Možnosti financování výstavby, rekonstrukce a vybavení odborných učeben

Vydáno:

Jsou předměty s nízkou organizační náročností, postavené v podstatě jen na dobrém pedagogovi. A předměty, na které sám ani dobrý pedagog nestačí. Vyžadují interaktivní prvky, individualizované žákovské a lektorské stanice i speciální technické vybavení. Stávající vybavení přitom není schopno dostát aktuálním trendům a je ho třeba modernizovat. Kde na to ale vzít?

Možnosti financování výstavby, rekonstrukce a vybavení odborných učeben
Mgr.
Richard
Budzák,
Regionální poradenská agentura, s. r. o.
Nejnáročnější z hlediska vybavení jsou tři oblasti výuky: přírodní vědy a praktická výuka; počítačová gramotnost; výuka cizích jazyků. Všechny vyžadují specializované učebny, vybavení každé z nich je finančně náročné a práce bez tohoto vybavení žáky významně ochuzuje z hlediska pozdějšího uplatnění.
Ať už vezmeme v potaz:
-
suroviny, měřicí přístroje a experimentální prostory chemických a fyzikálních laboratoří,
-
počítače, software a programovatelný hardware počítačových učeben,
-
materiály, nástroje a stroje dílen,
-
audiovizuální prvky, hardware a software jazykových laboratoří,
vše je velmi nákladné, částky se pohybují od statisíců výše na jednu učebnu.
Rozpočet je vždy napjatý a jen málokdo má štěstí na štědrého sponzora. Jednou z možných cest, jak potřebné finance získat, jsou dotace. Je to cesta schůdná, nikoliv však bez zatáček a hrbolů. Bude se vám hodit orientace v problematice, dovednost napasovat potřeby školy na vypisované dotační programy, umění artikulovat vlastní požadavky v intencích priorit daných programů, organizační schopnosti a pevné nervy při vypracování žádostí, pořádání výběrových řízení, realizaci projektu a kontrolách ze strany dotačního dohledu.
Vzhledem k množství práce je vhodné přenést její část (či celou) na dotačního partnera. Nejlépe takového, který disponuje velkým týmem odborníků, mluví za něj historie úspěšně realizovaných projektů a pomůže škole nejen s vypracováním žádosti, ale i s realizací a následnými administrativními záležitostmi.
Že se to dá zvládnout, dokazuje příklad ZŠ Ostrava-Zábřeh na Kosmonautů 13, která při spolupráci s Regionální poradenskou agenturou takto získala dotaci 1 785 850 korun na projekt jazykové laboratoře. Tu díky tomu mohla vybavit 24 žákovskými pracovišti, místem učitele umožňujícím jak hromadnou, tak individuální komunikaci, napojením na webový portál školy, vzdálenými přístupy pro práci žáků z domova atd. Mnohdy stačí jen chtít a mít se o koho opřít.
Aktuálně se dá využít Výzvy č. 62 pro základní školy a Výzvy č. 49 pro střední školy z Integrovaného regionálního operačního programu. Obě nabízejí dotaci až na 90% nákladů projektu. Výzva č. 62 pro ZŠ probíhá v termínu 09/2016 až 01/2017 a nabízí v souhrnu 2,158 miliardy korun. Výzva č. 49 pro SŠ běží od 06/2016 do 11/2016 a má alokaci 1,541 miliardy korun. V rámci těchto výzev je možné získat dotaci na projekty výstavby, rekonstrukce a vybavení odborných učeben, laboratoří, dílen, center odborné přípravy a učeben pro výuku přírodovědných a technických oborů a pro výuku technických a řemeslných dovedností. Dále je možné podpořit úpravy budov a učeben, vybavení nábytkem, stroji, didaktickými pomůckami, kompenzačními pomůckami a kompenzačním vybavením pro vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a rozvoj vnitřní konektivity škol.
Cílem výzev je zvýšení kvality vzdělávání ve vazbě na budoucí uplatnění na trhu práce a potřeby sladění nabídky a poptávky na regionálním trhu práce. Podpořeny budou tři oblasti vzdělávání:
-
komunikace v cizích jazycích;
-
technické a řemeslné obory, přírodní vědy;
-
práce s digitálními technologiemi.
Ani toto vymezení ovšem neznamená, že byste nemohli získat dotaci na řešení jiných, ožehavějších problémů školy. Jen je třeba s danými oblastmi skloubit. Umístit jazykovou učebnu do půdních prostor, když potřebujete opravit střechu či postavit bezbariérový výtah, nebo udělat dílny ve sklepě budovy, jejíž základy chcete zbavit vlhkosti. Vše je jen otázkou dostatečně kreativního přístupu.
V případě zájmu o bližší informace kontaktujte Regionální poradenskou agenturu, s. r. o. (www.rpa.cz).