Nové písanky Comenia Script jsou pro leváky i praváky

Vydáno:

Začátkem června tohoto roku vyšlo nové vydání písanek k nácviku psacího písma Comenia Script® „Umím psát 1, 2 – pro leváky i praváky“. Tyto písanky jsou vůbec prvními písankami, které obsahují speciální tahy pro leváky. Dosud leváci museli používat pouze písanky s vázaným písmem, které svým charakterem neumožňuje tvořit tahy pro leváky, neboť slovo je napsáno souvisle – jedním tahem.

Nové písanky Comenia Script (R) jsou pro leváky i praváky
MgA.
Radana
Lencová,
Ph. D.,
autorka písma Comenia Script
Na českém trhu jsou sice písanky pro leváky, ale pouze s vázaným písmem, které mají pro leváky jen drobnou změnu: písmeno pro opis je napsáno i na pravé straně řádku (aby si jej levák rukou nezakrýval). Tyto písanky však nemají speciální tahy pro leváky, levák totiž musí napsat písmeno a slovo úplně stejně (tzn. stejnými tahy) jako pravák, tudíž psaní není pro leváka ulehčením.
Od roku 2012, kdy bylo písmo Comenia Script® oficiálně uznáno Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) jako alternativní psací písmo, měli leváci možnost psát nevázaným písmem – scriptem – a tahy písma si přizpůsobovat svému psaní. Písanky „Umím psát 1, 2“ (pro 1. ročník), původně připravené pro pokusné ověřování MŠMT s písmem Comenia Script universal, dosud obsahovalo pouze „univerzální“ tahy pro praváky. Nyní mají leváci možnost využívat v písankách i doporučené tahy pro leváky. Při nácviku písmen v písance, kde je změna tahů pro leváky, jsou na stránce zobrazeny dvě možnosti: nalevo tahy pro leváky a napravo tahy pro praváky. První dva řádky jsou bez naznačení tahů, aby si každý písař zvolil své pořadí tahů.
Tahy pro leváky u písma Comenia Script® nejsou závazné, ale jistým doporučením k vytvoření optimálních tvarů písma. Změna se týká především horizontálních a dalších tahů, aby pro leváky byly „pohodlnější“ a snadněji je vytvářeli „tahem“, nikoliv tlakem.
Písanky „Umím psát 1, 2 – pro leváky i praváky“ jsou připravené pro dvě metody čtení – pro analyticko-syntetickou metodu a pro genetickou metodu. Při opisu je u každého písmene naznačeno pořadí tahů modrými čísly. Ve všech písankách Comenia Script®, tedy i v písankách „Umím psát“ je samozřejmostí barevné odlišení písma (černou barvou) od linek základní liniatury (modrou barvou). Určitým specifikem těchto písanek je také kytička na začátku řádku, která určuje poměry tvaru písmene, a samozřejmě také obrázková abeceda Comenia Pictures, která je základem vizuálního didaktického systému Comenia Script®.
Písanky „Umím psát 1, 2 – pro leváky i praváky“ navazují na všechny didaktické pomůcky Comenia Script® pro 1. ročník. Písanka v genetické metodě koresponduje s připravovanými učebnicemi čtení pro genetickou metodu autorky Jitky Rubínové: „Písmena s písničkou“ (1. díl); „Umím číst a rozumím“ (2. díl), na které se můžete těšit koncem srpna. Písanky, učebnice a další didaktické materiály Comenia Script® vydává nakladatelství Svět.
Písanky „Umím psát 1, 2 – pro leváky i praváky“ jsou tištěny s certifikací uhlíkové stopy (http://www.afbkk.cz/ certifikace-uhlikove-stopy/) na certifikovaném papíře FSC (http://www.afbkk.cz/certifikace-fsc/).
Objednávky a distribuce: http://www.levneucebnice.cz

Související dokumenty

Pracovní situace

Může škola požadovat peníze za opotřebení učebnic?
Mimoškolní akce školy – účastníci akce
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Neshody při žádosti o odklad povinné školní docházky
Přijímání ke vzdělávání cizinců, vzdělávání cizinců, ukončování vzdělávání cizinců
Aktualizace školního řádu základní školy na základě právních předpisů (2020/2022)
Metodika k hodnocení žáků v základních školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Metodika k hodnocení žáků ve středních školách a konzervatořích dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Metodika k hodnocení studentů ve vyšších odborných školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Dohled a BOZ
Komisionální zkouška žáka střední školy
Školy a cestování žáků - varianty organizace akce
Škola v době mimořádných opatření - pohled vedení školy
Příklad dobré praxe – kulatý stůl k problematice sociálního začleňování
Ztráta věci z nezabezpečené skříňky
Doprovod žáka do nemocnice
Den, do kterého je žák, student žákem, studentem školy ve školním roce 2019/2020
Sebehodnocení žáků v době online výuky
Může učitel přikázat žákovi, aby si při online výuce zapnul kameru?
Úvod do formativního hodnocení

Poradna

Výuka Aj
Problémy ve třídě
Odpovědnost školy za škodu - odpověď na dotaz
Dozor při odvozu do nemocnice - odborná poradna, odpověď na dotaz
Počet žáků ve třídě
Poplatky za ŠD při rotační výuce
Žák v zahraničí