... nejen ředitelé škol, ale i jejich zřizovatelé si zaslouží klidný závěr roku

Vydáno:

Blížící se konec roku a projevovaná nespokojenost rodičů, žáků nebo zaměstnanců škol s tím či oním organizačním rozhodnutím ředitele školy v rámci jejího řízení dnes nekončí pouze na půdě školy.

... nejen ředitelé škol, ale i jejich zřizovatelé si zaslouží klidný závěr roku
Mgr.
Filip
Kuchař
Ph. D.
vedoucí odboru školství Úřadu MČ Praha 7
Bez ohledu na to, jak logické jsou argumenty a jak je ředitel přesvědčivý při vysvětlování svých organizačních rozhodnutí, odstranění nespokojenosti a pocitu omezení svých práv u dotčených většinou stejně nedosáhne, což pak většinou vyvrcholí
snahou o anulaci rozhodnutí
ředitele u jeho zřizovatele. U zaměstnanců škol se projevy nespokojenosti s rozhodnutími ředitele dostanou většinou ke zřizovateli pouze formou anonymní informace, jinak je tomu u rodičů či zákonných zástupců.
Tyto rodičovské aktivity velmi zdárně podporuje i stále přetrvávající nejasnost právních předpisů platných ve školství. Obce a městské části nemají jako zřizovatel základních a mateřských škol možnost zasahovat do řízení škol v její hlavní činnosti, kterou je vzdělávání, a do správních řízení souvisejících s touto činností.
Autonomie, kterou ředitelé disponují při řízení jim svěřených škol v naší republice, patří k těm nejrozsáhlejším v Evropské unii.
Pokud si však nalistujeme v zákoně č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), § 177 čl. 2 písm. a), můžeme se dočíst, že:
„... při zajišťování vzdělávání a školských služeb, zejména při zřizování a zrušování škol a školských zařízení, dbá obec a kraj zejména o soulad rozvoje vzdělávání a školských služeb se zájmy občanů obce a kraje, s potřebami trhu práce, s demografickým vývojem a rozvojem svého území.“
Jak již zmínila paní ředitelka Lhotková ve svém předcházejícím článku, právě znění týkající se zájmů občanů ve spojení s argumentem
„platíme vás z našich daní, jste služba, a proto máme právo určovat, kdo bude naše děti učit,“
pak rodiče a zákonní zástupci používají pro obhajobu svých snah o zásahy do vzdělávacího procesu ve škole. Je zapotřebí si uvědomit, že tito rodiče jsou zároveň voliči, a proto se příslušní volení zástupci obce dostávají pod tlak, neboť hlavním cílem je pro politika získat mandát zastupitele a k jeho získání je zapotřebí uspět ve volbách. Proto je mínění voličů důležitým měřítkem. Zřizovatel je tak ochoten pro dosažení úspěchu ve volbách maximálně uspokojit přání svých voličů. Navíc je zapotřebí si uvědomit, že mnohdy v těchto stížnostech adresovaných zřizovateli hrají důležitou roli i osobní kontakty a vztahy, které ještě zvyšují zájem zastupitelů o vyřešení nespokojenosti rodičů.
Ze své zkušenosti musím s potěšením konstatovat, že ze strany zřizovatelů je respektován rozsah pravomocí ředitelů jimi řízených škol. Je tak spíše vyvíjena snaha pomoci jim v případě, že jejich kroky jsou potřebné pro další rozvoj školy, vysvětlit rozhořčeným rodičům nebo zákonným zástupcům, že rozhodnutí ředitele je potřebné, a zároveň uklidnit voliče. Většinou je s rodiči dohodnuta zkušební dobapro osvědčení správnosti ředitelova rozhodnutí, čímž je získán čas, aby se rodiče sami přesvědčili, že rozhodnutí bylo správné.
Aby mohlo být dosaženo možnosti společného postupu proti případnému stěžovateli, je zapotřebí, aby o všech připravovaných změnách v organizaci školy a také v případech, kdy se objeví známky nespokojenosti, byl zřizovatel v předstihu informován. Není nic nepříjemnějšího, než když je příslušný starosta, místostarosta, radní pro oblast školství či vedoucí odboru školství informován o změnách ve škole rozhořčeným rodičem, většinou s úvodním proslovem
„vy nevíte, co se v té vaší škole děje.“
A proto bych na závěr přidal k radám paní ředitelky v předcházejícím článku, se kterými se plně ztotožňuji, ještě jednu, a to:
 
Informujte svého zřizovatele s předstihem o rizikových změnách.
(Pokud je vaše rozhodnutí odůvodněné a má ambici vaši školu posunout někam dál, většinou získáte i předběžný souhlas svého zřizovatele a vaše vyjednávací pozice bude pevnější.)

Související dokumenty

Pracovní situace

Jak zadat školní web
Kdy může zřizovatel odvolat ředitele školy?
Vnitřní předpis o spisové službě pro školy
Jak na spisový a skartační řád?
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?
Kompetence vedoucích zaměstnanců a jiných zaměstnanců v oblasti kontroly
Předávací protokol
Rozvoj pedagogických pracovníků
Stávka pedagogických pracovníků z pohledu zřizovatele
Nastavení komunikačních toků při komunikaci s rodiči
Statutární orgán, zástupce statutárního orgánu
Hospitace
Konání pedagogické rady
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Odvolaný vedoucí zaměstnanec (ředitel školy, zástupce ředitele) a výpověď z důvodu fiktivní nadbytečnosti
Konkurzy na ředitele škol a školských zařízení
Předávací protokol v souvislosti s ukončením výkonu činnosti ředitele školy
Vzorová zadávací dokumentace pro tvorbu školních webových stránek
Přístupnost školního webu podle litery zákona
Ztráta věci z nezabezpečené skříňky

Poradna

Granty
Ukončení pracovního poměru – ředitel školy
Změna ředitele v soukromé škole
Přespočetné hodiny u statutárního zástupce ředitele ZUŠ
Jmenování ředitele
Vzdání se funkce
Výkon veřejné funkce
Míra vzdělávací povinnosti
Platový tarif vedení školy
Vzdání se pracovního místa ředitele školy
Bývalá ředitelka
Jmenování a odstoupení ředitele školy
Přímá pedagogická činnost
Osobní příplatek
Přímá vyučovací povinnost
Zástupce ředitele
Dietní stravování
Přijímání ke vzdělávání
IVP
FKSP

Zákony

561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)