O soutěži Karel IV. očima dětí

Vydáno:

U příležitosti 700. výročí narození Karla IV. byla dne 16. 2. 2016 Národním pedagogickým muzeem a knihovnou J. A. Komenského vyhlášena výtvarná soutěž „Karel IV. očima dětí“. Všem školám od mateřských škol po střední a základní umělecké školy jsme zaslali oznámení o vyhlášení soutěže spolu s podmínkami. Úkolem soutěže bylo přiblížit dobu Karla IV., ztvárnit jeho osobu v různých životních etapách a připomenout významné události v životě jeho rodiny i tehdejší společnosti. V podmínkách soutěže nebyla omezena výtvarná technika, materiál ani velikost díla.

 

O soutěži Karel IV. očima dětí
Mgr.
Eva
Kuncipálová,
Národní pedagogické muzeum a knihovna J. A. Komenského
První práce z nejrůznějších koutů naší země nám děti a studenti pozvolna zasílali už na konci února. Ještě větší publicitu soutěže nám zajistila pomoc Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, které spolu s Českým výborem pro UNESCO rozeslalo oznámení o vyhlášení soutěže také našim krajanským školám v zahraničí. Tyto školy pak často šířily povědomí o soutěži dál a díky tomu se do soutěže zapojily i některé zahraniční školy.
V průběhu března začal příliv prací narůstat, ale podle očekávání nás největší počet doručených prací čekal ve druhé polovině dubna a během všech květnových dní až do ukončení příjmu soutěžních prací dne 18. května.
Po několikadenním zapisování a evidování se počet došlých děl zastavil na čísle 9 347. V tomto počtu jsou zahrnuty nejen plošné práce, ale také 462 prostorových děl a 7 krátkých filmů. Ze zahraničí doputovaly obrázky z Anglie, Arménie, Austrálie, Belgie, Brazílie, Chorvatska, Irska, Itálie, Lucemburska, Německa, Rakouska, Nového Zélandu, Saúdské Arábie, Slovenska, Ukrajiny, USA a Švýcarska. Z průvodních dopisů, které jsme obdrželi, a také podle velké pozornosti, kterou svým dílům děti v zahraničí věnovaly, víme, jak moc jsou spolu se svými pedagogy rády za možnost připomenout si historii českých zemí.
Častým námětem pro kresbu, malbu a grafické techniky byl portrét Karla IV. a architektura, kterou vytvořil. Nejhojněji zastoupenou variantou je Karlův most a hrad Karlštejn.
Postupně vznikla rozsáhlá sbírka korunovačních klenotů. Kromě krásných kreseb a maleb k jejich vytvoření děti a studenti využili také keramiku, kov, plexisklo, mince, drahokamy, alobal, proutí a další materiály. Příkladem, který by neměl uniknout pozornosti, je královská koruna vytvořená z plexisklových krychliček vyplněných vždy kolmo umístěnou mincí v hodnotě jedné Kč.
Našlo se několik šikovných tvůrčích týmů, které vyrobily postavu Karla IV. v životní velikosti. K jejich výrobě použily kašírovanou techniku doplněnou látkami, kovem, korálky, ale i drahokamy.
Řada prací nám svým tématem rozšiřuje povědomí o tom, co vše je s Karlem IV. a jeho dobou spojené. Takové jsou malby zpodobňující rytířské souboje, bitvy nebo manželský život krále. Události ze života Karla IV. ve zkratce trefně zachycují oceněné animované filmy, které pro soutěž vytvořily děti z 2. C ZŠ Petřiny-Sever, Malorees Junior School z Londýna a 5. tř. Evropské školy Brusel.
Vybrat z těchto prací ty nejlepší byl pro porotu náročný úkol. Z došlého počtu 9 347 odborná komise udělila ocenění 124 jednotlivcům, 30 kolektivům a v neposlední řadě rozdělila 46 čestných uznání. Z toho 6 ocenění putovalo do zahraničí. Seznam oceněných najdete na http://npmk.cz/muzeum/Karel-IV-ocima-deti/oznameni-vysledku.
Všichni ocenění soutěžící byli ve čtvrtek 16. 6. pozváni na předávání ocenění a vernisáž výstavy vítězných prací. Slavnostního předávání cen se zúčastnila ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Mgr. Kateřina Valachová, Ph. D., která ocenila ZUŠ Most a ZŠ, Praktickou školu a Dětský domov Brno jako dva nejúspěšnější kolektivy. Cenu ředitelky Národního pedagogického muzea a knihovny J. A. Komenského PhDr. Markéty Pánkové získaly ZŠ Lukov, Gymnázium Ladislava Jaroše v Holešově a Gymnázium F. M. Pelcla z Rychnova nad Kněžnou.
Oceněné práce si můžete přijít prohlédnout do Národního pedagogického muzea (www.npmk.cz) do 18. září, a to vždy od úterý do neděle od 10.00 do 17.00 hod.