Základním cílem modulu pro ZŠ, který je součástí programu
"Hodnocení žáků a škol podle výsledků v soutěžích ve školním roce 2016/2017 - Excelence základních a středních škol 2017"
(dále jen Excelence), je podpora, zvyšování kvality a rozšiřování péče o talentované žáky na základních školách, kteří jsou schopni dosahovat vynikajících výsledků v soutěžích. Mezi další cíle programu patří posílení zájmu žáků, pedagogických pracovníků a škol o účast v soutěžích a přehlídkách a zvýšení jejich motivace, a tím i zlepšování vědomostní úrovně žáků nad rámec školních vzdělávacích programů, dále podpora zájmu žáků o přírodovědné, technické a další vybrané předměty a vytvoření předpokladů pro přípravu dostatečného počtu špičkových odborníků v preferovaných oborech. Na modul pro ZŠ vyčlenilo MŠMT částku ve výši 5 milionů korun.
Během celého roku se do veřejně dostupné
databáze
(
http://excelence.msmt.cz/
) zaznamenávají výsledky všech soutěží od úrovně krajských kol až po mezinárodní soutěže, které jsou zařazeny do Věstníku MŠMT pro daný rok. Každá soutěž je podle typu, preference a důležitosti umístěna do kategorie, vítězství v různých soutěžích má tedy jinou váhu. Následně mají školy možnost dle úspěchů svých žáků v zařazených soutěžích žádat MŠMT o finanční podporu pro pedagogy, kteří se na výsledcích žáků podíleli. Doporučujeme všem školám, aby si výsledkové listiny s účastí svých žáků v průběhu června zkontrolovaly, aby včas stihly odstranit případné chyby způsobené zápisem organizátory soutěží.
30. června 2017
se databáze uzavírá a úpravy výsledkových listin již nejsou možné. Formulář žádosti o dotaci je koncipován tak, aby po administrativní stránce byly školy minimálně zatíženy. Stačí vygenerovat žádost ze systému
http://excelence. msmt.cz/
(tato možnost bude fungovat od 3. 7. 2017), nechat ji podepsat statutárním zástupcem školy, orazítkovat a odeslat poštou nejpozději do
8. září 2017
na odbor pro mládež MŠMT.
V loňském, pilotním ročníku obdrželo MŠMT 276 žádostí a bodově byly
hodnoceny výsledky
1427 žáků ve 437 kategoriích a kolech soutěží ZŠ. Hodnoticí komise provedla následnou kontrolu všech žádostí a vypočítala hodnotu jednoho bodu, která činila 11 830 Kč. To znamená, že když se např. žák umístil na 6. místě krajského kola Olympiády v českém jazyce, ředitel školy v rámci programu Excelence obdržel necelých 12 000 Kč, které mohl dát v rámci odměn učiteli českého jazyka, který žáka připravil. Nejlepší školy získaly z programu desetitisíce korun.
Občas se setkáváme s názorem, že program není spravedlivý, protože se může stát, že žák uspěje, i když se mu nikdo nevěnoval. MŠMT ale nemůže být tím, kdo posoudí, kdo měl nebo neměl podíl na úspěchu žáka a který učitel si zaslouží odměnu. Předpokládáme, že ředitel školy je manažer, který v podobě Excelence dostává do ruky nástroj, díky kterému může na své škole nastavit takové
motivační prostředí pro pedagogy
, že se budou systematicky věnovat nadaným žákům s vědomím, že za to mohou být náležitě ohodnoceni. Zkušenosti z šestiletého fungování programu pro střední školy ukazují, že to funguje.