Montessori pedagogika a Společnost Montessori, o. s.

Vydáno:

Pojmenování Montessori školka nebo škola a jméno Dr. Marie Montessori již není v našem českém prostředí zcela neznámé. V současné době mají přívlastek „s prvky Montessori“ nebo „pedagogika Montessori“ u svého loga stovky zařízení v České republice, které pracují hlavně s předškolními dětmi - mateřská a rodinná centra a kluby, mateřské školy; také však desítky škol s třídami školáků převážně na 1. stupni.

Montessori pedagogika a Společnost Montessori, o. s.
Mgr.
Kamila
Randáková
lektorka Společnosti Montessori, autorka metodiky projektu „Šance pro vaše dítě“
Pedagogický systém je nazýván po své autorce
Dr. Marii Montessori.
Paní Montessori pracovala celý život na vývoji svého systému vzdělávání. Způsob práce s dětmi, vzdělávací prostředí, teorie pro vzdělávání pedagogů a průvodců dětí vycházejí z jejího vědeckého pozorování a studií vývojových potřeb dětí. Popsala potřeby pro podporu a využití přirozeného potenciálu dítěte tak, aby optimální učení a vzdělávání dětí přineslo prospěch lidské společnosti v odpovědném jednání jednotlivců pro toleranci a vzájemný respekt, mírovou budoucnost a uvědomělý přístup k životnímu prostředí.
Pokud se začnete zajímat o způsob práce s dětmi podle systému Montessori – jak pracovat s miminkem, jak zařídit mateřskou školu, jak vést děti „kosmickým plánem“ při učení na základní škole, jak organizovat vzdělávání starších školáků ve skutečném prostředí – uvidíte moderní perspektivu vzdělávání lidské osobnosti a můžete vnímat celistvý antropologický pohled, který je i v současné době velmi aktuální a nadčasový.
Montessori pedagogický systém vychází z vývojových potřeb dětí, které jsou pro optimální vzdělávání odlišné pro 4 věková období: 0-6 let, 6-12let, 12–18 a 18–24 let. Dr. Montessori vyvíjela pro své třídy nové prostředí a neobvyklý učební materiál a pozorovala, že díky inovativnímu prostředí děti prokazovaly větší pochopení, zvládaly složitější úkoly, než původně předpokládala, dosahovaly lepších vzdělávacích výsledků. V italském Casa dei Bambini (Dům dětí) měly předškolní děti odlišné dovednosti a znalosti než ostatní šestileté děti a program pro 1. stupeň školy mohl být tedy vytvořen pro děti, které už četly a psaly, které věděly, jak dodržovat postupy a rozhodovat se o tom, co udělat dál, a které uměly komunikovat s ostatními dětmi ve skupině. Připravila praxí velmi dobře testované kurikulum nejdříve pro matematiku, hudbu, umění, gramatiku, přírodní vědy, historii – pro děti ve věku od tří do dvanácti let.
Montessori svoji teorii a praktické přístupy propracovala také pro další věková období – a současné vědecké poznatky z oblasti psychologie, neurologie a také moderní pedagogické metody potvrzují její tehdejší objevy a zkušenosti.
Školy podle Montessori programu vznikaly nejdříve v různých zemích Evropy, dále v Indii, ve Spojených státech.
Dnes jsou – se svým jednotným systémem – velmi vyhledávané a oblíbené rodiči dětí po
celém světě.
Montessori školy jsou dnes běžně označovány jako „alternativní“ –ale podívejme se např. na několik zásad uplatňovaných při práci s dětmi:
 
nejlépe se dítě učí to, k čemu je vedeno svým aktuálním vývojem a o co projevuje soustředěný zájem,
 
spolupráce ve věkově smíšených skupinách je pro učení dětí velkým přínosem,
 
učení podporuje zapojení rukou a možnost pohybu,
 
učení jde lépe při osobní spokojenosti, proto se děti učí volbě a svobodě s respektováním druhých, dodržováním společných pravidel a sdělením vlastního názoru,
 
učení k sebehodnocení a kritickému posouzení vlastní práce nahrazuje spojení učení s odměnami nebo tresty; děti nepotřebují známky, aby byly motivovány k práci,
 
učení je podporováno konkrétními podněty a skutečným prostředím, informace a poznatky jsou propojovány do souvislostí,
 
vnější řád pomáhá dítěti utvářet vnitřní řád, který podporuje schopnost logického uvažování pro další učení,
 
učitel připravuje podnětné prostředí pro učení a podporuje děti v samostatnosti a aktivitě.
To jsou jen některá pravidla – principy, které odpovídají také
Rámcovému vzdělávacímu programu
v České republice, proč bychom tedy měli nazývat Montessori vzdělávací program alternativní? I přes stoletou tradici je tento program moderní;
pro své specifické vybavení a organizaci práce s dětmi je vzdělávání v Montessori programu již v samotných principech připraveno jako inkluzivní prostředí.
Marie Montessori měla velmi přísný pohled na roli učitele; také tyto nároky odpovídají současnému modernímu pohledu na
pedagoga, jehož
úkoly
jsou:
připravit podnětné prostředí pro učení, podporovat děti v samostatnosti a aktivitě, učit děti výběru, vést k sebehodnocení.
Montessori průvodce má: pozorovat – nechat pracovat – a podporovat; pro pedagoga je důležité dítě a jeho správný vývoj. Se slovem průvodce dítěte jsou spojeny atributy jako – trpělivost, laskavost, empatie, důslednost, neustálá práce na svém osobnostním rozvoji a odborná profesionalita.
Pedagogický systém Montessori je přísný a náročný k roli a postavení učitele; ale velmi vnímavý k přirozeným potřebám dítěte pro jeho zdravý harmonický rozvoj.
V prvních šesti letech života dítě absorbuje vše, co se kolem něco nachází – dítě jako malý architekt vytváří svoji vlastní jedinečnou osobnost. Již prostředí pro miminka a batolata má svá pravidla a speciální výcvik průvodců pro práci s dětmi do tří let. Praktické činnosti a smyslové podněty pomáhají dětem k samostatnosti a porozumění prostředí kolem nich.
Mateřské školy
pro děti od tří do šesti let
jsou vybaveny velmi přirozeným praktickým prostředím
– malé funkční kuchyňky, aktivity jako z maminčiny kuchyně, praktické činnosti, při kterých se dětí učí postarat se o sebe a své prostředí.
Místo obvyklých hraček je v policích speciální materiál pro podporu smyslového vnímání;
matematický materiál umožňuje všechna čísla „mít v ruce“ a osahat, potěžkat, vidět. Prostředí je připraveno na citlivou fázi dětí pro jazykový rozvoj, jejich zájem o psaní a čtení. Najdeme tu materiály k objevování přírody, dřevěné mapy, hudební materiál a výtvarné činnosti, linii pro trénink pohybové koordinace . Děti během doby na volnou práci vybírají aktivity v policích, pracují každé na jiné zvolené činnosti, učitelky jim pomáhají s výběrem a ukazují, jak na to.
Velký důraz je kladen na komunikaci s dětmi, svobodu pohybu a podporu vlastní aktivity.
Ve školním prostředí na 1. stupni
děti pokračují ve svých samostatných objevech. Opět je čeká
připravené prostředí
– matematický a jazykový materiál s knihovnou pro hledání informací. Obsah vzdělávání je propojen v „kosmické výchově“ s plánem, který propojuje všechny obvyklé školní obory, podporuje fantazii a uspokojuje zájem dětí o spolupráci. Také další stupně vzdělávání mají svá specifika pro citlivý přístup k dospívajícím osobnostem a efektivní způsob vzdělávání. V České republice se pilotní program pro 2. stupeň v současné době připravuje.
Pro šíření informací o Montessori programu v ČR vznikla roku 1999 Společnost Montessori, o. s., která začala sdružovat pedagogy a rodiče se zájmem o rozšiřování této pedagogiky a informací o přístupu k výchově a vzdělávání dětí Montessori přístupem.
Společnost Montessori
podpořila vznik prvních mateřských škol a center s programem Montessori v České republice – vzděláváním pedagogů, při vybavení specifickými pomůckami pomocí projektů a grantů, organizací pedagogických exkurzí do zahraničních škol, konzultační činností. Koordinovala sestavení podkladů pro tvorbu školních vzdělávacích plánů Montessori tříd 1. stupně základní školy (podle nového RVP ZV).
Společnost organizuje ve svém metodickém centru
dlouhodobé kurzy jako další vzdělávání pedagogických pracovníků
s akreditací Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen „MŠMT“) pro pedagogickou práci s dětmi 3-6 a 6-12 let;
informativní kurzy
s akreditací MŠMT pro pedagogickou veřejnost, rodiče a další zájemce o základní informace; semináře a kurzy pro rodiče;
semináře
se zahraničními lektory a pedagogy pro prohloubení informací a dovedností a získání dalších inspirací pro pedagogy; další
dílny a workshopy
pro sdílení zkušeností; semináře s lektory z dalších programů moderního přístupu ke vzdělávání.
Podporuje tvorbu a
vydávání metodických materiálů a překladů publikací
o Montessori teorii. Poskytuje prostor pro sdílení zkušeností a komunikaci, spolupracuje s centry, školami a zařízeními, které využívají program a principy Montessori při práci s dětmi a pro uvědomělý přístup rodičů ke svým dětem.
Zajišťuje informační prostor pomocí metodického portálu
na svých webových stránkách a formou Zpravodaje; vlastní
odbornou knihovnu
a knihovnu sestavenou z prací a námětů pedagogické praxe absolventů našich kurzů. Lektorský tým Společnosti Montessori poskytuje odborné pedagogické poradenství a konzultační podporu při aplikaci metody Montessori, semináře na klíč pro centra a školy nebo semináře pro studenty středních a vysokých pedagogických škol.
Lektorky absolvovaly dlouhodobé tréninky a další studium Montessori pedagogiky, mají dnes již více než desetileté zkušenosti v práci s dětmi v Montessori českém nebo zahraničním prostředí; pravidelně se účastní konferencí pro vzdělávání pedagogů, zaměřených na výchovu k rodičovství a podporu rodiny, také diskusních a informačních konferencí ke vzdělávání v České republice.
Společnost Montessori je členem organizace SKAV (Stálá konference asociací ve vzdělávání) a zapojuje se do dalších iniciativ na podporu progresivních změn ve vzdělávání. V roce 2010-2013 realizuje projekt s finanční podporou ESF a MŠMT; projekt se jmenuje
Šance pro vaše dítě
a je zaměřen na využití Montessori didaktiky při přípravě dětí se specifickými potřebami na školu.
V roce 2011/12 probíhá v metodickém centru Společnosti Montessori
mezinárodní kurz s akreditací světové organizace Association Montessori Internationale, takže máme možnost obohatit své zkušenosti o informace předávané touto organizací.
Společnost Montessori je pro svoji více než desetiletou práci vnímána jako národní organizace, která zaštiťuje Montessori v program po celé České republice.
Cílem Společnosti Montessori
je i nadále
rozšiřovat nabídku programů, připravovat další aktivity, vydávat publikace k rozšiřování programu Montessori pro práci s dětmi již od narození.
Chceme, aby ověřené praktické zkušenosti při vzdělávání dětí mohly být využívány také k obohacení, inspiraci a pozitivním změnám v celém systému vzdělávání v České republice.