Novela vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných (1. část)

Vydáno: 15 minut čtení

Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, byla v relativně krátké době dvakrát novelizována. Tématem článku je základní obsah vyhlášky č. 248/2019 Sb. se zaměřením na některá podpůrná opatření (plán pedagogické podpory, individuální vzdělávací plán, asistent pedagoga) a organizaci vzdělávání (souběžná přímá pedagogická činnost pedagogických pracovníků v „běžné“ třídě). Obsah článku je určen bez rozdílu pro školy veřejné i neveřejné.

Novela vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných (1. část)
PhDr. Mgr.
Monika
Puškinová
Ph.D.
právnička, specialistka na školskou legislativu, www.monikapuskinova.cz, e-mail: puskinova@monikapuskinova.cz
Vyhláška č. 248/2019 Sb. – účinnost a přechodná ustanovení
Vyhláška č. 248/2019 Sb., kterou se mění vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění pozdějších předpisů, a vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů, nabude účinnosti 1. 1. 2020.
K části novely, která mění vyhlášku č. 27/2016 Sb., se vztahují přechodná ustanovení, tj. ustanovení upravující vztah nové právní úpravy k dřívější (dosavadní) právní úpravě a k právním vztahům vzniklým podle dřívější (dosavadní) právní úpravy. Odpovídají na otázky:
1.
Podle jakých pravidel se budou od 1. 1. 2020 poskytovat podpůrná opatření, která jsou uvedena v doporučení vydaném do 31. 12. 2019?
2.
Podle jakých pravidel se bude od 1. 1. 2020 řídit normovaná finanční náročnost podpůrných opatření, která jsou uvedena v doporučení vydaném do 31. 12. 2019?
3.
Podle jakých pravidel se bude od 1. 1. 2020 regulovat maximální počet pedagogických pracovníků, kteří v „běžné“ třídě vykonávají přímou pedagogickou činnost souběžně?
Přechodná ustanovení
1. Poskytování podpůrného opatření na základě doporučení vydaného přede dnem nabytí účinnosti této vyhlášky a jeho normovaná finanční náročnost se řídí dosavadními právními předpisy.
2. Pokud je ve třídě, oddělení nebo

Související dokumenty

Pracovní situace

Školní psycholog na základní škole
Základní momenty novely zákona o pedagogických pracovnících a novely školského zákona
Pedagogičtí pracovníci a pracovní poměr na dobu určitou od 1. 9. 2023 (1. část)
Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Školský zákon a jeho vyhlášky
2022/2023: Činnosti mateřské školy v 1. pololetí školního roku
Malotřídní základní škola - legislativa
Pravidla rozpočtové odpovědnosti
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Shrnutí základních legislativních změn ovlivňujících činnost škol a školských zařízení ve školním roce 2017/2018
Rámcový vzdělávací program pro speciální vzdělávání
Školní vzdělávací program
Revize RVP
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015
Novela maturitní vyhlášky
Legislativní rámec vzdělávání žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami daný školským zákonem
Školy s rozšířenou výukou

Poradna

Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Jmenování ředitele
Výuka Aj
Pracovní náplň
Nekomunikace
Zřizovatel
Doplňková činnost
Zástup
Pracovnělékařské služby
Jmenování ředitelky
Poplatky školní družina
GDPR
Vychovatelka ŠD
Pracovní neschopnost
Škola v přírodě
Střet zájmů
Doprovod do školy
DPČ
Zákoník práce

Články

Novela vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných (2. část)

Zákony

561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)

Vyhlášky

27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných