"Národní" školství za první Československé republiky

Vydáno:

Unikátní monografie „Národní“ školství za první Československé republiky vyšla v nakladatelství Academia (v edici První republika) díky spolupráci Národního pedagogického muzea a knihovny J. A. Komenského (NPMK) a Technické univerzity v Liberci. Monografie se zaměřuje na vývoj vzdělávacích cílů a obsahů obecných a měšťanských škol během poválečných let první republiky.

„Národní“ školství za první Československé republiky
PhDr.
Jana
Renner
vedoucí koncepčního, edukačního a PR oddělení NPMK
Autoři zkoumají „národní“ školství jako prostředek řešení národní i sociální otázky v mnohonárodnostním Československu za první republiky. Publikace zároveň otevírá diskusi na téma výchovy v demokratickém státě a také téma vztahů školy a církve. Stranou výzkumu a pozornosti autorského kolektivu nezůstalo vzdělávání tělesně a mentálně postižených dětí, školy pro krajany v zahraničí ani školy zřizované pro emigranty a další cizince v ČSR.
V měšťanských školách plnila povinnou školní docházku většina meziválečné populace Československa. Chod „národních“ škol byl výsledkem odborné pedagogické diskuse učitelské veřejnosti, která se sdružovala v mnoha organizacích, odborných fórech a institucích.
Kniha „Národní“ školství za první Československé republiky v jednotlivých kapitolách zaměřuje pozornost zejména na tato témata:
-
návrh reformy vzdělávacího systému
-
vnitřní chod škol
-
otázka postavení žáka ve škole
-
vzdělávací a výchovné cíle
-
dívky v lavicích a ženy za katedrou
-
vyučovací metody a pomůcky v tehdejších školách
-
vzdělávání tělesně a mentálně postižených dětí
-
dětské ozdravovny
-
školy pro krajany v zahraničí a školy pro emigranty a cizince v prvorepublikovém Československu
-
školství na Slovensku a na Podkarpatské Rusi
Tato unikátní monografie vznikla zásluhou spolupráce autorského týmu odborníků z Národního pedagogického muzea a knihovny J. A. Komenského v Praze a Technické univerzity v Liberci, a to pod vedením Tomáše Kaspera a Dany Kasperové z Technické univerzity v Liberci a Markéty Pánkové, ředitelky NPMK, kteří se soustavně věnují problematice dějin školství, výchovy a vzdělávání v českých zemích.
Do kolektivu autorů patří také prof. Blanka Kudláčová z Pedagogické fakulty Trnavské univerzity v Trnave, Jana Bartošová, Magdaléna Šustová a Jan Šimek z NPMK a Pavla Koritenská z Muzea východních Čech v Hradci Králové. Knihu recenzoval prof. Karel Rýdl z Filozofické fakulty Univerzity Pardubice.
Publikace se za přítomnosti všech spoluautorů dočkala také slavnostní prezentace. Ta se konala 29. ledna 2019 přímo v Národním pedagogickém muzeu J. A. Komenského v Praze. Kmotrem publikace se stal prof. Stanislav Štech z Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze (a bývalý ministr školství, mládeže a tělovýchovy v jedné osobě). Ten upozornil na nutnost vzdělávat budoucí učitele – kromě oborových a didaktických disciplín – také v oblasti dějin školství. Bez znalosti historie totiž nelze navazovat na osvědčené metody a postupy a ani budovat nové směry a koncepce moderního vyučování a vzdělávání obecně. V závěru svého proslovu prof. Štech popřál knize úspěšný život ve světě odborných publikací a zároveň spokojené čtenáře, které monografie obohatí právě historickým vhledem do problematiky dějin školství za první republiky.
Poznej svoji školu
Národní pedagogické muzeum se dlouhodobě věnuje výzkumu školních budov a provozuje i interaktivní Mapu školních budov, do jejíž přípravy se může zapojit široká veřejnost včetně škol. Projekt Poznej svoji školu ukazuje, jak učinit pátrání po historii vlastní školní budovy zábavnou součástí výuky. Více na www.skolnibudovy.cz.