Novela školského zákona (zákon č. 101/2017 Sb.)

Vydáno:

Novela školského zákona (zákon č. 101/2017 Sb.) částečně nabyla účinnosti 5. 4. 2017 a dále nabude účinnosti k datu 1. 9. 2017, 1. 9. 2018 a 1. 9. 2020. Cílem článku je spojit obsah novely školského zákona s daty nabytí účinnosti a činnostmi jednotlivých druhů škol a školských zařízení.

 

Novela školského zákona (zákon č. 101/2017 Sb.)
PhDr. Mgr.
Monika
Puškinová,
Ph.D.,
specialistka na školskou problematiku
Změny účinné od 5. 4. 2017
Změny školského zákona účinné od 5. 4. 2017 mají legislativně technický charakter. Představují přečíslování odstavců textu zákona, kterým se upravují vadné odkazy ve školském zákoně, nebo opravu nesprávné terminologie. Takto jsou novelizována ustanovení § 16a odst. 6, § 40 písm. a), § 41 odst. 8 písm. d), § 161 odst. 8 a 9, § 166 odst. 5 písm. b), § 170 písm. b) a c), § 180 odst. 1, § 182 odst. 1 školského zákona.
Všechny druhy škol a školských zařízení - změny účinné od 1. 9. 2017
Pro všechny druhy škol a školských zařízení jsou důležité změny školského zákona sdružené pod nadpisem „Práva a povinnosti pedagogických pracovníků“, tj.
§ 22a Práva pedagogických pracovníků
a
§ 22b Povinnosti pedagogických pracovníků
.
Práva pedagogických pracovníků
Pedagogičtí pracovníci mají při výkonu své pedagogické činnosti právo
a)
na zajištění podmínek potřebných pro výkon jejich pedagogické činnosti, zejména na ochranu před fyzickým násilím nebo psychickým nátlakem ze strany dětí, žáků, studentů nebo zákonných zástupců dětí a žáků a dalších osob, které jsou v přímém kontaktu s pedagogickým pracovníkem ve škole,
b)
na to, aby nebylo do jejich přímé pedagogické činnosti zasahováno v rozporu s právními předpisy,
c)
na využívání metod, forem a prostředků dle vlastního uvážení v souladu se zásadami a cíli vzdělávání při přímé vyučovací, výchovné, speciálněpedagogické a pedagogicko-psychologické činnosti,
d)
volit a být voleni do školské rady,
e)
na objektivní hodnocení jejich pedagogické činnosti.
Povinnosti pedagogických pracovníků
Pedagogický pracovník je povinen
a)
vykonávat pedagogickou činnost v souladu se zásadami a cíli vzdělávání,
b)
chránit a respektovat práva dítěte, žáka nebo studenta,
c)
chránit bezpečí a zdraví dítěte, žáka a studenta a předcházet všem formám rizikového chování ve školách a školských zařízeních,
d)
svým přístupem k výchově a vzdělávání vytvářet pozitivní a bezpečné klima ve školním prostředí a podporovat jeho rozvoj,
e)
zachovávat mlčenlivost a chránit před zneužitím osobní údaje, informace o zdravotním stavu dětí, žáků a studentů a výsledky poradenské pomoci školského poradenského zařízení a školního poradenského pracoviště, s nimiž přišel do styku,
f)
poskytovat dítěti, žáku, studentovi nebo zákonnému zástupci nezletilého dítěte nebo žáka informace spojené s výchovou a vzděláváním.
Pedagogický pracovník vždy koná pedagogickou činnost v rámci základního pracovněprávního vztahu (pracovního poměru, dohody o pracích konaných mimo pracovní poměr). Odsud plyne, že
a)
právům pedagogických pracovníků odpovídá
povinnost zaměstnavatele
(právnické osoby vykonávající činnost školy nebo školského zařízení)
práva zajistit
,
b)
povinnostem pedagogických pracovníků odpovídá právo a současně povinnost zaměstnavatele vyžadovat a kontrolovat jejich plnění.
Dále se všech škol a školských zařízení týká novela pravidla upravujícího
zápis změny v údajích v rejstříku škol a školských zařízení
(§ 149 odst. 1 školského zákona). Nově se § 146 školského zákona vztahuje obdobně i na podání žádosti o zápis změny v údajích uvedených v § 144 odst. 1 písm. g) školského zákona, tj. i na zápis změny označení místa, kde se uskutečňuje vzdělávání nebo školské služby; v případě lesní mateřské školy označení území, kde zejména probíhá pedagogický program a kde má škola zázemí.
Základní školy, střední školy, vyšší odborné školy a školská zařízení - změny účinné od 1. 9. 2017
V § 31 školského zákona se zavádějí
dvě kategorie zaviněného porušení povinností
, kterých se může dopustit žák nebo student: závažné zaviněné porušení povinností stanovených školským zákonem, školním řádem nebo vnitřním řádem a
zvláště
závažné zaviněné porušení povinností stanovených školským zákonem. S jednáním žáka nebo studenta, které je zvláště závažným zaviněným porušením povinností stanovených školským zákonem, se spojuje povinné vyloučení žáka nebo studenta ze školy (pokud již žák splnil povinnou školní docházku) nebo školského zařízení (s výjimkou zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy a zařízení pro preventivně výchovnou péči); dále po uvedeném jednání žáka nebo studenta následuje povinné oznámení tohoto jednání OSPOD a státnímu zastupitelství.
Základní školy - změny účinné od 1. 9. 2017
Školský zákon v § 38 nově rozlišuje situace, ve kterých
žák plnící povinnou školní docházku v zahraničí, v zahraniční škole na území České republiky nebo v evropské škole
může, nebo musí být zároveň žákem spádové školy nebo jiné školy zapsané v ČR do rejstříku škol a školských zařízení. Na uvedenou změnu navazuje změna práva žáka konat zkoušky z vybraných předmětů ve spádové škole nebo jiné škole zapsané v ČR do rejstříku škol a školských zařízení, kterou zvolil zákonný zástupce žáka, nebo ve škole při diplomatické misi ČR. Nová je také povinnost zákonných zástupců žáků, kteří nemají zároveň spádovou školu nebo jinou školu zapsanou v ČR do rejstříku škol a školských zařízení, doložit plnění povinné školní docházky žáka Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy.
Střední a vyšší odborné školy - změny účinné od 1. 9. 2017
Ustanovení § 20 školského zákona rozšiřuje okruh osob, kterým se na žádost
promíjí přijímací zkouška z českého jazyka při přijímacím řízení ke vzdělávání ve středních a vyšších odborných školách
. Nově se jedná o osoby, které získaly předchozí vzdělání ve škole mimo území ČR. Ustanovení § 20 také nově zakotvuje právo osob, které se vzdělávaly alespoň čtyři roky v předcházejících osmi letech před příslušnou zkouškou ve škole mimo území ČR, na úpravu podmínek a konání
zkoušky ze zkušebního předmětu český jazyk a literatura u společné části maturitní zkoušky
. Podrobnosti stanoví MŠMT prováděcím předpisem.
Další změny v činnosti středních škol jsou vyvolány tím, že střední školy mají
vyvinout úsilí spolupracovat se zaměstnavateli
, pokud je to s ohledem na obor vzdělání vhodné a možné (§ 57 odst. 2 školského zákona), a ředitelé středních škol mají možnost vytvořit
poradní sbor ze zaměstnavatelů
(§ 57 odst. 3 školského zákona).
Vyšších odborných škol se týká změna složení zkušební komise, před kterou se koná absolutorium (§ 102 odst. 4 školského zákona). Zrušuje se věta, podle které „členem zkušební komise může být jmenován také odborník z praxe“, a zakotvuje se pravidlo, podle kterého „dalšími členy jsou učitel příslušného předmětu, přísedící, který vyučuje daný předmět,
odborník z praxe
, vedoucí absolventské práce a oponent“.
Financování škol a školských zařízení - změny účinné od 1. 9. 2018
Nejpodstatnější změny školského zákona účinné od 1. 9. 2018 jsou spojeny s financováním škol a školských zařízení ze státního rozpočtu.
V § 160 odst. 1 písm. a), c) a d) školského zákona se rozšiřuje okruh výdajů, na které se poskytují finanční prostředky státního rozpočtu. Nově se poskytují finanční prostředky na nezbytné zvýšení nákladů spojených s výukou
všech
dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami, nikoli již pouze dětí, žáků nebo studentů uvedených v § 16 odst. 9 školského zákona.
V novelizovaném rozsáhlém § 161 školského zákona se upravuje financování mateřských škol, základních škol, středních škol, konzervatoří, vyšších odborných škol, základních uměleckých škol a školních družin zřizovaných územními samosprávnými celky nebo svazky obcí. Základem § 161 školského zákona je zakotvení
normativů
vyhlášených a zveřejněných MŠMT. Dále § 161 školského zákona obsahuje
postup
, kterým MŠMT pro jednotlivé právnické osoby vykonávající činnost mateřských škol, základních škol, středních škol, konzervatoří, vyšších odborných škol, základních uměleckých škol a školních družin stanoví výši finančních prostředků na kalendářní rok.
Současně § 161 školského zákona vymezuje mechanismus, který
limituje financování
škol a školní družiny ze státního rozpočtu. Školský zákon
-
zmocňuje vládu, aby stanovila nařízením pro základní školy a střední školy zřizované krajem, obcí nebo svazkem obcí maximální počet hodin výuky financovaný ze státního rozpočtu na jednu třídu v oboru vzdělání v závislosti na počtu žáků ve třídě a pro konzervatoře zřizované krajem, obcí nebo svazkem obcí maximální počet hodin výuky financovaný ze státního rozpočtu na jeden ročník v oboru vzdělání v závislosti na počtu žáků v ročníku (§ 161 odst. 2 školského zákona),
-
zmocňuje MŠMT, aby prováděcím předpisem stanovilo maximální počty hodin přímé pedagogické činnosti v mateřské škole a školní družině zřizované krajem, obcí nebo svazkem obcí v závislosti na jejich organizační struktuře a maximální počty hodin výuky v přípravných třídách základní školy a ve třídách přípravného stupně základní školy speciální financované ze státního rozpočtu [§ 161c odst. 2 písm. c) školského zákona].
Počet dětí a žáků ve třídě mateřských, základních a středních škol a oddělení školních družin a počet žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v „běžné“ třídě nebo oddělení zohledňují
opravné koeficienty
k normativu nenárokových složek platu [§ 161c písm. b) školského zákona].
Nový § 161a školského zákona upravuje financování školských zařízení pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy, školských zařízení pro preventivně výchovnou péči a školských výchovných a ubytovacích zařízení zřizovaných územními samosprávnými celky nebo svazky obcí. Nový § 161b školského zákona upravuje financování ostatních školských zařízení zřizovaných územními samosprávnými celky nebo svazky obcí (např. školních klubů, školních jídelen, školských poradenských zařízení). Ustanovení § 161a a § 161b školského zákona zakotvují
republikové normativy
a skutečnost, že krajský úřad rozepisuje prostřednictvím
krajských normativů
a poskytuje právnickým osobám finanční prostředky uvedené v § 160 školského zákona.
Novela školského zákona také mění způsob stanovení příplatků na jednotlivá podpůrná opatření podle § 16 školského zákona. Nově se příplatek na podpůrná opatření vyhlásí ministerstvem na kalendářní rok, a to se zřetelem k normované finanční náročnosti podpůrných opatření stanovených podle vyhlášky č. 27/2016 Sb. [§ 161c odst. 1 písm. a) školského zákona].
Ustanovení § 162 školského zákona upravuje financování škol a školských zařízení, které nejsou zřizovány státem, krajem, obcí nebo svazkem obcí. Církevní školy budou i nadále financovány podle skutečného počtu jednotek výkonu. Soukromým školám bude opět poskytována dotace podle zákona č. 306/1999 Sb., o poskytování dotací soukromým školám, předškolním a školským zařízením, ve znění pozdějších předpisů.
Školy a školská zařízení budou podle novelizovaného školského zákona financovány
od 1. ledna 2019
.
Do 31. prosince 2018
budou financovány ze státního rozpočtu podle ustanovení školského zákona ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti zákona č. 101/2017 Sb. (bod 1 přechodných ustanovení zákona č. 101/2017 Sb.). To znamená, že školního roku 2017/2018 se změny financování škol a školských zařízení nedotknou a související právní předpisy mají být připraveny s dostatečným předstihem tak, aby ředitelé škol mohli reagovat případnou úpravou organizace škol od školního roku 2018/2019.
Školská zařízení pro zájmové vzdělávání - změny účinné od 1. 9. 2018
Nový § 111a školského zákona upřesňuje pravidla organizace činnosti školských zařízení pro zájmové vzdělávání. Mimo jiné zakotvuje kompetenci ředitele školních klubů a středisek volného času stanovit organizační členění školního klubu a střediska volného času, zmocňuje MŠMT stanovit prováděcím právním předpisem nejnižší a nejvyšší počet dětí a žáků v oddělení školní družiny a stanoví podmínky možného povolení výjimky z nejnižšího a nejvyššího počtu dětí a žáků oddělení školní družiny zřizovatelem.
Změny účinné od 1. 9. 2020
S účinností od 1. 9. 2020 se mění § 34 odst. 1 školského zákona a je stanoveno, že předškolní vzdělávání se organizuje pro děti ve věku od dvou do zpravidla šesti let.
Shrnutí
Školám a školským zařízením lze doporučit, aby se připravily zejména na nová pravidla činnosti, která budou účinná od 1. 9. 2017. Školního roku 2017/2018 se změny financování škol a školských zařízení nedotknou. Je však vhodné sledovat přípravu prováděcích právních předpisů navazujících na novelu školského zákona.

Související dokumenty

Pracovní situace

Základní momenty novely zákona o pedagogických pracovnících a novely školského zákona
Pedagogičtí pracovníci a pracovní poměr na dobu určitou od 1. 9. 2023 (1. část)
Školský zákon a jeho vyhlášky
2022/2023: Činnosti mateřské školy v 1. pololetí školního roku
Malotřídní základní škola - legislativa
Pravidla rozpočtové odpovědnosti
Shrnutí základních legislativních změn ovlivňujících činnost škol a školských zařízení ve školním roce 2017/2018
Novela maturitní vyhlášky
Shrnutí změn školského zákona k 1. 9. 2015
Jak „číst“ nový občanský zákoník – povaha jeho právních norem
Právní domněnky v novém občanském zákoníku a jejich rizika
Blíží se lhůta pro změnu stanov SRPŠ
Pracovní doba pedagogických pracovníků, její rozvržení a evidence
Zápis do prvního ročníku základního vzdělávání – základní souvislosti v rámci školského zákona a prováděcích vyhlášek
Přijímání ke vzdělávání ve střední škole a konzervatoři - právní předpisy, informace
Leden 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Prosinec 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Červen a červenec 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Srpen a září 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Říjen 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení

Poradna

Jmenování ředitele
Cestovní náklady v případě cesty na soutěž - odborná poradna, odpověď na dotaz
Zahraniční výjezd ředitele školy - odborná poradna, odpověď na dotaz
Cestovní náhrady při cestě na školení - odborná poradna, odpověď na dotaz
Čipy ve školní jídelně - odborná poradna, odpověď na dotaz
Volby do školské rady
Dohoda o výkonu práce z domova
Úplata za zájmové vzdělávání
Směrnice
Pracovní náplň
Nekomunikace
Zřizovatel
Doplňková činnost
Zástup
Pracovnělékařské služby
Jmenování ředitelky
Poplatky školní družina
GDPR
Vychovatelka ŠD
Pracovní neschopnost

Zákony

561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)