Nejen o tom, jak vzniklo logo na ZUŠ Hostivař

Vydáno:

Logo je pro školu něco jako tetování. Jde o obrázek, podle kterého vás poznají i v tlačenici, máte ho zaryté pod kůži, obtížně jej smyjete, a když ho chcete odstranit, tak je to bolestivé a jizvy máte ještě dlouho poté.

Nejen o tom, jak vzniklo logo na ZUŠ Hostivař
Bc.
Jiří
Stárek
 
ředitel ZUŠ Hostivař, předseda AZUŠ ČR Praha
Rok 2012 se mi profesně zajímavě sešel. Dovršil jsem deset let ve funkci ředitele školy, což např. ve Velké Británii znamená, že je řediteli poskytnuto roční placené volno za účelem dalšího zvýšení kvalifikace, možnosti samostudia a především nabrání nových sil, aby nedošlo k profesnímu „vyhoření“. Zkušenosti „zralého“ ředitele pak mohou být nadále využity pro veřejnou službu.
Ostatně i za režimu před rokem 1989 znali „soudruzi“ elementární základy managementu, jen se tomu říkalo „příprava“ nebo naopak „mrhání kádry“. Dnešní zákonodárci jsou ale daleko „moudřejší“. Nově zakotvili
6leté funkční období pro ředitele škol
a pro jistotu i na dobu určitou (aby bylo ředitelům jasné, že o nějakou „zralou“ a sebevědomou veřejnou službu není zájem). Tato jejich zákonodárná iniciativa možná snese srovnání se zahraničím pouze východním směrem. Je ale možné, že inspirace přišla i z domova. Vyhláška o odpisech dlouhodobého hmotného majetku tažných zvířat totiž počítá s obdobným časovým ohraničením (pro upřesnění – „základní stádo“ se skládá např. z tažných a dostihových koní, oslů, mulů a mezků). U nich se (asi podobně jako u ředitelů škol) předpokládá, že 6 let je tak akorát... a pak s nimi „na porážku“. To jen malá odbočka k tématu, na které se stále snažím upozornit.
Ale zpět k tvorbě loga. Zajímavý pro mne byl rok 2012 i z toho důvodu, že jsme společně s ostatními spolupracovníky z Národního ústavu pro vzdělávání dokončili
reformu v základním uměleckém vzdělávání v ČR
a já, se svými kolegy učiteli, dokončil i ŠVP na naší škole. Když k tomu přidám předpověď mayského kalendáře, kde je rok 2012 označován za mezník, charakterizující konec jedné časové periody, usoudil jsem, že je třeba i bez ročního volna, samostudia a načerpání nových sil, udělat ve škole
nějakou zásadní změnu
(kdo ví, kdy přijde rána do zátylku).
Po konzultacích s učiteli jsem došel k závěru, že když je díky reformě provedena změna uvnitř, musí být vidět i navenek. A tak bylo rozhodnuto –
s novým vzdělávacím obsahem
(ŠVP ZUŠ Hostivař) si uděláme i
nové internetové stránky a nové logo!
Vytvoření kvalitního loga školy ale není jednoduchá věc.
Z finančních důvodů
se často přistupuje k tomu, že logo „spáchá“ některý
umělecky zaměřený učitel
nebo se k tvorbě přizvou samotné děti, a tvorba loga tak sice plní i funkci didaktickou, ale je otázkou,
zda takto tvořená loga správně zapadají do celkového konceptu
PR školy (lze-li vůbec nějaký „koncept“ s perspektivou 6 let ve funkci ředitele učinit).
Podle renomovaných grafických studií
by mělo logo splňovat určitá kritéria
– mělo by být dobře zapamatovatelné, a tedy neměnné, mělo by
vystihovat hlavní myšlenku
firmy (školy) a její uživatelé by se s ním měli ztotožnit, mělo by být ochráněno podle autorského zákona, aby nebylo zneužitelné, mělo by být navrženo tak, aby bylo s jinými grafickými značkami
nezaměnitelné
atd. Další kategorií je jeho grafické zpracování, použití barev, efektivita při tisku, možnosti jeho aplikace na další média (internet) apod. Měřítek, která by profesionální logo mělo splňovat, je ještě více, ale snad nejdiskutovanější je vždy otázka po „smyslu“ jeho grafické podoby neboli schopnosti srozumitelným způsobem obhájit jeho podobu, význam. Toto vše se obecně vztahuje na loga bez ohledu na to, zda jde o firmu, neziskovou organizaci či školu.
Zdánlivě jednodušší by to měly mít při tvorbě loga školy s uměleckým zaměřením, tedy základní umělecké školy, střední grafické školy, konzervatoře apod. Při letmém průzkumu těchto typů škol lze ale pozorovat, že tvorba loga, a jak znám učitele na uměleckých školách, tak možná i následná shoda na jeho podobě, nemusí být v takovémto „uměleckém“ prostředí vůbec jednoznačné pozitivum. Těch malířských palet se zavěšenými baletními piškoty, propíchnutých louten malířským štětcem a „čtyřbarevných“ verzí pro „čtyřoborové“ ZUŠky je všude až dost.
Jakou cestou se tedy vydat? Jak vytvořit logo, které by
nezapadlo v záplavě symbolizujících zkratek uměleckých oborů, bylo originální, plnilo svou úlohu a zároveň se nevytratil význam, smysl?
Nechci vás nudit suchým popisováním, a tak se raději podívejte rychle na malý komiksový příběh „Jak vzniklo logo na ZUŠ Hostivař“. Proč rychle? Kdo ví, zda zákonodárci nechystají další návrh novely školského zákona, kdy vedle funkčního období ředitele bude časově omezena i platnost školního loga (vždyť některé vznikly zcela bez politicko-odborného posouzení místní zřizovatelské elity)...

Související dokumenty

Pracovní situace

Kdy může zřizovatel odvolat ředitele školy?
Kalendář
Soudní přezkum a rozhodnutí ředitele školy
Žádost o individuální (domácí) vzdělávání
Ředitelské volno
Právní postavení školské rady
Zápis z jednání školské rady
Řízení zařízení školního stravování (školní jídelny, vývařovny, výdejny)
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Vnitřní předpis o spisové službě pro školy
Jak na spisový a skartační řád?
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?
Vztahy školy a zřizovatele - neveřejné školy
Vztahy školy a zřizovatele - školy veřejné
Základní metodický rámec pro hodnocení škol ze strany zřizovatele
Plány činnosti - červenec 2021
Plány činnosti - srpen 2021
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Jak reagovat na požadavky rodičů, aby jejich dítě bylo vyjmuto z povinností stanovených ochrannými opatřeními Ministerstva zdravotnictví?
Jak reagovat na výzvy ohledně covidu-19, které ředitelé nalézají v datových a e-mailových schránkách

Poradna

Granty
Ukončení pracovního poměru – ředitel školy
Změna ředitele v soukromé škole
Přespočetné hodiny u statutárního zástupce ředitele ZUŠ
Jmenování ředitele
Vzdání se funkce
Výkon veřejné funkce
Míra vzdělávací povinnosti
Platový tarif vedení školy
Vzdání se pracovního místa ředitele školy
Bývalá ředitelka
Jmenování a odstoupení ředitele školy
Přímá pedagogická činnost
Osobní příplatek
Přímá vyučovací povinnost
Zástupce ředitele
Dietní stravování
Přijímání ke vzdělávání
IVP
FKSP