MŠMT finančně podporuje učitele základních škol, kteří se věnují nadaným žákům

Vydáno:

Jen v nemnoha zemích světa je tradice a rozšíření předmětových postupových soutěží a přehlídek na tak vysoké úrovni jako v České republice. V průměru se do nich každý školní rok zapojuje 35 % žáků, kterým s přípravou pomáhají tisíce učitelů, z nichž se na soutěžích mnoho podílí i organizačně. Přístupy jednotlivých škol se ale značně liší - někde mají pedagogové podporu ze strany vedení školy větší, jinde menší. Možnosti ředitelů základních škol (dále jen "ZŠ") odměňovat jejich práci "navíc" byly do minulého roku omezené. I proto se Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen "MŠMT") rozhodlo situaci změnit a připravilo pro ZŠ program, jehož obdoba několik let úspěšně funguje na středních školách a umožňuje odměnit pedagogy, jejichž žáci uspějí ve vybraných soutěžích.

 

MŠMT finančně podporuje učitele základních škol, kteří se věnují nadaným žákům
Mgr.
Michal
Urban
ředitel odboru pro mládež, MŠMT
Základním cílem modulu pro ZŠ, který je součástí programu
"Hodnocení žáků a škol podle výsledků v soutěžích ve školním roce 2016/2017 - Excelence základních a středních škol 2017"
(dále jen Excelence), je podpora, zvyšování kvality a rozšiřování péče o talentované žáky na základních školách, kteří jsou schopni dosahovat vynikajících výsledků v soutěžích. Mezi další cíle programu patří posílení zájmu žáků, pedagogických pracovníků a škol o účast v soutěžích a přehlídkách a zvýšení jejich motivace, a tím i zlepšování vědomostní úrovně žáků nad rámec školních vzdělávacích programů, dále podpora zájmu žáků o přírodovědné, technické a další vybrané předměty a vytvoření předpokladů pro přípravu dostatečného počtu špičkových odborníků v preferovaných oborech. Na modul pro ZŠ vyčlenilo MŠMT částku ve výši 5 milionů korun.
Během celého roku se do veřejně dostupné
databáze
(
http://excelence.msmt.cz/
) zaznamenávají výsledky všech soutěží od úrovně krajských kol až po mezinárodní soutěže, které jsou zařazeny do Věstníku MŠMT pro daný rok. Každá soutěž je podle typu, preference a důležitosti umístěna do kategorie, vítězství v různých soutěžích má tedy jinou váhu. Následně mají školy možnost dle úspěchů svých žáků v zařazených soutěžích žádat MŠMT o finanční podporu pro pedagogy, kteří se na výsledcích žáků podíleli. Doporučujeme všem školám, aby si výsledkové listiny s účastí svých žáků v průběhu června zkontrolovaly, aby včas stihly odstranit případné chyby způsobené zápisem organizátory soutěží.
30. června 2017
se databáze uzavírá a úpravy výsledkových listin již nejsou možné. Formulář žádosti o dotaci je koncipován tak, aby po administrativní stránce byly školy minimálně zatíženy. Stačí vygenerovat žádost ze systému
http://excelence. msmt.cz/
(tato možnost bude fungovat od 3. 7. 2017), nechat ji podepsat statutárním zástupcem školy, orazítkovat a odeslat poštou nejpozději do
8. září 2017
na odbor pro mládež MŠMT.
V loňském, pilotním ročníku obdrželo MŠMT 276 žádostí a bodově byly
hodnoceny výsledky
1427 žáků ve 437 kategoriích a kolech soutěží ZŠ. Hodnoticí komise provedla následnou kontrolu všech žádostí a vypočítala hodnotu jednoho bodu, která činila 11 830 Kč. To znamená, že když se např. žák umístil na 6. místě krajského kola Olympiády v českém jazyce, ředitel školy v rámci programu Excelence obdržel necelých 12 000 Kč, které mohl dát v rámci odměn učiteli českého jazyka, který žáka připravil. Nejlepší školy získaly z programu desetitisíce korun.
Občas se setkáváme s názorem, že program není spravedlivý, protože se může stát, že žák uspěje, i když se mu nikdo nevěnoval. MŠMT ale nemůže být tím, kdo posoudí, kdo měl nebo neměl podíl na úspěchu žáka a který učitel si zaslouží odměnu. Předpokládáme, že ředitel školy je manažer, který v podobě Excelence dostává do ruky nástroj, díky kterému může na své škole nastavit takové
motivační prostředí pro pedagogy
, že se budou systematicky věnovat nadaným žákům s vědomím, že za to mohou být náležitě ohodnoceni. Zkušenosti z šestiletého fungování programu pro střední školy ukazují, že to funguje.