Může značka "Rodiče vítáni" zlepšit komunikaci ve školách?

Vydáno:

Prvního září odstartovala obecně prospěšná společnost EDUin o. p. s. ve spolupráci s agenturou Yinachi nový projekt – zavedení značky „Rodiče vítáni“ do českých, moravských a slezských základních škol. Smyslem této jednoduché certifikace je především snaha pojmenovat, jak by měla vypadat základní pravidla otevřené komunikace mezi rodiči a učiteli a zviditelnit školy, které jsou už po léta k rodičovské veřejnosti vstřícné.

Může značka „Rodiče vítáni“ zlepšit komunikaci ve školách?
Kateřina
Kubešová
manažerka značky Rodiče vítáni
Součástí zavádění značky je i vydání stejnojmenné knihy a zprovoznění webových stránek, kde mohou rodiče vyhledat v okolí svého bydliště certifikovanou školu. Školám zase umožní přitáhnout aktivní rodiče, kteří jsou obvykle ochotnější se školou spolupracovat a podporovat ji. Jde tedy o oboustranně výhodnou a snadno dostupnou veřejnou službu.
Vzhledem k tomu, že autorkou tohoto textu je spolupracovnice EDUin o.p.s., nečekejte kritický rozbor projektu, na ten je ostatně poněkud brzo. V každém případě se text věnuje jeho potenciálně silným a slabým stránkám.
Potřebujeme certifikovat školy?
Značek, které se snaží postihnout nějaký parametr práce škol, je víc. Například
Férová škola
(sleduje inkluzivní vzdělávání) nebo
Ekoškola
(nabízí proenviromentální vzdělávání). K čemu je tedy dobrá nová značka?
V průzkumu, který si EDUin o.p.s. nechala udělat na jaře roku 2011 u společnosti Perfect Crowd, téměř
tři čtvrtiny rodičů konstatují, že vnímají spolupráci se školou jako nedostatečnou.
Mají pocit, že dostávají málo informací, vedení školy je nevstřícné, a proto často nevědí, co, jak a proč se s jejich dítětem ve škole děje. Naopak také ředitelé a ředitelky velmi úspěšných a žádaných škol vám řeknou, že
schopnost oslovit rodičovskou veřejnost
je možná nejslabším článkem jejich školní práce.
Při bližším pohledu zjistíte, že důvodem oboustranně nevyhovující komunikace jsou
vzájemné obavy a nejasnost
v tom, jak takové „dobré domlouvání“ vlastně vypadá. Učitelé se obávají komunikace s dospělými, protože na ni nejsou zvyklí.
Rodiče si zase pamatují školu především jako represivní instituci a podle toho se k ní chovají. Právě proto, že obě strany si často nevědí se vzájemnými vztahy rady, vznikla značka
Rodiče vítáni.
Nejsou kritéria příliš mírná?
Její princip je jednoduchý. Na stránkách je vystaveno šest základních a sedmnáct volitelných pravidel, k jejichž dodržování se škola zaváže. Nelze je zde publikovat v úplnosti, ale ta základní zaručí každému rodiči, že ví, komu má zavolat, když má problém, dostane se do školy a bude s ním jednáno slušně a s respektem.
Aby škola získala nálepku s logem a vlastní prezentaci na webu, musí splnit základní kritéria a z volitelných si vybrat alespoň dvě.
Cedule s tímto závazkem je pak povinně vyvěšena u vchodu do školy.
Nejčastěji kladená otázka při přípravě certifikace zněla:
A nejsou ta kritéria příliš jednoduchá?
To, že na webu jsou dostupná všechna telefonní čísla, do školy se dozvoníte i odpoledne a jednají tam s vámi jako s dospělým, to je přece dnes už samozřejmostí.
Omyl! Stačí otevřít pár webových stránek základních škol a zkusit najít číslo na třídní učitele nebo se pokusit dovolat třeba ve tři odpoledne. A z rodičovských vyprávění se dozvíte, že je na mnohých školách dodnes zcela běžné, že se výchovné problémy a známky dětí probírají před celým rodičovským auditoriem a většina škol nemá uspokojivě vyřešený systém, jak informovat rodiče o tom, co se ve škole děje.
Nízkoprahovost
tedy není nedostatek, ale
záměr
značky „Rodiče vítáni“. Značka chce přimět co největší množství škol, aby se zavázaly dodržovat základní „hygienická“ pravidla, protože bez nich k žádné změně napjatých vztahů mezi rodiči a učiteli nemůže dojít. A naopak se snaží těm školám, pro které je již toto dávno samozřejmostí, aby o sobě daly vědět.
KDO TO BUDE KONTROLOVAT?
Další dvě nejčastější otázky zněly:
Proč je projekt určen jen pro základní školy?
A kdo zaručí, že školy opravdu splní, co slíbily?
Odpověď na tu první otázku je jednoduchá. Někde se začít musí a právě v základních školách se nastavují pravidla vzájemného domlouvání. S rozšířením na střední, případně naopak mateřské školy se počítá až podle úspěšnosti první části projektu.
S kontrolou je to o něco složitější. Ve chvíli, kdy škola o certifikát zažádá, manažerka značky ověřuje pravdivost údajů. Například pokud škola tvrdí, že pořádá semináře pro rodiče, měla by jejich výstupy mít na webových stránkách. Později však bude především na rodičích, aby kontrolovali, nakolik škola dodržuje, co slíbila. Pokud zjistí problém, mohou využít webového formuláře, prostřednictvím kterého lze své pochybnosti oznámit manažerce a ta zjedná nápravu.
Ale vzhledem k tomu, že hlavním smyslem značky Rodiče vítáni je dát vzájemnému domlouvání mezi rodiči a učiteli pravidla a odstranit letité bariéry, tvůrci značky tiše doufají, že si to drobné nedorozumění v klidu a konstruktivně vyřeší sami.
Na stránkách
www.rodicevitani.cz
si můžete prohlédnout celý
výzkum
spokojenosti rodičů se školou, kam chodí jejich dítě, přečíst
kompletní pravidla certifikace, nahlédnout do knihy
Rodiče vítáni a
ověřit si na interaktivní mapě, kolik škol je v tuto chvíli certifikováno.