Nosit autíčka do školy povoleno

Vydáno:

Chodit do školy je ztráta času, stejně se nedozvím nic zajímavého ani praktického, co by se mi hodilo do života. Tento nešťastný názor mnoha středoškoláků z učňovských a odborných škol se pokouší zvrátit výukový program „Hydrogen Horizon Automotive Challenge“ (H2AC). A podle všeho se mu to daří. Jak?

 

Nosit autíčka do školy povoleno
Školní hrátky s vodíkem
Mgr.
Martina
Coufalová,
publicistka spolupracující s Horizon Educational
Hádejte, co vzbudí větší zájem teenagerů o ochranu životního prostředí: přednáška o škodlivosti fosilních paliv, nebo závod vlastnoručně sestavených autíček na vodíkový pohon? Samozřejmě, „bé“ je správně. Závod, který je završením programu H2AC, v praxi prověří, co se kluci za posledních pár týdnů dozvěděli o vodíku a obnovitelných zdrojích energie. Zároveň je toto měření sil šťavnatou třešničkou na dortu upečeném z ingrediencí, které by samy o sobě žáky nejspíš nezaujaly - ostatně ze stejných přísad by místo voňavé dobroty šla upéct i houska bez chuti, která nepotěší ani neurazí. Jako zmíněná přednáška. „Jsme přesvědčeni, že praktická výuka založená na řešení konkrétních problémů je budoucnost vědeckého vzdělávání,“ shrnuje stručně Timo Lukkarinen, generální ředitel společnosti Horizon Educational, která vyvinula výukový program H2AC. Jeho cílem je vyvolat zájem žáků a učňů o technické obory a seznámit je s obnovitelnými zdroji energie jakožto součástí moderního technického vzdělání.
Hliník se odstěhoval, ale vodík zůstal
Na začátku výukového programu samozřejmě nechybí „suchá“ teorie, ale její platnost studenti vzápětí prověřují praktickými experimenty. Během šestnácti týdnů výuky probíhající zábavnou formou jsou kluci nuceni zapojit kromě mozku také smysly. A program H2AC ctí, stejně jako ostatní programy Horizon Educational, zásady tzv. STEM education. Jde o vzdělávání propojující přírodní vědy (Science), techniku a technologie (Technology, Engineering) a matematiku (Mathematics), kdy výsledek je dobře vymyšlený, proveditelný v praxi a ekonomicky rentabilní.
Co konkrétně se žáci učí? V prvních týdnech se seznamují s tématem změny klimatu a zjišťují, proč je třeba hledat alternativní zdroje energie. V dalších se dozvídají o dostupných technologiích ukládání energie a poznávají výhody vodíku a palivových článků. A pak už začínají pracovat na sestavení modelu závodního auta na radiové ovládání s hybridním vodíkovým pohonem. „Sice dostávají od výrobce optimalizovaný model 1: 10, s nímž by mohli bez problémů absolvovat závod, jenže to by nebyla výzva. Cílem je vlastními silami vylepšit auto vzhledově a hlavně konstrukčně - klidně i výměnou součástek a výrobou vlastních, aby bylo rychlé, spolehlivé, ekonomické a hezky vypadalo,“ vysvětluje Kateřina Horiszny Šarešová, ředitelka Horizon Europe.
Pánové se při pokusech v laboratoři přesvědčili, že vodík je výkonné a zároveň bezpečné palivo, které neškodí životnímu prostředí - a teď to mohou ukázat. Dva týdny tedy věnují sestavení a optimalizaci podvozku vozu a instalaci palivového článku, další dva studují profesionální software Autodesk pro modelování 2D a 3D a zaměřují se na designování těla auta, výběr typu vozu, design kastle. A v posledních čtrnácti dnech, kdy se blíží závod, už ti, kteří byli v rámci 3-5členných týmů pověřeni funkcí řidiče, trénují jízdu a technici zase rychlost zásahů na porouchaném voze. A týmy nesmějí zapomenout ani na dokumentaci, kdy je třeba připravit zprávu o designování a optimalizaci závodního auta.
I prohra znamená výhru
Nemyslete si, pražské finále letos již 2. ročníku vytrvalostního závodu aut s hybridním vodíkovým pohonem, jež se konalo v polovině dubna letošního roku, není žádné setkání „žabařů z Horní Dolní“ ani klání na „dětském pískovišti“. Jde o opravdovou mezinárodní akci, kdy regionální kola soutěže H2AC probíhají rovněž v Polsku, Austrálii a USA a jejich vítězové se pak utkávají na světovém finále, jež se letos konalo ve Francii.
Mezi čtrnácti českými a pěti slovenskými týmy zvítězil v Praze nakonec tým studentů Středního odborného učiliště strojírenského Škoda Auto. Nejlepší taktika a nejlepší podvozek, jak sami pojmenovali příčiny úspěchu, je poté dovedly také ke stříbrnému umístění na světovém finále ve Francii. Byli vážně dobří, protože během šestihodinového závodu v Praze zvládli s autem ujet 800 kol.
Přitom zdaleka ne všem se podařilo dojet do cíle. Ale i ti, kteří s autíčkem nevyhráli, si odnesli mnoho užitečného, i když si to možná neuvědomili. Získali dovednosti, jako je organizace projektu nebo práce v týmu, které se jim budou hodit v rámci dalšího pracovního uplatnění. Uvědomili si, jak důležitá je zodpovědnost a jak kreativní a napínavá může být práce na něčem smysluplném. Naučili se komunikovat beze strachu a studu. „Měla jsem možnost pozorovat, jak během účasti v programu dospěli a nabrali sebevědomí. Přitom v mnoha případech jde o studenty ze sociálně slabších rodin, pro které vzdělání nepředstavuje velkou hodnotu,“ řekla Kateřina Horiszny Šarešová. „Moc mě těší také fakt, že na řadě škol po skončení programu vznikly kroužky, kde kluci a jejich učitelé pokračují v tom, co začali. Bez motivovaných učitelů by nic takového vzniknout nemohlo!“
Vítána je každá škola
Do programu H2AC se může přihlásit každá škola, která vyplní přihlášku. Pak dostane balíček v ceně 7500 eur, který obsahuje vzdělávací hardware pro výuku technických předmětů ve vztahu k obnovitelným energetickým zdrojům a osnovu pro výuku, seznam experimentů, laboratorní práce, pracovní listy pro žáky a následné testy. Podstatné je, že všechny studijní materiály jsou přizpůsobeny schváleným osnovám, a také to, že škola si veškeré vybavení může ponechat a pracovat s ním i v dalších letech.
Pokud v naší zemi i ve světě bolestně chybí zaměstnanci s technickým vzděláním, tento i další programy propojující školní škamny s praktickým životem bezpochyby představují cestu, jak tento zásadní nedostatek vyřešit.
Více informací naleznete na www.horizoneducational. com nebo pište na adresu mdvorak@horizoneducational. com, Skype ID: milo.horizon, tel. +420 222 530 495, mobil +420 778 727 011.