Kolik bylo v naší zemi konkurzů, to lze v současné době ještě těžko spočítat. Někde šlo o lavinu zasáhnuvší všechny školy, někde o jednotlivost. Někde bylo vše domluveno předem, někde docházelo k nečekaným i nepříjemným překvapením, někde naopak vše probíhalo ku prospěchu školy. Tak už to bývá. Každá mince má dvě strany a každý zákonný předpis se může využít i zneužít.
Může naše školství opravdu přijít o dobré ředitele?
PhDr.
Václav
Trojan
Ph. D.
vedoucí katedry Centra školského managementu Pedagogické fakulty UK v Praze
Dnes se v rubrice o ředitelích obracím na
zřizovatele škol
s poměrně jasným apelem a prosbou. Nedopusťte, aby lidé vzdělaní, chytří a schopní odešli pouze proto, že u vás nemají zastání. Jste to vy, kteří ovlivňujete více, než se na první pohled zdá. Sám jsem několikrát podporoval a stále podporuji časově omezenou dobu funkce ředitele školy, nemohu však nereagovat na množství impulsů z různých částí republiky.Odstraněním odvětvového řízení školství jsme na jedné straně odbourali fungující systém a dnes díky špatnému svědomí mlčíme o tehdejších kritických hlasech, avšak na druhé straně bylo jistě vážně očekáváno, že to budou ti nejbližší v obci – starostové, radní a zastupitelé, kteří si budou svoje školy hýčkat, pečovat o ně a brát je jako statek v obci nejcennější.
Škola byla a měla by být kulturním centrem obce, regionu
a v jejím čele by měl stát ten nejlepší. Jen tak může mít svoji vážnost, jen tak se může postupně zvyšovat kredit učitelů v očích veřejnosti.Milí zřizovatelé, proč dopouštíte předem domluvené konkurzy? Proč dopouštíte jmenování svých přátel a příbuzných do ředitelských funkcí ve chvíli, kdy ve vámi zřizované škole existuje lepší osobnost? Negativně se vám to vrátí ve chvíli, kterou nebudete očekávat. Proč dopouštíte neprůhledná pravidlaa malou míru komunikace? O nepříjemných a složitých věcech se musí mluvit ještě přesněji než o těch dobrých. Proč naopak mlčíte vy poctiví, u kterých vše probíhá podle norem slušného chování a dozvíte se o nestandardní situaci ve vedlejší obci či obvodě? Netýká se to většiny, to v žádném případě. Ale hlasy popisující podobné praktiky nejsou ojedinělé a je to škoda.
Ředitel školy je dnes ve velice citlivém postavení. Systémově je správné, že do ovlivňování školy vtahujeme další hlasy – školskou radua tím pádem rodiče či zastupitele. Jen prosím nezapomeňme, že ředitel školy musí cítit ve svém zřizovateli zastání, oporu a pomoc. Voličské hlasy jsou lákavé, ale ředitele na ulici nenajdete či jej nevychováte ze dne na den. Školská rada má neúměrné pravomoci proti nulové odpovědnosti. Množí se mi z terénu hlasy o snaze ovlivňovat věci, které jsou jednoznačně v kompetenci ředitele. Jeden z příkladů: rodiče okamžitě jménem školské rady navrhují odvolání ředitele, který si dovolil vyměnit učitele jejich dítěti. Po několika letech, nikoli uprostřed školního roku.
Dosti pesimismu, začíná léto. Chtěl jsem svým článkem vyvolat diskuzi a upozornit na jediné. Časově omezená doba ředitelské funkce je správná cesta, ač můžeme diskutovat o rozumné době jejího trvání.Konkurz je také správný a legitimní nástroj výběru. Avšak tak jako ostrý nůž může stejně dobře pomáhat jako škodit.