Můj pohled na adaptační proces nastupujícího učitele

Vydáno:

Jako učitel jsem se vždy snažil o co největší zjednodušování složitých věcí a přibližování praxe na příkladech. V podobném duchu budu koncipovat i svůj dnešní příspěvek a pokusím se navázat na skvělé shrnutí teorie k tématu a pečlivou rešerši odborné literatury od Ireny Lhotkové.

Můj pohled na adaptační proces nastupujícího učitele
Mgr.
Miroslav
Hřebecký
 
lektor školského managementu
VÝCHOZÍ RADA
Personalistika vychází z podobné zásady jako zahradnictví. Mladá rostlinka je slabá, není jisté, zda se ujme. Proto je potřeba jí vytvořit podmínky, pravidelně jí
dodávat důvěru a jistotu
každodenní zálivkou. Zprvu se bude o naši podporu tak trochu opírat, dodá jí sebevědomí. Musí si vytvořit kořenový systém, z něhož bude čerpat, až bude růst sama jako dospělá. Specifikem je, že růst kořenů není vidět, na první pohled to jen spotřebovává naši energii a nic. Ale nenechme se mýlit. Mladá rostlinka nám jednou naši investovanou péči násobně vrátí. Jednak nám bude projevovat vděčnost, moc dobře si bude pamatovat, jak to bylo pro ni tehdy těžké a kdo jí stál laskavou oporou. Za druhé, a to především, poroste rychle do výšky směrem, kterým jsme ji nasměrovali.
Existují i vyznavači zahradničení „nadivoko“. Prostě TO šoupneme do hlíny a ONO se to nějak ujme. Na prérii taky NĚCO roste a nikdo to tam zalévat nechodí. Jenže křivě zasazený strom je do budoucna čím dál těžší narovnat. Roste křivě, stále víc a víc se naklání, až jednou spadne předčasně k zemi.
Závěr:
úsilí investované do nastupujícího zaměstnance
v začátku se nám v budoucnu násobně vrátí a ušetří nám mnoho sil investovaných jinak na korekce již rozjetého stroje, který směřuje jinam, než je žádoucí.
A neříkejte, že na to nemáte čas. Na nic není čas, dokud si ho nevytvoříte. Je to
o prioritách
a tohle je priorita velmi důležitá! Jste vedoucí zaměstnanec, koho jiného než nováčky na vaší škole chcete více vést?
Pokud dosud na své škole nemáte
systém adaptace nových zaměstnanců
zaveden, doporučuji si znovu projít předcházející výchozí článek a načrtnout si jednotlivé adaptační fáze tak, aby pokryly všechny nastíněné potřeby. Nezapomeňte, jde o minci, která má dvě strany. Jedny potřeby má zaměstnavatel, druhé zaměstnanec. Systém musí pamatovat na obě části.
Výběrové řízení
pominu, to je samostatné téma. Předpokládejme, že jsme si toho svého koně již vybrali. Přichází k nám jako prázdný list papíru. Ovšem pouze do jisté míry. Každý má o svém budoucím zaměstnavateli nějakou představu. Odhadněme zdroje, z nichž dotyčný vyšel, co již o škole a svých budoucích spolupracovnících i o nás ví? Má nějakého kamaráda ze sboru, který mu hodil lano? V informačním věku si člověk zjišťuje reference na internetu. Pro jistotu: zeptejte se strýčka Googla, co o naší škole říká. Ne na oficiální webové prezentaci, ať pěkně prohrabe celou síť. S těmito představami tedy pravděpodobně nový zaměstnanec přichází a je na nás, abychom ho
nadchli a nasměrovali správným směrem.
Klíčovým motivačně-informačním prvkem je při nástupu vybraného uchazeče
úvodní rozhovor.
Vést by ho měl ředitel školy. Je sice možné, že některé dílčí prvky probere pověřený zaměstnanec specialista (BOZP, suplování), vedoucí pracovník však dokazuje důležitost vztahu k přijatému tím, že drží hlavní iniciativu. Stěžejní hodnoty v každé škole tvoří lidé, nikoliv tabule (i kdyby nakrásně interaktivní), židle, nová okna.
Žádná škola není tak velká, aby si ředitel neměl najít čas přijímat učitele osobně.
Během rozhovoru musí přijít řeč i na vize a celkové směřování školy.To je hlavní důvod, proč je přítomen ředitel. Přichází jeho chvíle, musí představit koncepci školy, odlišnosti od konkurence, dlouhodobé cíle a školní vzdělávací program. Na nového pracovníka by to mělo působit motivačně, vyvolat v něm ta správná očekávání a naladit ho k chuti se zapojit.
Osobně doporučuji nezapomínat i na zdánlivou drobnost – zmínit zcela jasně etiku práce. Pokud je vytvořen etický kodex, předat ho a s nováčkem podrobně projít. I když ho nemáme, zejména pokud jde o střední školu a nastupující čerstvé absolventy učitelství, určitě se vyplatí jasně stanovit zásadu „co je v domě, není pro mne“. Upozornit, že jakýkoliv intimní vztah učitele se studentem/studentkou je neúnosný, a pokud by nastal, jedinou cestou je opustit místo na této škole. Zákoník práce sice nic takového neříká, ale pokud se na této zásadě dohodneme předem, lépe se nám na ni bude odvolávat a odchodu takového učitele spíše dosáhneme. Vedle studentsko-učitelských lásek je vhodné upozornit i na jinou příbuznou oblast, a to
povinnost mlčenlivosti
o záležitostech studentů navenek. Typické jsou situace, kdy dva kolegové vycházejí ze školy, popř. odjíždějí autobusem, nahlas probírají pracovní záležitosti a nevnímají, že dva kroky od nich se nacházejí jiní, rádoby cizí lidé. I Praha je na šíření drbů dostatečně malá, což potom teprve menší město nebo vesnice. V neposlední řadě je třeba upozornit, že platové záležitosti jsou před kolegy tabu a nedodržení by bylo posuzováno jako porušení pracovního řádu (v němž je pochopitelně vhodné mít toto zakotveno).
Obě strany by se na takový první uváděcí pohovor měly náležitě připravit. Nový kolega si připraví své otázky, my se ale ukážeme jako profesionálové, protože přijdeme na takovou schůzku velmi dobře připravení a většinu otázek mu zodpovíme ještě dříve, než je stihne položit. Jak na to? Každá taková situace je do jisté míry se opakující, je třeba si vytvořit
modelový scénář
a nebýt líný ho neustále podle potřeb upravovat a vylepšovat.Takový itinerář potom vytiskneme dvojmo a každá strana schůzky může třímat svůj výtisk a dělat si do něj případně poznámky.
VZOROVÝ SCÉNÁŘ
Kontakt na ředitele a další důležité osoby
pro nastupujícího učitele (většinou se nastupuje v době prázdnin a ne všechny běžné kontakty typu pevná linka jsou plně využitelné). Nezapomeneme na kontakty na uvádějícího učitele a osobu, která připravuje suplování. Zdůrazníme jak a dokdy avizovat svoji případnou nepřítomnost na pracovišti (včetně doby, dokdy bude trvat) kvůli rozpisu suplování.
Seznam dokumentů, které budeme od nastupujícího potřebovat:
trestní rejstřík (ne starší 3 měsíců), doklady o vzdělání (nejen univerzitní diplom, ale i vysvědčení o státních závěrečných zkouškách!), osvědčení o absolvovaných podstatných kurzech vztahujících se aktuálně k oboru. Originální dokumenty je možné okopírovat ve škole, na kopii napsat „Opis souhlasí s originálem“ a přidat razítko a podpis.
Jak si zajistit
vstupní zdravotní prohlídku:
dodat kontakt na našeho „závodního“ lékaře – protože však už nezávodíme, jmenuje se to pracovnělékařské služby (zákon č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách, ve znění pozdějších předpisů). Vhodné je vedle telefonu do ordinace rovnou uvést čas, který má lékař pro takovéto prohlídky v rámci svých ordinačních hodin vyhrazen. Při obvyklých letních nástupech upozorníme zaměstnance i na pravděpodobnou dovolenou lékaře – je dobré si termín prohlídky zajistit co nejdříve.
Předáme proti podpisu novému zaměstnanci potřebné klíče a případnou identifikační kartu/čip pro vstup do budovy, poučíme ho o provozní době objektu, případném elektronickém zabezpečovacím systému a o tom, jak se chovat, způsobí-li omylem planý poplach.
Prodiskutujeme s ním vizi školy, hodnoty, na nichž stojí, její směřování a odlišnost od konkurence, specifika školního vzdělávacího programu. Pozornost je třeba věnovat i základní orientaci a
vysvětlení systému práce se žáky, kteří potřebují zvýšenou péči a pozornost (specifické poruchy učení, integrovaní žáci s postižením, cizinci, mimořádně nadaní). Máme-li školního psychologa, nasměrujeme novou kolegyni/kolegu i tam, případně doporučíme vhodnou odbornou literaturu k samostudiu.
Zásady firemní kultury, dress code. Učitel by měl jít vždy příkladem svým žákům. Neměli by ho za žádných okolností vidět s cigaretou nebo skleničkou (včetně mimoškolních akcí!), parkovat autem na trávníku nebo zákazu vjezdu či při jiných obdobných „mazáckých“ manýrech.
Způsob využití počítačové sítě.
Je vhodné mít již připraveno od správce školní sítě konto, e-mailovou adresu a prostor na disku. Na lístečku novému zaměstnanci předáme jeho login a heslo s upozorněním, aby si ho při první příležitosti změnil a jednou za čas ho obměňoval z důvodu bezpečnosti a ochrany školní sítě před prolomením studenty.
E-mailovou služební adresu, případně celý profil nového učitele nezapomeneme aktualizovat na školních stránkách v seznamu zaměstnanců. Nováčka upozorníme na minimální frekvenci, s níž je s ohledem na provoz školy třeba e-maily vybírat a na lhůtu, dokdy je třeba odpovědět na podněty od rodičů. S elektronickou poštou souvisí ještě jedno upozornění. Vyžadujte striktně zásadu, že všichni učitelé budou oficiální školní poštu šířit pouze ze své školní adresy, nikoliv doma ze soukromé. Je to výraz profesionality a jasné identity. Docílíme toho tím, že nám školní metodik IT vytvoří možnost webmailu školních adres a vysvětlí všem zaměstnancům, jak se přepíná v poštovních klientech mezi jednotlivými účty.
Ne všechno pochopitelně nový zaměstnanec na úvodní schůzce vstřebá. Proto je skvělé, když dostane vše ještě na papíře a může se k tomu postupně vracet. Mezi typicky papírové informace patří například
popis architektury školní sítě
a označení adresářů, které slouží jako
úložiště školních dokumentů.
Je třeba vysvětlit způsob vedení školní matriky, stanovit lhůtu, dokdy je nejzazší termín opravování školních prací žáků (pro mnohé patří opravy k nejméně populárním učitelským činnostem a mají tendenci to neustále odsouvat, zatímco nervy chudáků žáčků jsou napnuty k prasknutí).
Metodické pokyny a vnitřní předpisy
je vhodné mít v elektronické podobě a zaslat je nováčkovi e-mailem a na schůzce mu to pouze oznámit plus napsat do takovéhoto průvodce. Motivujeme ho tím, aby si v brzké době funkčnost své nové služební adresy vyzkoušel a předpisy si odtud stáhnul k samostudiu. Zároveň je vhodné se domluvit, kdy a jakým způsobem budou zodpovězeny případné dotazy a nejasnosti vyplývající ze studia vnitrofiremních předpisů.
Jasně stanovíme, co si musí nový učitel připravit přes prázdniny na svou výuku, předáme vzory a
šablonu ročního plánu
a nasměrujeme dotyčného na vedoucího příslušné předmětové komise.
Seznámíme novice s didaktickou technikou, kterou bude mít při výuce k dispozici. Nejvíce ho bude patrně zajímat možnost kopírování pracovních materiálů do výuky, stanovíme zásady a rozsah použití. Pokud je kopírovací přístroj veřejný, předáme identifikační kód/čip, kterým se daná osoba bude autorizovat, a sdělíme kopírovací limit. Často bývá vhodnější této kapitole věnovat samostatné školení a sdružit do něj všechny případné nastupující učitele. V takovém případě je velmi výhodné věnovat pasáž i ekonomice provozu kopírky, oboustrannému kopírování, zmenšování obrazu, využívání celé plochy papíru atd. Jsme učitelé, takže si pro názornost připravíme konkrétní ukázky „odstrašující“ praxe plýtvání typu malý obrázek do angličtiny v rohu celého, skoro prázdného papíru A4, na druhé straně příklad dobré praxe typu tisk dvou stran zWordu na jednu. Při výzvách k šetření je však třeba zachovat rozumnou mez použitelnosti: zmenšovat není vhodné například doplňovací texty pro menší děti – ne každé dobře vidí a pro dyslektiky je takový nahuštěný text hotové peklo.
Používáme-li
systém Bakaláři
včetně širšího využití více modulů (elektronické hodnocení, třídní knihy apod.), ověříme si, zda nový kolega systém ovládá, případně se dohodneme na termínu zaškolení. Nováček musí začínat školní rok minimálně tak připraven, aby se zvládl plně věnovat výuce a neskolil ho první pokus o zápis do elektronické třídní knihy!
Má-li náš
školní web
redakční systém, je nanejvýš strategické naučit nového kolegu psát vlastní příspěvky. I toto školení by si měl domluvit s metodikem IT.
Zmíníme možnost školního stravování, v případě zájmu zajistíme přihlášení u vedoucí školní jídelny.
Každý učitel potřebuje učebnice. Vysvětlíme mu systém naší školní knihovny, zajistíme jejich vypůjčení ještě před prázdninami, aby bylo možné využít velkého očekávání a pozornosti nastupující kolegyně/kolegy. Upozorníme i na systém nákupu další odborné literatury, za kým v takovém případě jít, jaké jsou limity a finanční možnosti školy.
S dotyčnou/dotyčným podepíšeme připravenou pracovní smlouvu, jasně se dohodneme na
úvazku a předání platového výměru.
Je vhodné zmínit při této příležitosti i zásady pro stanovování a čerpání dovolené. Pokud zaměstnanec ještě studuje nebo si rozšiřuje kvalifikaci, je vhodné písemně domluvit přístup zaměstnavatele k této skutečnosti.
Je-li již hotový rozvrh hodin, předáme nováčkovi jeho osobní verzi. Pokud rozvrh teprve budeme sestavovat, domluvíme se na časových možnostech (důležité zejména u částečných úvazků) a případných omezeních na straně zaměstnance.
Nezapomeneme domluvit i
vstupní školení BOZP.
Z každé schůzky by měla druhá strana odcházet s jasnou informací, co bude následovat. Pokud je náš rozhovor na konci školního roku nebo v průběhu prázdnin, nezapomeneme oznámit, kdy je
nástup do školy po prázdninách
a jak bude organizován
přípravný týden.
Setkání je ideální zakončit
prohlídkou školy
a klíčových míst důležitých pro učitele – jeho nového kabinetu, sborovny, místa, kam je rozdělována písemná pošta pro zaměstnance (každého potěší, když tam již během prohlídky najde svoji přihrádku se jménem, které tam operativně dopředu někdo pověřený nalepil). Nezapomeneme ukázat místo, kde je zveřejňováno suplování a plán práce, kopírku a úložiště další didaktické techniky k zapůjčení, učitelské WC a všechny další provozně důležité prostory, včetně takových zdánlivých detailů, jako kde si fasovat nové křídy na tabule / fixy na whiteboardy.
Je vám asi jasné, že takováto schůzka nebude úplně krátká, ale doufám, že jsem vás přesvědčil o její potřebnosti a důležitosti. Váš nový zaměstnanec by z ní měl odcházet s pocitem, že jste tu pro něj, že ve vás má oporu a kdykoliv vám může zavolat a vy mu pomůžete. To mu dodá chuť do práce a sebedůvěru, že svoji roli v novém působišti zvládne úspěšně. Protože ovládáte zásady delegování, vymezili jste mu okruh svých spolupracovníků, na které se bude
v dalších specifických záležitostech obracet
(uvádějící učitel, zástupce ředitele, předseda předmětové komise, školní psycholog, preventista BOZ, metodik IT, školní knihovník, vedoucí školní jídelny atd.).
A pak už se můžete jen kochat pohledem z okna, jak dobře vám zalévaná rostlinka vzkvétá. Vím, takhle jednoduché to není a v tomto bodě nelze ustat s nováčkovou supervizí a podporou. Ale protože byste mi nad čtením delšího textu usnuli, o dalších fázích adaptace zase příště.

Související dokumenty

Pracovní situace

Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Účast na školení během víkendu
Hodnocení pedagogického pracovníka
Ukázka části pracovní náplně pedagogického pracovníka
Ochrana pedagogů
Pracovní doba pedagogického pracovníka
Novela zákona o pedagogických pracovnících
Zpřístupňování osobních údajů učitelů na webových stránkách školy
Vzdělávání koordinátorů EV
Výpověď daná zaměstnavatelem pedagogickému pracovníkovi, který nesplňuje předpoklad odborné kvalifikace
Čerpání dovolené a volno k samostudiu
Učitelé – kategorie pomáhající profese
Stres v osobním a pracovním životě učitele
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Minimální mzda státu EU a výjezdy škol do zahraničí
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Informace k možnostem zaměstnávání ukrajinských občanů na pozici pedagogického pracovníka
Co udělat s učitelem podporujícím Putina nebo šířícím proruské dezinformace?
Cestovní náhrady
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?

Poradna

Úvazek
Úvazek
Podnapilý rodič
Záskok za nemocného jazykáře - odborná poradna, odpověď na dotaz
Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Vedoucí učitel odborného výcviku
Kvalifikace
Přespočetné hodiny
Platová třída
Odměna za očkování
Prodloužení zkušební doby
Jmenování třídních, uvádějících a provázejících učitelů
Učitel autoškoly a adaptační období