracovní list, do kterého zapíší odpovědi na otázky. (Příběhy jsou upraveny pro potřeby aktivity.)
„Všechno začalo v prvním roce, kdy bylo málo deště, a pokračovalo v roce následujícím, kdy nepršelo vůbec. Naše pastviny a zdroje vody postupně vyschly. Zvířata začala jedno po druhém umírat. Putovali jsme, abychom našli vodu a pastviny, ale bez úspěchu. Nakonec jsem ztratil celé stádo,“ říká Ahmed Ali ze Súdánu, čtyřiapadesátiletý pastevec, otec šesti dětí, který nakonec našel pomoc až v táboře u somálského Mogadiša. Před krizí byl Ahmed bohatým mužem, vlastnil 64 kusů dobytka, 40 koz a 6 velbloudů.
Ayman byl mladý podnikatel v Damašku. Musel však opustit Sýrii v roce 2011, kdy demonstroval proti vládě ve své zemi. Byl dokonce hledaný policií. On i jeho rodina se obávali, že bude zatčen a zabit. Proto Ayman utekl do Saúdské Arábie a poté do Jordánska. Život zde je ale velmi těžký. Žije tu asi 200 000 uprchlíků. Ayman by rád začal nový život v Anglii poté, co dostane vízum. Bude to ale daleko od jeho rodiny...
Jednačtyřicetiletá Maribeth z Bogoty je kuchařkou a učitelkou tradičních tanců ve čtvrti Altos de La Florida. Matka čtyř dětí ve věku od šesti do devatenácti let prodává úžasná jídla: pokrmy vařené v páře s rýží, masem a spoustou koření, zavinuté do banánových listů. Zbožňuje tradiční tanec chocoano a učí ho obyvatele chudinské čtvrti. Když tančí, je šťastná. „Když tančím, moje duše je svobodná, a jako bych byla v jiném světě.“ Když bylo Maribeth sedm let, vyhnali ji ze západní části Kolumbie a ozbrojené stráže jí zastřelily matku a sestru. Utekla do Brazílie a domů se už nevrátila. „Na to, abych se vrátila, mám příliš velký strach. Ale teď mám sen: chci si otevřít restauraci v Bogotě a dál učit děti tanec. To mi stačí!“
-
Každá skupina představí ostatním spolužákům svůj příběh, hlavního hrdinu i to, co zjistili o dané zemi. K dispozici je pracovní list s tabulkou a návodnými otázkami. Žáci se dovídají více o důvodech emigrace (učitel důvody vysvětluje a konkretizuje, aby žáci vše pochopili).
Lekce současně vytváří prostor i pro téma „Emigrace a ČR“, resp. události související s rokem 1968. V neposlední řadě si žáci mají uvědomit důležitost a potřebnost domova jako místa bezpečí (využití aktivity kritického myšlení „Pětilístek“).
Reflexe:
Pětilístek na téma DOMOV
Popis aktivity PĚTILÍSTEK:
-
Na první řádek napíše žák podstatné jméno DOMOV.
-
Na druhý řádek napíše žák dvě přídavná jména vztahující se k domovu (JAKÝ JE).
-
Na třetí řádek napíše žák tři slovesa (CO DOMOV DĚLÁ).
-
Na čtvrtý řádek napíše žák větu o čtyřech slovech.
-
Na poslední řádek napíše žák podstatné jméno (může to být i synonymum k hornímu podstatnému jménu), které rekapituluje téma.
K dispozici jsou pedagogům pracovní listy. Metodika se snaží o mezipředmětový přesah do výtvarné výchovy, českého jazyka, vlastivědy, případně zeměpisu a dějepisu.
Druhá metodika, s názvem Opouštím svůj domov, je určena pro žáky 2. stupně (především žákům 8. a 9. ročníku). Žák v úvodu lekce pracuje s pojmem „domov“.
Motivační aktivita:
Brainstorming: Co si představíte pod slovem DOMOV?
Aktivita:
-
Žáci obdrží pracovní list - kreslenou postavu. K vybraným částem těla píší odpovědi na následující otázky:
-
Co mě doma vždy zahřeje u srdce? (Své sdělení zapisují žáci k SRDCI.)
-
Jak doma dokážu přiložit ruku k dílu? (Své odpovědi zapisují žáci k RUCE/RUKÁM.)
-
Z čeho mi občas vstávají vlasy hrůzou? (Své odpovědi zapisují žáci k HLAVĚ.)
-
Učitel vyzve žáky, aby uvedli příklady situací, kdy některý z členů rodiny může opustit svůj domov. Příklady: studium, týrání, služební cesta, škola v přírodě, nemoc apod. Žáci si uvědomí, že některý z odchodů může být příjemný, jiný naopak nepříjemný.
Následně se snaží o definici pojmu uprchlík: pracuje s touto definicí, resp. vyvozuje z ní důvody emigrace, dokáže tyto důvody analyzovat, porovnat a vyhodnotit (např. dobrovolné vs. nedobrovolné opuštění domova). Pedagog znovu získává prostor pro téma událostí spjatých s rokem 1968 (vede žáky k uvědomění, že důvody k emigraci v Československu rovněž byly a zároveň k uvědomění si skutečnosti, že mnohdy žijeme s několika aklimatizovanými migranty v bezprostřední blízkosti). Současně žák samostatně vyhledává další informace o tématu, porovnává jejich objektivitu a validitu. Pracuje s pojmy migrant, azyl, azylant. Na základě konkrétních příběhů uprchlíků si osvojuje určité důvody pro udělení azylu v ČR. Tato aktivita vybízí žáky k diskuzi. Dílčím cílem lekce je také vybízet žáky k solidaritě a pomoci potřebným.
Aktivita:
-
Učitel položí žákům otázku: Myslíte si, že i vy můžete uprchlíkům nějakým způsobem pomoci? Napadne vás způsob pomoci, která může vzejít „od obyčejného občana/civilisty“?
-
Odpovědi učitel zapisuje na tabuli/flip.
-
Poté učitel žáky rozdělí do skupin. Každá skupina obdrží skutečný příklad konkrétní pomoci z dané země - pracovní list Příběhy pomoci.
V Maďarsku se v posledních týdnech formují aktivistické skupiny. Nejaktivnější je ta s názvem Migszol (Solidarita s migranty) se sídlem v Szegedu na jihu země. Založila ji pětice kamarádů poté, co úřady uprchlíky ze Sýrie a Afghánistánu začaly na noc zamykat na místním nádraží. „Na polovinu června byla překvapivě velká zima a oni neměli deky ani teplé oblečení. Byly mezi nimi i děti, některé ještě hodně malé. Tak jsme jim udělali čaj a dali jsme jim nějaké teplé oblečení,“ popisuje vznik skupiny jeden z jejích zakladatelů Márk Kékesi. Hned druhý den založil s kamarády Migszol Szeged. Skupina obdržela příspěvky ve výši šesti milionů forintů (více než půl milionu korun). Samotné město Szeged poskytuje zdarma dodávky elektřiny a pitné vody. Lidé pomáhají především materiálně. „Často na Facebook napíšeme, že nám například chybí jablka. Lidé nám je pak nosí,“ říká aktivistka Mária Volkovová. Pomáhají i místní studenti medicíny.
K velkému kroku se odhodlala 56letá Isabelle Pépinová z Francie. Poté, co se z domova odstěhovaly její dvě děti, zjistila, že má prázdný pokoj. „Rozhodli jsme se, že ho poskytneme mladým uprchlíkům,“ popsala. Aktuálně v jejím pokoji bydlí 26letý Syřan Ghajt. Předtím to byl Abdulláh z Afghánistánu a Ali z Íránu. Ubytování je krátkodobé. Pépinová spojila síly s organizací Jesuit Refugee Service, která má na starost přístřeší pro uprchlíky nebo nabízí výuku francouzštiny. Ghajt již výuku absolvoval a zvládá díky tomu základy běžné komunikace.
V přístavním městě Cádiz se o běžence stará otec Delgado. Pomáhá uprchlíkům s výukou španělštiny a dává jim nahlédnout do místních zvyků. Migranti absolvují také kurzy v oborech, po kterých je na trhu práce nejvyšší poptávka. „Dáváme jim v podstatě sérii dovedností, takže mají stejné možnosti jako ostatní,“ vysvětluje Delgado. Místní diecéze nabízí několik forem ubytování. Zejména mladým lidem, kteří ve Španělsku chtějí zůstat. Myslí však i na ty, kteří hledají ubytování bezprostředně po příjezdu do země. V dočasných zařízeních jim dokonce zařídí kontakt s příbuznými, telefonicky nebo fyzicky.
-
Žáci si příběhy prostudují a seznámí ostatní skupiny s příkladem pomoci z jejich příběhu. Mohou příklady pomoci komentovat, doplňovat. Nakonec mohou vybrat tu, kterou považují za nejzajímavější (která je nejvíce oslovila).
Reflexe:
Hodinu zakončují volným psaním na téma: Myslím, že i já bych dokázal/a pomoci...
Metodika má mezipředmětový přesah do českého jazyka, zeměpisu a dějepisu. Je pro pedagogy inspirací a možností, jak uchopit pomocí zajímavých metod problematická témata. Má pomoci žákům odhalit východiska, na kterých si budují své názory. Současně poskytuje pedagogovi dostatečný prostor, ve kterém může uplatnit svou vlastní invenci (pozměnit aktivity, změnit pořadí aktivit, rozšířit metodiku o další metody kritického myšlení - například I.N.S.E.R.T., podvojný deník apod.) a zároveň respektovat schopnosti, možnosti a zájem žáků. Metodika umožňuje pedagogům rozvíjet téma uprchlictví (možnost zaměřit se na problematiku: Děti jako uprchlíci, Předsudky a stereotypy, Azylová zařízení a život v nich, Kulturní rozmanitosti jako střet civilizací apod.)
Metodika na téma uprchlictví byla představena veřejnosti v úterý 6. října v EDUpointu v rámci programu Otevřená třída ve Skautském institutu na Staroměstském náměstí v Praze.

Související dokumenty