Nejlepší letošní školní stránky - výsledky sCOOL web 2016

Skončil druhý ročník soutěže školních webových prezentací sCOOL web. Na závěrečné odborné konferenci byli vyhlášeni vítězové v každé ze tří kategorií, které vybrala odborná porota, jakož i Cena veřejnosti udělená na základě online hlasování. Již v prvním ročníku účastníci velmi uvítali sestavená kritéria dobrého webu jako návod, jak rozvíjet školní web, a otevírat tak školu ještě více veřejnosti.

 

Nejlepší letošní školní stránky - výsledky sCOOL web 2016
Mgr.
Miroslav
Hřebecký
koordinátor soutěže sCOOL web 2016, EDUin, o. p. s.
PhDr.
Ondřej
Neumajer
Ph. D.
předseda odborné poroty soutěže sCOOL web 2016, PedF UK
Předně je třeba říci, že soutěží si neděláme patent na absolutní pravdu. Vítězné weby nemusejí být pro každého ty nej. Možná znáte lepší web, přinejmenším z vašeho pohledu. Každý z nás má jiné priority, vychází z jiných technických podmínek a volí jinou platformu, mnohé věci, jako například design, jsou věcí osobního vkusu. A především, zdaleka se soutěže neúčastnilo všech šest tisíc českých škol, takže jde pochopitelně pouze o vzorek. Ovšem vzorek reprezentativní, který zaslouží uznání přinejmenším proto, že poskytl svůj web na veřejný pranýř a byl ochoten se podílet na průběhu soutěže jednak obsáhlým vyplněním přihlášky do soutěže a doložením mnoha detailů, jednak poskytnutím jednoho hodnotitele, který ohodnotil podle soutěžních kritérií tři náhodně počítačem mu přidělené soutěžící školy. Nahlížejme tedy na výsledky ne s výrokem na rtech „tohle máme lepší, za co to dostali?“, ale „čím se mohu od toho kterého inspirovat a dále zlepšovat svoje stránky?“
Soutěž byla organizována ve třech kategoriích:
-
Kategorie A - ZŠ neúplně organizované
-
Kategorie B - ZŠ plně organizované
-
Kategorie C - střední školy
Z regionálního školství bohužel zůstaly mimo soutěž samostatné mateřské školy, základní umělecké školy, samostatné vyšší odborné školy a školská zařízení. Chtěli jsme vytvořit jednotná soutěžní kritéria pro všechny, a to nám s ohledem na specifika posledně jmenovaných subjektů neumožnilo je zahrnout. I tyto školy a školská zařízení mohou z velké části použít pravidla dobrého školního webu
alias
soutěžní kritéria a řídit se jimi při dalším rozvoji svých stránek.
Weby byly hodnoceny ve čtyřech oblastech:
-
Otevřenost školy vůči veřejnosti - množství, kvalita a objektivita poskytovaných informací
-
Uživatelská přívětivost - použitelnost, přehlednost, přístupnost a srozumitelnost
-
Bezpečnost - kyberbezpečnost a inovace v bezpečnosti webů
-
Grafické zpracování - grafika, design, estetický dojem
Kritéria dobrého školního webu naleznete na poslední dvoustraně časopisu, z listu můžete udělat skládačku a používat na autoevaluaci svých stránek.
Snažili jsme se o to, aby byla pravidla pochopitelná i laikům a využitelná vedením každé školy. Tato zjednodušená verze kritérií obsahuje popis stavu, který soutěž považuje za ideální. Na webových stránkách soutěže jsou popsány i další dva stavy, které mají v dosažení pomyslného ideálu větší rezervy.
Naším předsevzetím při vzniku soutěže bylo zaměřit každý ročník trochu jinak. V letošním roce jsme kladli důraz na schopnost zobrazení a uzpůsobení webu při prohlížení na mobilních zařízeních - tabletech a mobilech, na tzv. responzivitu. Počet zobrazení stránek právě na těchto zařízeních prudce roste (v desítkách procent ročně) a brzy předstihne zobrazení z PC. Dokonce se jedná o takovou prioritu, že vyhledávač Google změnil v roce 2015 svůj algoritmus vyhledávání internetového obsahu a ve výsledcích upřednostňuje ty stránky, které svůj obsah přizpůsobují mobilním zobrazením.
Druhý ročník soutěže byl z provozních a organizačních důvodů přesunut na jaro, takže se konal ve stejném školním roce jako historicky první ročník soutěže. Odrazilo se to na menším počtu soutěžících škol, kterých se sešlo 86 (v prvním ročníku to bylo 136). Mnohé školy deklarovaly, že je opakování soutěže na ně příliš brzy, potřebují zásadně web přebudovat a pak se opakovaně zúčastní. Toto plně respektujeme, jenom jsme nechtěli čekat s nově zavedenou soutěží rok a půl a uskutečnili jsme ji dříve i s rizikem nižší účasti.
VÝSLEDKY sCOOL web 2016
Cena odborné poroty
Kategorie A (neúplně organizované ZŠ)
1.
ZŠ a MŠ Hovorčovice
www.skolahovorcovice.cz
Porotu zaujalo: jasná struktura, přehlednost, informačně velmi bohatý web, jednotlivé části navzájem konzistentní, nejvíce (v dané kategorii) naplňuje kritéria soutěže.
2.
ZŠ a MŠ Stehelčeves
www.skolastehelceves.cz
Porotu zaujalo: obsahově rozsáhlé řešení postavené na univerzálním redakčním systému (Webnode starší verze) - důkaz, že dobrý web jde udělat levně, a přitom kvalitně.
3.
ZŠ Duhovka
www.duhovkaskola.cz
Porotu zaujalo: originalita zpracování, vzorová responzivita, propojení jednotlivých částí webu dle samostatných škol (MŠ, ZŠ a G), jasně vysvětlená vize - „filozofie Duhovky“.
Kategorie B (plně organizované ZŠ)
1.
ZŠ Kunratice
www.zskunratice.cz
Porotu zaujalo: logicky řešená navigace, barevný, a přitom graficky střídmý design stránek.
2.
Sportovní soukromá ZŠ Litvínov
www.sszslitvinov.cz
Porotu zaujalo: originální dlaždicový vzhled, vyvážená a přehledná titulní stránka, vize a mise školy.
3.
1. ZŠ Rakovník
www.1zsrako.cz
Porotu zaujalo: zajímavě pojatý obsah,
rubrika
Naše vize, dobrá navigace, včetně té „drobečkové“.
Kategorie C (střední školy)
1.
G a SOŠ Nový Jičín
www.gnj.cz
Porotu zaujalo: zdůrazněné navigační prvky na titulní stránce (Studuj na GNJ, Přijímačky...), vizuální jednotnost, obsahově rozsáhlé, dobře psané texty, vyváženost marketingu a hloubky poskytovaných informací.
2.
VOŠ a SŠ stavební Vysoké Mýto
www.stavebniskola.cz
Porotu zaujalo: moderní vzhled, vizuální jednotnost webu, dynamické řešení hlavní navigace v záhlaví stránky, aktuální
rubrika
Nabídka práce pro absolventy.
3.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a Vyšší odborná škola Pardubice
www.spse.cz
Porotu zaujalo: barevně a efektivně řešená navigace, členění na cílové skupiny, promo video.
Cena veřejnosti
Tato cena byla vyhlášena na základě online hlasování, v němž bylo dohromady uděleno 3753 hlasů.
1.
Gymnázium a SOŠ Nový Jičín
www.gnj.cz
467 hlasů
2.
Gymnázium, Třinec, příspěvková organizace
www.gymtri.cz
319 hlasů
3.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a VOŠ Pardubice
www.spse.cz
306 hlasů
Více o soutěži naleznete na www.scoolweb.cz
Pořadatelé konstatují, že mnoho nešvarů na školních webech stále přetrvává. Mnohde je díky absenci responzivity web na mobilech takřka nepoužitelný, často je na stránkách obtížné vyhledat rychle jméno ředitele nebo IČO. Většina škol nemá zveřejněnu svoji vizi a pedagogické metody, prodává tak zájemcům „zajíce v pytli“.
Těšíme se na setkání se školami ve třetím ročníku soutěže, který bude vyhlášen na přelomu let 2016 a 2017.

Související dokumenty

Pracovní situace

Mimoškolní akce školy – účastníci akce
Metodika k hodnocení žáků ve středních školách a konzervatořích dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Komisionální zkouška žáka střední školy
Školy a cestování žáků - varianty organizace akce
Facebook je do výuky sice pohodlný nástroj, ale jeho používáním žáky v on-line prostředí pracovat nenaučíme
Příklad dobré praxe – kulatý stůl k problematice sociálního začleňování
Virtuální hospitace: cesta k lepší škole
Den, do kterého je žák, student žákem, studentem školy ve školním roce 2019/2020
Je vaše škola v bezpečí i v kyberprostoru?
Žákovská a studentská samospráva
Přiznání svéprávnosti nezletilému dle nového občanského zákoníku
Může škola požadovat peníze za opotřebení učebnic?
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Neshody při žádosti o odklad povinné školní docházky
Přijímání ke vzdělávání cizinců, vzdělávání cizinců, ukončování vzdělávání cizinců
Aktualizace školního řádu základní školy na základě právních předpisů (2020/2022)
Metodika k hodnocení žáků v základních školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Metodika k hodnocení studentů ve vyšších odborných školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Rok na střední škole v zahraničí z právního pohledu
Dohled a BOZ

Poradna

Odpovědnost školy za škodu - odpověď na dotaz
Ubytování v internátu
Výuka Aj
Problémy ve třídě
Dobrovolnická práce
Počet žáků ve třídě
Poplatky za ŠD při rotační výuce
Žák v zahraničí
Dozor při odvozu do nemocnice - odborná poradna, odpověď na dotaz
Online výuka