Nová vzdělávací platforma staví výuku historie do nového světla

Vydáno:

Z iniciativy českých vzdělávacích a vědecko-výzkumných institucí (Filozofická fakulta UK, Pedagogická fakulta UK, Ústav pro studium totalitních režimů a Filozofická fakulta J. E. Purkyně) vznikla nová vzdělávací platforma zabývající se historickým vzděláváním. Platforma nazvaná Dějiny ve veřejném prostoru1) vychází ze skutečnosti, že současní žáci a studenti se dnes o historii dozvídají více z populárních filmů a médií než z hodin dějepisu. Školní prostředí (instituce, výuka, kurikula) přitom tuto proměnu příliš nereflektuje. Platforma si klade za cíl otevřít diskusi o dějinách širšímu okruhu zájemců, než jsou komunity historiků a didaktiků, a diskutovat o způsobech práce s historií. Usiluje o přehodnocení klasických podob historického vzdělávání a o nové perspektivy pro efektivní výuku dějepisu.

Nová vzdělávací platforma staví výuku historie do nového světla
Mgr.
Tereza
Mašková,
oddělení vzdělávání Ústavu pro studium totalitních režimů
Prvním počinem platformy byla konference Česká společnost a historická výročí, která se uskutečnila 8. a 9. listopadu v Praze. Konference se zúčastnila široká paleta vystupujících od studentů a profesorů přes pracovníky muzeí, galerií, neziskových organizací, historiky a novináře až po učitele základních i středních škol. Někteří vystoupili s příspěvky v podobě diskusních referátů, jiní se účastnili workshopů zaměřených na praktickou práci s různými vzdělávacími metodami. Základním cílem bylo projednat různé projevy historie ve veřejném prostoru a zohlednit je v kontextu historického vzdělávání.
Nejvýznamnějším hostem konference byl Alan McCully, výzkumník a učitel ze Severního Irska, který pracuje s nekonvenčními vzdělávacími metodami. McCully zavedl koncept kontroverzní výuky neboli způsob práce s kontroverzními tématy ve výuce. Na svých hodinách otevírá témata nedávné irské historie. Dovolí si přitom více než státní politiky a učebnice, které se kontroverzním tématům spíše vyhýbají, nota bene ve společnosti různých komunit s „bolavou“ minulostí. McCully se nevyhýbá tématům, na nichž nepanuje v severoirské společnosti shoda, a pomocí citlivých metod zprostředkovává rozličné perspektivy soudobých dějin. Zaceluje tak kulturní a politické propasti a zprostředkovává funkční dialog. Východiskem, jakož i cílem jeho práce je vytvářet ze školy především bezpečné prostředí otevřené diskusi i konfliktním názorům. Takové cíle lze bezpochyby nárokovat i v prostředí českého školství.
I další příspěvky a dílny se věnovaly novým možnostem v historickém vzdělávání. Podstatnou diskusi otevřeli profesor historické sociologie Miloš Havelka z FHS UK a historik a didaktik z FF UK Kamil Činátl. Týkala se otázky, jak vlastně ve výuce přistupovat k fenoménu paměti. Vzpomínky pamětníků mohou odrážet historickou skutečnost odlišně od historických záznamů, a proto se současná didaktika dějepisu nevyhýbá konfrontaci těchto zdrojů. Soudobé vzdělávací trendy jdou naproti pluralitě perspektiv a zaměřují se na schopnosti argumentace, sdílení a uznání. Historické myšlení se úzce dotýká individuálních i skupinových identit, a proto v dějepisu jde nikoliv o nastolení jediné pravdy, ale o rozvoj individuálních schopností reflektovat vlastní východiska a zdroje. Téma se objevilo v různých konferenčních panelech. Svou vizi toho, jak s historií pracovat v jiných vzdělávacích oborech a institucích, představili pracovníci médií (David Klimeš z týdeníku
Ekonom
, Iveta Coufalová z odborného měsíčníku Dějiny a současnost), muzeí (Jakub Jareš, Michal Schuster z Muzea romské kultury) či neziskových organizací (Mikuláš Kroupa z Post Bella).
Fórum Dějiny ve veřejném prostoru si klade dlouhodobý cíl ovlivňovat podobu historického vzdělávání v české společnosti. Závěry, které z konference vzešly, budou postupně publikovány, testovány a přinejmenším reflektovány přítomnými učiteli a didaktiky v praxi. Zhodnotit posuny v historickém vzdělávání budou moci zájemci znovu na konferenci v roce 2020, i v mezidobí však bude platforma vyvíjet činnost a působit v oblasti historického vzdělávání.
Webová stránka platformy je www.forumdvp.cz
Poznámka
Autorkou fotografií je Dorota Velek.
Oddělení vzdělávání ÚSTR se zaměřuje na výuku moderních dějin na českých školách všech stupňů. Ve svých projektech poskytuje především didaktickou a metodickou podporu učitelům. Metodiky inspirované zahraniční didaktikou stojí na práci s historickými prameny a médii. Semináře pořádané oddělením pak mapují základní problémy výuky moderních dějin na českých školách a rozvíjejí nové formy výuky dějepisu. Další klíčovou aktivitou oddělení je pak vývoj multimediálních aplikací, jež mohou učitelé použít přímo ve výuce. Tyto aplikace mají ambici vstupovat také do veřejného prostoru a stejně jako další aktivity oddělení se podílet na společenské diskuzi o minulosti.
1 https://forumdvp.cz/