Několik poznámek k podpoře vzdělávání nadaných

Vydáno:

Při sledování a hodnocení vzdělávání se Česká školní inspekce dlouhodobě zaměřuje také na podporu nadaných, talentovaných a mimořádně nadaných dětí, žáků a studentů (dále jen „žáci“). Z nejrůznějších šetření se ukazuje, že oblast podpory a vzdělávání nadaných žáků je ve školách stále spíše v počátečním stadiu a ve srovnání se vzděláváním žáků se speciálními vzdělávacími potřebami je tato oblast v praxi mnohem méně akcentována a mnohem méně podporována. A to jak na úrovni vlastní práce škol, tak i co se týče systémových opatření na centrální úrovni (i když tady je situace přece jen dnes lepší, než byla např. při novelizaci školského zákona k 1. 9. 2016). Důvodů je samozřejmě více, včetně řady objektivních překážek, i tak je ale namístě na tyto skutečnosti upozorňovat a společně přemýšlet nad tím, jak ke zvyšování kvality a efektivity vzdělávání nadaných a talentovaných žáků přispívat.

Několik poznámek k podpoře vzdělávání nadaných
PhDr.
Ondřej
Andrys
MAE, MBA, MPA
náměstek ústředního školního inspektora
Obecná zjištění České školní inspekce v této oblasti se týkají různou měrou všech stupňů vzdělávání a všech aspektů vzdělávání nadaných, počínaje identifikací nadání přes organizační stránku až po aplikaci účinné podpory při vlastním vzdělávacím procesu. Proměna přístupu ke vzdělávání talentovaných, nadaných a mimořádně nadaných žáků je nezbytná a je zřejmé, že školy potřebují v oblasti péče o nadané intenzivnější podporu.
Problematická identifikace

Související dokumenty

Pracovní situace

Možné potíže plynoucí z intelektového nadání
Individuální vzdělávací plány a plány pedagogické podpory pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Rámcový vzdělávací program pro speciální vzdělávání
Školní vzdělávací program
Revize RVP
MŠMT finančně podporuje učitele základních škol, kteří se věnují nadaným žákům
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015
Legislativní rámec vzdělávání žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami daný školským zákonem
Školy s rozšířenou výukou
Bezplatné poskytování učebnic
Individuální vzdělávací plán ve střední škole, konzervatoři a vyšší odborné škole
Vzdělávání koordinátorů EV
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Žádost o souhlas k využití asistenta pedagoga
Finanční gramotnost - modelové úlohy

Poradna

Výuka Aj
Stravování české školní inspekce
Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Přiznání podpůrného opatření prodloužení délky studia střední školy – nutnost podávání žádosti a vydávání rozhodnutí