Motivující pracovní místa

Vydáno:

Osvědčeným přístupem k dosahování požadované úrovně motivace, schopností a výkonu zaměstnanců je vytváření motivujících pracovních míst s dostatečnou mírou komplexnosti, rozmanitosti, významnosti a autonomie vykonávané práce.

Motivující pracovní místa
Ing.
Martin
Šikýř
Ph.D.
odborný asistent, katedra personalistiky, Fakulta podnikohospodářská, Vysoká škola ekonomická v Praze
PRACOVNÍ MÍSTO
Pracovní místo
jako základní organizační jednotka obsazená jedním zaměstnancem a vymezená souhrnem pracovních úkolů a souvisejících povinností, pravomocí, odpovědností, podmínek a požadavků
určuje roli a postavení zaměstnance v organizaci
a umožňuje zaměstnavateli využívat schopnosti a motivaci zaměstnance k vykonávání sjednané práce, dosahování požadovaného výkonu a realizaci strategických cílů organizace.
Zaměstnanec na určitém pracovním místě
plní sjednané pracovní úkoly
a dodržuje ostatní povinnosti v rámci svěřené pravomoci, přidělené odpovědnosti, vytvořených podmínek a stanovených požadavků pracovního místa. Jednotlivá pracovní místa musí zajistit
uskutečnění strategických cílů organizace i uspokojení specifických potřeb zaměstnanců.
Pracovní úkoly a související povinnosti, pravomoci, odpovědnosti, podmínky a požadavky jednotlivých pracovních míst musí zaměstnance uspokojovat a motivovat, musí využívat a rozvíjet schopnosti zaměstnanců, nesmí zaměstnance ohrožovat a poškozovat.
KOMPLEXNOST, ROZMANITOST, VÝZNAMNOST A AUTONOMIE VYKONÁVANÉ PRÁCE
Odlišné podmínky organizace vedou k odlišnému stupni dělby práce, odlišné míře specializace zaměstnanců a odlišným přístupům k vytváření pracovních míst. Osvědčeným přístupem k dosahování požadované úrovně motivace, schopností a výkonu zaměstnanců je
vytváření motivujících pracovních míst
s dostatečnou mírou komplexnosti, rozmanitosti, významnosti a autonomie vykonávané práce.
Komplexnost práce
znamená, že zaměstnanec vykonává ucelenou a smysluplnou práci s viditelným a rozpoznatelným výsledkem.
Rozmanitost práce
znamená, že zaměstnanec vykonává různé činnosti, uplatňuje různé postupy, používá různá zařízení, využívá různé schopnosti.
Významnost práce
znamená, že zaměstnanec vykonává práci, kterou ostatní v organizaci i mimo organizaci vnímají jako důležitou, užitečnou a přínosnou.
Autonomie práce
znamená, že zaměstnanec disponuje pravomocí a odpovědností samostatně jednat a rozhodovat.
Přiměřené komplexnosti, rozmanitosti, významnosti a autonomie práce se v pracovním procesu dosahuje pomocí
rotace práce, rozšiřování práce a obohacování práce.
Rotace práce
Rotace práce znamená
dočasné přemísťování zaměstnanců na jiná pracovní místa s jinými pracovními úkoly a jinými pracovními podmínkami.
Krátkodobá rotace
(během dne, týdne) zvyšuje rozmanitost a snižuje monotonii práce. Současně zvyšuje využitelnost a zastupitelnost zaměstnanců.
Dlouhodobá rotace
(během týdnů, měsíců) je součástí personálního rozvoje zaměstnanců, kteří se na jiných pracovních místech s jinými pracovními úkoly a jinými pracovními podmínkami připravují na další kariéru v organizaci.
Dočasné přemísťování zaměstnanců na jiná pracovní místa může probíhat na stejné úrovni řízení, potom se jedná o
horizontální rotaci
, nebo může probíhat mezi jednotlivými úrovněmi řízení, potom se jedná o
vertikální rotaci.
Rozšiřování práce
Rozšiřování práce, horizontální integrace pracovních úkolů, znamená spojování pracovních úkolů s podobnou mírou složitosti, odpovědnosti a namáhavosti práce, kdy zaměstnanec plní pracovní úkoly podobné povahy, avšak zvyšuje se komplexnost a rozmanitost práce.
Obohacování práce
Obohacování práce, vertikální integrace pracovních úkolů, znamená spojování pracovních úkolů s různou mírou složitosti, odpovědnosti a namáhavosti práce, kdy zaměstnanec plní pracovní úkoly různé povahy a zvyšuje se jak komplexnost a rozmanitost, tak významnost a autonomie práce.
Obohacování práce formou přidávání pravomocí a odpovědností se uskutečňuje dvojím způsobem, buď delegováním pravomocí,kdy vedoucí zaměstnanec rozhodne o dočasném a účelovém přidání pravomocí a odpovědností podřízenému zaměstnanci, nebo
posilováním pravomocí,
kdy vedení organizace rozhodne o trvalém a systémovém přidání pravomocí a odpovědností určitým pracovním místům, což znamená přidání pravomocí a odpovědností všem zaměstnancům, kteří zastávají určená pracovní místa.
Možnosti uplatnění
Přiměřeně komplexní, rozmanitá, významná a autonomní práce dává zaměstnancům pocit užitečnosti, důležitosti a odpovědnosti. Zvyšuje
spokojenost a motivaci zaměstnanců, zlepšuje využití a rozvoj schopností zaměstnanců, umožňuje dosažení nejlepšího výkonu zaměstnanců i organizace.
Komplexnější, rozmanitější, významnější a autonomnější práce ovšem nemusí zvýšit spokojenost a motivaci všech zaměstnanců, naopak u některých zaměstnanců (zvláště u zaměstnanců nepřipravených nebo neochotných podstoupit změny nebo u zaměstnanců dlouhodobě nespokojených) se může projevit frustrace, přetížení, stres a odmítnutí vykonávat složitější, odpovědnější a namáhavější práci.
Zvyšování komplexnosti, rozmanitosti, významnosti a autonomie práce je limitováno jak podmínkami a požadavky pracovních míst, tak schopnostmi a motivací zaměstnanců. Systematické zvyšování komplexnosti, rozmanitosti, významnosti a autonomie práce je vhodné:
 
pro pracovní místa, která bez dodatečných nákladů a problémů umožňují realizovat rotaci práce, rozšiřování práce nebo obohacování práce, a
 
pro zaměstnance, kteří jsou připraveni a ochotni podstoupit změny spojené s uplatňováním rotace práce, rozšiřování práce nebo obohacování práce.
Systematické zvyšování komplexnosti, rozmanitosti, významnosti a autonomie práce v organizaci vyžaduje identifikovat vhodná pracovní místa a vhodné zaměstnance. Nejen k tomu slouží analýza pracovních míst, o které bude pojednávat další pokračování seriálu Personalistika v řízení škole.
POUŽITÉ A DOPORUČENÉ ZDROJE
 
DVOŘÁKOVÁ, Z. a kol. Řízení lidských zdrojů. 1. vyd. Praha: C. H. Beck, 2012. 559 s. ISBN 978-80-7400-347-9.
 
KOUBEK, J. Personální práce v malých a středních firmách. 4., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada Publishing, 2011. 281 s. ISBN 978-80-247-3823-9.
 
ŠIKÝŘ, M., BOROVEC, D., LHOTKOVÁ, I. Personalistika v řízení školy. 1. vyd. Praha: Wolters Kluwer ČR, a. s. 2012. 200 s. ISBN 978-80-7357-901-2.