Nové publikace pro rozvoj kompetencí

Vydáno:

V současné době se projevuje nový zájem o „tradiční“ dovednosti, jako je čtení s porozuměním, počítání nebo orientace v poznatcích přírodních věd a techniky. Do tohoto trendu zapadají tři metodické příručky, které v současné době dokončuje Česká školní inspekce v rámci projektu Kompetence I, jenž je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Nové publikace pro rozvoj kompetencí
RNDr.
Dominik
Dvořák
 
koordinátor aktivity Využití výsledků vzdělávání, ČŠI
Mladou generaci je dnes potřeba vybavit do života řadou kompetencí, např. znalostí cizích jazyků, dovednostmi potřebnými k práci v týmu nebo k životu v multietnickém a multikulturním prostředí. Avšak neznamená to, že by
tradiční dovednosti
ztrácely na významu – naopak, zdůrazňuje se, že tvoří nezbytný
základ pro rozvíjení dalších klíčových kompetencí
(k učení, řešení problémů atd.). Je také zřejmé, že se obsah dovednosti čtení nebo počítání
posouvá
v souvislosti s dramatickými proměnami způsobu, jímž dnes pracujeme a žijeme. Pokud chceme zdůraznit, že tyto dovednosti musí odpovídat úkolům, které na člověka kladou situace běžného života, mluvíme obvykle
o funkčních gramotnostech.
Z tohoto hlediska představují velmi nepříznivou zprávu výsledky mezinárodního šetření PISA 2009. V tomto šetření byla sledována úroveň gramotnosti patnáctiletých chlapců a dívek, tedy těch, kdo končí základní vzdělávání. Pokud jde o Českou republiku, šetření PISA ukázalo, že v čtenářství jsme podprůměrní a zhoršujeme se. V pásmu úrovně čtenářských dovedností, kde už může člověk mít problémy v dalším studiu nebo v zaměstnání, se podle šetření PISA 2009 nacházelo zhruba 30 % patnáctiletých chlapců a 15 % dívek.
Matematická gramotnost
– tedy schopnost řešit praktické úlohy – českých žáků mezi lety 2003 až 2009 poklesla nejvíce ze všech zemí, které se obou cyklů šetření zúčastnily, a také
v přírodovědné gramotnosti se ukázalo značné zhoršení.
Nepříznivé výsledky šetření PISA 2009 a podobné výsledky dřívějšího šetření TIMSS 2007 vedly k několika opatřením – v roce 2012 byl zpracován a přijat
Záměr rozvoje čtenářské a matematické gramotnosti v základním vzdělávání.
Česká školní inspekce do této oblasti zaměřila inspekční činnost, Národní ústav pro vzdělávání vytvořil sérii brožur, které vysvětlují důležité pojmy související s gramotnostmi. Nyní je navíc k dispozici sada velmi praktických příruček, jejichž hlavní část tvoří
konkrétní náměty a úlohy pro rozvoj čtenářské, matematické a přírodovědné gramotnosti.
Publikace vycházejí pod názvem Úlohy pro rozvoj čtenářské gramotnosti, Úlohy pro rozvoj matematické gramotnosti a Úlohy pro rozvoj přírodovědné gramotnosti, všechny s podtitulem Utváření kompetencí žáků na základě zjištění šetření PISA 2009. Šetření PISA 2009 se zúčastnili žáci z 68 zemí světa. Z mezinárodních výsledků je zřejmé, že některé úlohy jsou obtížné pro žáky prakticky všude na světě – v matematice jde třeba o algebru. Ovšem vedle toho některé úlohy dělaly větší problémy českým dospívajícím než jejich vrstevníkům z dalších vyspělých zemí. V matematice tak naši žáci již tradičně měli horší výsledky při řešení i relativně snadných úloh z oblasti
pravděpodobnosti a práce s daty.
Úspěšnost řešení poklesla ovšem prakticky u všech otázek, zdá se však, že obtížnějších úloh se zhoršení dotklo více. Ukazuje se, že čeští žáci by asi potřebovali získat více zkušeností
s řešením nestandardních, rozsáhlejších nebo netypických zadaných úloh.
A právě takové komplexní úlohy publikace nabízejí. Kromě toho obsahují i řadu dalších informací o šetření PISA 2009 a výkonech českých žáků v něm.
Pojetí gramotností v tomto šetření odráží
potřeby pracovního trhu i občanského života v demokracii.
Proto věříme, že úlohy, které se svým pojetím podobají testovým úlohám PISA, učitele zaujmou. Mohou je využívat k procvičování s celou třídou, jako domácí a rozšiřující úkoly pro vybrané žáky nebo pro tvorbu testů k ověření žákovských znalostí.
Publikace budou do konce tohoto školního roku
distribuovány do všech základních škol s druhým stupněm a do víceletých gymnázií.
Každý zájemce si je ovšem může rovněž stáhnout i z webu České školní inspekce www.csicr.cz, v sekci O nás/Projekty ESF. V předchozích fázích řešení projektu již byly vytvořeny sbírky úloh, které vycházely z analýzy chyb, jichž se čeští žáci dopouštěli při řešení úloh TIMSS 2007. Také tyto sady materiálů jsou k dispozici na uvedeném webu. Do konce roku 2013 bude připravena ještě jedna publikace, která naváže na nejnovější zjištění o znalostech a dovednostech žáků čtvrtých tříd v šetření TIMSS a PIRLS v roce 2011.