Novela školského zákona - přehled nejdůležitějších změn

Vydáno:

Zákon č. 472/2011 Sb., kterým se mění školský zákon, přinesl celou řadu často zásadních změn týkajících se žáků, jejich rodičů a ředitelů škol. Cílem tohoto článku je vyčlenit jejich přehled, který má posloužit základní orientaci v novém znění školského zákona (pro přehlednost se bude v textu hovořit pouze o „škole“ ve smyslu školy i školského zařízení). Podrobnější tematické komentáře budou obsahem článků následujících.

Novela školského zákona – přehled nejdůležitějších změn
Bc. et PhDr.
Monika
Puškinová
Ph. D.
zástupkyně ředitele Obchodní akademie a Jazykové školy, Hradec Králové
Úvodem chci zdůraznit, že až na jednu výjimku změny nabývají
účinnosti 1. ledna 2012.
Jedinou, avšak pro ředitele školy důležitou,
výjimkou
je rozšíření okruhu osob, kterým ředitel školy může snížit nebo prominout úplatu za vzdělávání nebo školské služby.
Od 1. 9. 2012
(nikoli od 1. 1. 2012) je tento okruh osob rozšířen o žáky se zdravotním postižením.
Další úvodní doporučení se týká osvědčeného způsobu, jak číst novelizované právní předpisy. Je vhodné začít číst tyto předpisy „od konce“. Na konci novely jsou uvedeny často přehlížené pasáže –
přechodná ustanovení a změny dalších zákonů.
Konkrétně v poslední novele školského zákona jsou přechodná ustanovení uvedena v článku II a zásadním způsobem se týkají ředitelů škol.
Článkem III zákon č. 472/2011 Sb. mění také zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, v platném znění. Nově
stanovuje poplatek za přijetí žádosti o uznání platnosti nebo vydání osvědčení o uznání rovnocennosti dokladu o dosažení základního, středního nebo vyššího odborného vzdělání získaného v zahraniční škole na 1 000 Kč.
DŮLEŽITÉ ZMĚNY V OBECNÝCH USTANOVENÍCH ŠKOLSKÉHO ZÁKONA
Vlastní hodnocení školy
Podle § 12odst. 2 školského zákona je
vlastní hodnocení školy východiskem pro zpracování výroční zprávy o činnosti školy. Žádné další funkce vlastní hodnocení nemá
(dříve podklad pro hodnocení Českou školní inspekcí – dále jen „ČŠI“). Toto ustanovení koresponduje s § 28, podle kterého již
zpráva o vlastním hodnocení školy nepatří do povinné dokumentace školy
[§ 28 odst. 1 písm. e)].
Ředitelské volno
V § 24odst. 2 školského zákona se
nemění počet dnů tzv. ředitelského volna. Doplňuje se požadavek na „komunikaci“ se zřizovatelem a veřejností.
Jestliže to umožňuje povaha věci, ředitel školy s dostatečným předstihem oznámí důvody vyhlášení volného dne zřizovateli a zveřejní je způsobem umožňujícím dálkový přístup.
Smyslem tohoto doplnění je zřejmě kontrola ze strany zřizovatele.
Zřizovatel
takto bude zjišťovat konkrétní důvody vyhlášení plánovaného ředitelského volna a
bude posuzovat, zda bylo vyhlášeno v souladu se zákonem
(tj. ze závažných důvodů, zejména organizačních a technických).
Povinné zveřejňování důvodů veřejnosti bude mít jistě vliv na prestiž školy.
Vedení školní matriky
Při vedení dokumentace a školní matriky a při zpracování osobních údajů dětí, žáků a studentů již
školy nepostupují podle zákona o ochraně osobních údajů
(§ 28 odst. 4).
Bezpečnost a ochrana zdraví
Pro ředitele školy mimořádně riziková oblast zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí, žáků a studentů se má podle § 29 odst. 2 školského zákona
dočkat konkrétnějších pravidel. A to
díky speciální vyhlášce ministerstva. Tato vyhláška tedy k dnešnímu dni neexistuje.
DŮLEŽITÉ ZMĚNY TÝKAJÍCÍ SE PŘEDŠKOLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ
Firemní mateřská škola
V § 34odst. 8 je stanovena možnost zřizovatele určit tzv. firemní mateřskou školu.
Účelem firemní mateřské školy je uspokojit zájmy pouze některých rodičů – zaměstnanců zřizovatele
(příp. jiných určených zaměstnavatelů).
Z tohoto důvodu se na firemní mateřskou školu nevztahují pravidla, která by byla v rozporu s jejím účelem –
podání přihlášky není vázáno na určitý termín a určité místo, které se zveřejňují v místě obvyklém (§ 34 odst. 2),
o přijetí dítěte nerozhoduje ředitel mateřské školy podle obvyklých kritérií a nestanovuje zkušební pobyt
(§ 34 odst. 3),
nepřijímají se přednostně děti v posledním roce před zahájením povinné školní docházky
(§ 34 odst. 4),
ředitel školy nemůže rozhodnout o ukončení předškolního vzdělávání
(§ 35 odst. 1).
Pravidla, která se na firemní mateřskou školu naopak vztahují, jsou tato: podle § 34 odst. 8
o přijetí dítěte do mateřské školy rozhoduje ředitel, avšak podle kritérií zřizovatele
(stát, kraj, obec, svazek obcí), nebo
podle vnitřního předpisu
(právnická osoba vykonávající činnost školy).
Kritéria pro přijímání musí být zveřejněna předem a způsobem umožňujícím dálkový přístup
(nejčastěji na webových stránkách školy).
Firemní mateřskou školu lze určit i jako odloučené pracoviště.
Vzdělávání dítěte na kratší dobu
Známou situaci, kdy dítě chodí do mateřské školy pravidelně pouze na část dne, řeší § 34 odst. 9. V době, kterou určité dítě nevyužije, protože opustilo mateřskou školu dříve, se může vzdělávat jiné dítě. Přítomnost jednoho dítěte tedy vylučuje současnou přítomnost druhého dítěte. Z tohoto důvodu se
tzv. další dítě nezapočítává do nejvyššího povoleného počtu dětí zapsaného v rejstříku škol a školských zařízení.
Přijetí dětí z jiné mateřské školy v červenci a srpnu
Zvláštní podmínky se vztahují na přijetí dětí z jiné mateřské školy v červenci a srpnu. Podle § 34 odst. 10
může pouze v červenci a srpnu ředitel školy přijmout do mateřské školy dítě z jiné mateřské školy.
Musí však dodržet následující podmínky:
Přijetí bude pouze na omezenou dobu, maximálně na dobu, kdy má mateřská škola, kterou dítě běžně navštěvuje, přerušený provoz.
Další podmínka spočívá v tom, že i když bude na určitou dobu v červenci nebo srpnu přijato dítě z jiné mateřské školy,
v žádném okamžiku provozu školy nesmí být překročen nejvyšší možný počet dětí podle údaje zapsaného v rejstříku škol a školských zařízení.
Bezplatné vzdělávání v posledním ročníku mateřské školy
Školský zákon v § 123odst. 2
omezil poskytování bezplatného vzdělávání v posledním ročníku mateřské školy
zřizované státem, krajem, obcí nebo svazkem obcí
na dobu nejvýše 12 měsíců. Toto omezení se nevztahuje na děti se zdravotním postižením.
NEJDŮLEŽITĚJŠÍ ZMĚNY TÝKAJÍCÍ SE ZÁKLADNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ
Odklad povinné školní docházky
K žádosti o odklad povinné školní docházky musí být doloženo ne jedno, ale opět
dvě doporučení – doporučení školského poradenského zařízení, doporučení odborného lékaře nebo nově klinického psychologa
(§ 37 odst. 1).
Povinná školní docházka v zahraničí nebo na zahraniční škole v ČR
V § 38 a § 38a
jsou uvedena rozsáhlá doplnění školského zákona věnovaná plnění povinné školní docházky v zahraničí nebo zahraniční škole na území ČR nebo v evropské škole a povolení plnění povinné školní docházky v zahraniční škole.
Změny se týkají jak práv a povinností žáků, tak i práv a povinností škol.
Střídavá výchova a povinná školní docházka na dvou různých školách
Naprosto novou úpravou reaguje školský zákon na narůstající trend střídavé výchovy dětí.
Školský zákon v § 49odst. 4
stanoví pravidla pro vydání vysvědčení žáka, který v důsledku střídavé výchovy plní povinnou školní docházku na dvou různých školách.
Výčet variant je následující:
a)
rodiče se dohodnou, aby vysvědčení vydala škola, na které žák zahájil vzdělávání později;
b)
soud určí, že vysvědčení vydá škola, na které žák zahájil vzdělávání později;
c)
vysvědčení vydá škola, ve které žák zahájil vzdělávání dříve.
Ředitelé škol, na kterých žák plní povinnou školní docházku, si musí dohodnout pravidla spolupráce.
V mezích těchto pravidel lze zřejmě konkretizovat další požadavek školského zákona, podle kterého škola, která vydává vysvědčení, zohlední hodnocení výsledků vzdělávání druhé školy.
Je jistě velmi důležité, aby v případě plnění povinné školní docházky na dvou různých školách ředitelé věděli, který z nich vydá rozhodnutí ve správním řízení (§ 165odst. 2).
Školský zákon nic neříká o tom, který z ředitelů má rozhodnout. Z toho lze dovodit, že rozhodnout může kterýkoli z nich.
Před rozhodnutím si tento ředitel vyžádá vyjádření ředitele druhé školy.
Další důležitá informace v § 49 odst. 4 je věnována rozhodnutí ředitele o povolení individuálního vzdělávání žáka. V tomto případě přísluší rozhodnout pouze řediteli základní školy, která vydává žákovi vysvědčení.
Výstupní hodnocení
Je zrušena povinnost základní školy vydat žákovi v posledním roce plnění povinné školní docházky výstupní hodnocení.
Dále je zrušena povinnost školy vydat výstupní hodnocení žákovi v 5. a 7. ročníku, který se hlásí k přijetí ke vzdělávání ve střední škole (bývalý § 51 odst. 5).
NEJDŮLEŽITĚJŠÍ ZMĚNY TÝKAJÍCÍ SE STŘEDNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ
Počet přihlášek pro první kolo přijímacího řízení do denní formy
Podle § 60odst. 7 se
snižuje počet přihlášek pro první kolo přijímacího řízení
do denní formy vzdělávání ze tří na dvě.
Doručování rozhodnutí o výsledku přijímací zkoušky nebo přijímacího řízení
Ustanovení § 60 odst. 16 a odst. 17 zavádí nový způsob doručování rozhodnutí o výsledku přijímací zkoušky nebo přijímacího řízení bez přijímací zkoušky –
zveřejnění seznamu přijatých uchazečů.
Text zákona kombinuje dvě formy:
ředitel ... zveřejní seznam přijatých uchazečů a nepřijatým uchazečům nebo zákonným zástupcům nezletilých nepřijatých uchazečů odešle rozhodnutí o nepřijetí.
Pro přehlednost ještě jednou jednoduše: při zjišťování výsledků
se přijatí uchazeči „najdou“ ve zveřejněném seznamu, nepřijatým zletilým uchazečům nebo jejich zákonným zástupcům ředitel školy odešle rozhodnutí.
V této souvislosti je nutné zdůraznit, že
ředitel školy zveřejňuje seznam přijatých uchazečů pod přiděleným registračním číslem, pod kterými uchazeči při přijímací zkoušce nebo přijímacím řízení vystupují.
Tato pasáž (§ 60 odst. 16 a odst. 17) odpovídá ustanovení § 183 odst. 2. Zde se hovoří o tom, že se zveřejněním seznamu uchazečů pod přiděleným registračním číslem s výsledkem řízení u každého uchazeče oznamuje rozhodnutí, kterým se vyhovuje žádosti o přijetí. Dále se uvádí, že tento seznam je nutno zveřejnit také způsobem umožňujícím dálkový přístup.
V § 183odst. 2 je obsažena velmi důležitá informace –
seznam přijatých uchazečů
(nikoli jmenný, ale seznam uchazečů pod přiděleným registračním číslem)
musí být zveřejněn na veřejně přístupném místně
(a v případě základní, střední a vyšší odborné školy též způsobem umožňujícím dálkový přístup) alespoň 15 dnů. Obsahuje datum zveřejnění a poučení o právních důsledcích neodevzdání zápisového lístku. Zveřejněním seznamu se považují rozhodnutí, kterými se vyhovuje žádostem o přijetí, za oznámená.
Zápisový lístek
Nově se vymezuje osoba, která má potvrdit úmysl uchazeče vzdělávat se v určité střední škole tím, že odevzdá zápisový lístek. Podle současné podoby § 60 odst. 20 má takto učinit uchazeč a nově i zákonný zástupce nezletilého uchazeče.
V § 60a odst. 6 se
prodlužuje lhůta, ve které může oprávněná osoba zápisový lístek řediteli školy odevzdat
– nyní činí 10 pracovních dnů ode dne oznámení rozhodnutí. Tato podmínka je splněna, pokud je zápisový lístek nejpozději poslední den této lhůty předán k přepravě provozovateli poštovních služeb.
Přijetí uchazečů „pod čarou“
V § 183 odst. 3 se řeší ředitelům středních škol známá situace – někteří přijatí uchazeči neodevzdali ve stanovené lhůtě zápisový lístek a do školy nenastoupili. Současně nebylo možné (bez sporného využití autoremedury) v daném kole přijímacího řízení na tato volná místa přijmout uchazeče, kteří vyhověli kritériím přijímacího řízení nebo přijímací zkoušky, ale pro velký počet uchazečů nebyli přijati.
Nyní tyto
uchazeče může ředitel školy přijmout:
 
na základě odvolání nepřijatých uchazečů, kteří splnili podmínky přijímacího řízení;
 
po uplynutí lhůty pro odevzdání zápisových lístků úspěšných uchazečů;
 
při respektování pořadí podle výsledků přijímacího řízení.
Maturitní zkouška
V § 78aodst. 4 je nově výslovně uvedeno, že
žák může konat společnou část maturitní zkoušky, pokud úspěšně ukončil poslední ročník středního vzdělávání.
Specifika školní roku nově vhodně respektuje § 79 odst. 3. Podle současného znění je ředitel školy povinen určit nabídku povinných a nepovinných zkoušek profilové části maturitní zkoušky (včetně forem a témat zkoušek) a zveřejnit ji nejpozději 7 měsíců před konáním první zkoušky profilové části maturitní zkoušky (dříve 12 měsíců). Podle tzv. maturitní vyhlášky se může písemná a praktická profilová zkouška konat (až na odůvodněné výjimky praktické zkoušky) nejdříve 1. dubna (§ 2 odst. 4 vyhlášky č. 177/2009 Sb., o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou, v platném znění). Pokud vyjdeme z tohoto data, pak
musí ředitel školy zveřejnit nabídku povinných a nepovinných zkoušek profilové části maturitní zkoušky nejpozději 1. září daného školního roku.
V souladu s § 80 odst. 3 a odst. 5
Centrum jmenuje
(již ne na návrh ředitele školy)
komisaře a nově i hodnotitele písemných prací.
Řediteli byla pravomoc jmenovat hodnotitele pro společnou část maturitní zkoušky (tj. hodnotitele písemných prací) odňata. Hodnotitelům písemných prací společné části maturitní zkoušky je výslovně zakázáno hodnotit písemné práce žáků školy, v níž jsou pedagogickými pracovníky (§ 80a odst. 5).
Ustanovení § 80a odst. 1 zavádí
možnost jmenovat jednu zkušební maturitní komisi pro více tříd nebo více oborů vzdělání, pokud se žáci vzdělávají ve stejné skupině oborů vzdělání.
V § 81 odst. 1 jsou přesně
popsány podmínky, za kterých žák koná společnou část maturitní zkoušky
ve škole, jíž je žákem (nebo ve které úspěšně ukončil poslední ročník vzdělávání), a ve škole stanovené Centrem.
Pro žáky příjemné nové ustanovení § 81 odst. 2 o opravných nebo náhradních zkouškách říká, že
žák v rámci opravné nebo náhradní maturitní zkoušky koná pouze tu část zkoušky, v níž neuspěl nebo ji nekonal.
A to za podmínky, že se žák přihlásil k opravné zkoušce ve stejné úrovni obtížnosti.
NEJDŮLEŽITĚJŠÍ ZMĚNY TÝKAJÍCÍ SE FINANCOVÁNÍ ŠKOL
Byl zrušen § 169 odst. 1, podle kterého byla škola zřizovaná obcí nebo svazkem obcí povinna zpracovávat a předkládat obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností rozbor hospodaření s finančními prostředky ze státního rozpočtu na platy, náhradu platů atd. [viz § 160 odst. 1 písm. c)]. Stejně tak byla tímto ustanovením zrušena stejná povinnost škol zřizovaných krajem vůči krajskému úřadu.
Nové znění § 161 se promítá do § 165 odst. 1, ve kterém bylo zrušeno ustanovení písm. c). Podle tohoto ustanovení měl dříve ředitel školy povinnost předkládat již zmiňovaný rozbor hospodaření.
NEJDŮLEŽITĚJŠÍ ZMĚNY TÝKAJÍCÍ SE ŘEDITELE ŠKOLY
Jmenování na období 6 let
Podle § 166 odst. 2 ředitele školské právnické osoby zřizované ministerstvem, krajem, obcí nebo svazkem obcí, ředitele příspěvkové organizace nebo vedoucí organizační složky státu nebo její součásti
jmenuje na vedoucí pracovní místo zřizovatel na základě jím vyhlášeného konkursního řízení na období 6 let.
Vyhlášení konkurzu
Zřizovatel může vyhlásit konkurz na ředitele pro další období v průběhu posledních 6 měsíců pracovního poměru ředitele školy na dobu určitou, nejpozději 3 měsíce před jeho skončením.
Zřizovatel vyhlásí konkurz vždy, navrhne-li to nejpozději 6 měsíců před koncem doby trvání pracovního poměru ředitele ČŠI nebo školská rada.
Nedojde-li k vyhlášení konkurzu, prodlužuje se doba trvání pracovního poměru na dobu určitou ředitele školy o dalších 6 let (§ 166 odst. 3).
Odvolání ředitele školy
Ustanovení § 166 odst. 4 upravuje podmínky povinného odvolání ředitele školy zřizované ministerstvem, krajem, obcí nebo svazkem obcí. V § 166 odst. 5 se hovoří o tom, že
zřizovatel může ředitele v průběhu doby trvání pracovního poměru na dobu určitou odvolat.
Novým důvodem povinného odvolání ředitele školy výše uvedenými zřizovateli je nesplnění podmínky zahájení a úspěšného ukončení studia k získání odborné kvalifikace
podle zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů [§ 166 odst. 4 písm. b)]. Možné odvolání ředitele školy je podmíněno:
 
závažným
porušením nebo neplněním právních povinností
vyplývajících z jeho činností, úkolů a pravomocí na vedoucím místě ředitele, které bylo zjištěno zejména inspekční činností ČŠI nebo zřizovatelem [§ 166 odst. 5 písm. a)];
 
na návrh školské rady nebo ČŠI [§ 166 odst. 5 písm. b)].
Ustanovení [dříve § 166 odst. 5 písm. b)], ve kterém se hovořilo o tom, že
lze odvolat ředitele školy z důvodu dosažení 65 let věku, bylo zrušeno.
Skončení výkonu práce ředitele
V souladu s přechodnými ustanoveními (čl. II bod 5) řediteli školské právnické osoby zřizované Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, krajem, obcí nebo svazkem obcí, který vykonává ke dni nabytí účinnosti tohoto zákona činnosti ředitele nepřetržitě:
 
po dobu delší než 6 let, končí výkon práce na daném pracovním místě vedoucího zaměstnance dnem 31. července 2012;
 
v rozmezí 3 až 6 let, končí výkon práce na daném pracovním místě vedoucího zaměstnance dnem 31. července 2013;
 
po dobu kratší než 3 roky, končí výkon práce na daném pracovním místě vedoucího zaměstnance dnem 31. července 2014.
NEJDŮLEŽITĚJŠÍ ZMĚNY TÝKAJÍCÍ SE ŠKOLSKÉ RADY A ČŠI
Podle § 168 odst. 1 se již
školská rada nevyjadřuje k rozboru hospodaření
[dříve písm. f)]. Reálný vliv školské rady na chod školy vzrostl tím, že
školská rada má nově pravomoc podávat návrh na odvolání ředitele
[písm. i)]
a podávat návrh na vyhlášení konkurzu na ředitele školy
[písm. j)].
Pravomoc
podat návrh na odvolání ředitele (§ 171 odst. 17) a návrh na vyhlášení konkurzu na vedoucí místo ředitele školy (§ 176) získala
také ČŠI.
NEJDŮLEŽITĚJŠÍ ZMĚNY TÝKAJÍCÍ SE SPRÁVNÍHO ŘÍZENÍ
Nově školský zákon neuvádí, na které rozhodování v oblasti státní správy se vztahuje správní řád (bývalý § 183 odst. 1).
Uvádí pouze, na které rozhodování se správní řád nevztahuje
(nový § 183 odst. 1).
Ředitelé škol jistě s určitým ulehčením přijmou informaci, že v případě § 165 odst. 2 (kdy ředitel školy vystupuje jako orgán státní správy) nyní nemusí používat složité právní výklady. Přímo z textu § 183 odst. 1 je jasné, že na všechny případy § 165 odst. 2 se vztahuje správní řád.

Související dokumenty

Pracovní situace

Základní momenty novely zákona o pedagogických pracovnících a novely školského zákona
Pedagogičtí pracovníci a pracovní poměr na dobu určitou od 1. 9. 2023 (1. část)
Školský zákon a jeho vyhlášky
2022/2023: Činnosti mateřské školy v 1. pololetí školního roku
Malotřídní základní škola - legislativa
Pravidla rozpočtové odpovědnosti
Shrnutí základních legislativních změn ovlivňujících činnost škol a školských zařízení ve školním roce 2017/2018
Novela maturitní vyhlášky
Shrnutí změn školského zákona k 1. 9. 2015
Jak „číst“ nový občanský zákoník – povaha jeho právních norem
Právní domněnky v novém občanském zákoníku a jejich rizika
Blíží se lhůta pro změnu stanov SRPŠ
Pracovní doba pedagogických pracovníků, její rozvržení a evidence
Zápis do prvního ročníku základního vzdělávání – základní souvislosti v rámci školského zákona a prováděcích vyhlášek
Přijímání ke vzdělávání ve střední škole a konzervatoři - právní předpisy, informace
Leden 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Prosinec 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Červen a červenec 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Srpen a září 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Říjen 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení

Poradna

Jmenování ředitele
Cestovní náklady v případě cesty na soutěž - odborná poradna, odpověď na dotaz
Zahraniční výjezd ředitele školy - odborná poradna, odpověď na dotaz
Cestovní náhrady při cestě na školení - odborná poradna, odpověď na dotaz
Čipy ve školní jídelně - odborná poradna, odpověď na dotaz
Volby do školské rady
Dohoda o výkonu práce z domova
Úplata za zájmové vzdělávání
Směrnice
Pracovní náplň
Nekomunikace
Zřizovatel
Doplňková činnost
Zástup
Pracovnělékařské služby
Jmenování ředitelky
Poplatky školní družina
GDPR
Vychovatelka ŠD
Pracovní neschopnost

Zákony

561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
472/2011 Sb. , kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů