Monitoring zavádění společného vzdělávání

Vydáno:

Od školního roku 2016/2017 dochází ke změně v oblasti vzdělávání dětí, žáků a studentů (pro zjednodušení je dále používán termín „žák“) se speciálními vzdělávacími potřebami a také žáků nadaných a mimořádně nadaných (na které se v kontextu debat o společném vzdělávání často zapomíná). Nabyla totiž účinnosti příslušná úprava ve školském zákoně a také v několika souvisejících vyhláškách (např. vyhláška upravující vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných nebo vyhláška týkající se poskytování poradenských služeb). Revidovány byly rámcové vzdělávací programy, pracuje se na dalších důležitých dokumentech a normách.

Principy vzdělávání žáků, kteří vyžadují podpůrná opatření pro zajištění rovnosti ve vzdělávání, se ovšem zásadním způsobem nezměnily. Dochází k úpravám v některé dokumentaci, v organizaci vzdělávání i nabídce podpůrných opatření, je třeba zohlednit novou terminologii. Zásadnější změna pak spočívá v nárokovosti finančních prostředků na poskytování podpůrných opatření. V každém případě však platí, že před školami a školskými zařízeními stojí náročný úkol, při jehož naplňování budou potřebovat výraznou pomoc a

PODPŮRNÉ INFORMACE

Aby byla úspěšné implementaci společného vzdělávání poskytnuta co největší podpora hned v počátku, vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy několik důležitých metodických materiálů, které jsou zveřejněny na webových stránkách ministerstva či Národního ústavu pro vzdělávání. Jde např. o informační balíček ke společnému vzdělávání, o dokument popisující změny týkající se společného vzdělávání v mateřských školách a ve středních školách, o několik souborů otázek a odpovědí k tématu, o informaci k problematice společného vzdělávání ve školských zařízeních pro zájmové vzdělávání, o metodiku pro nastavování podpůrných opatření nebo o metodické doporučení určené pro školská poradenská zařízení. Tyto sady dokumentů by měly, i přes svůj mnohdy značný rozsah a přes velké množství informací, které je třeba vstřebat, školám a školským zařízením usnadnit orientaci v celém procesu, ve stanovených povinnostech a změnách.
MONITORING, HODNOCENÍ A KONTROLA
Česká školní inspekce od počátku školního roku celý proces monitoruje, zjišťuje a analyzuje potřeby škol a sleduje, jak se daří parametry společného vzdělávání naplňovat v praxi. Zjišťovány a sledovány jsou příklady inspirativní praxe i opačné případy, kdy škola nebo školské zařízení postupuje v rozporu s jednoznačně stanovenou povinností, případně nepostupuje podle nové právní úpravy proto, že výklad ustanovení nebo jeho aplikace nejsou jednoznačné nebo není možné korektně postupovat bez adekvátní součinnosti např. zákonných zástupců žáka apod. Ve všech situacích se Česká školní inspekce snaží školám a školským zařízením poskytovat metodickou podporu, informovat o správném postupu a napomáhat s uvedením problematických zjištění do korektního stavu. V rámci monitoringu zavádění společného vzdělávání poskytuje Česká školní inspekce zpětnou vazbu také Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy i Národnímu ústavu pro vzdělávání, pro něž shromažďujeme (v agregované a anonymizované podobě) jak pozitivní příklady implementace společného vzdělávání, tak i problematické situace. V důsledku svých zjištění pak bude Česká školní inspekce iniciovat doplnění či zpřesnění metodických instrukcí a doporučení vydávaných ministerstvem nebo Národním ústavem pro vzdělávání, případně poskytneme náměty na provedení legislativních změn.
ZAMĚŘENÍ
V rámci sledování, hodnocení a kontroly naplňování povinností souvisejících s implementací společného vzdělávání se Česká školní inspekce při inspekční činnosti zaměřuje na několik stěžejních oblastí. Jde zejména o úpravy školních vzdělávacích programů a sledování jejich praktického naplňování, o vlastní vzdělávání dle revidovaných rámcových vzdělávacích programů, o poskytování podpůrných opatření jednotlivých stupňů, jejich funkčnost a reálnou podporu při vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami, o zařazování dětí, žáků či studentů do speciálních škol a tříd nebo jejich převádění do vzdělávacích programů, o počty dětí, žáků či studentů ve třídě, o problematiku vykazování informací o podpůrných opatřeních jakožto podkladů pro poskytnutí nárokových prostředků ze státního rozpočtu nebo o problematiku individuálních vzdělávacích plánů či plánů pedagogické podpory. Samostatným tématem je pak hodnocení průběhu poskytování poradenských služeb ve školských poradenských zařízeních.
VÝSTUPY PRO ŠKOLY I MINISTERSTVO
Výsledky inspekční činnosti v oblasti sledování, hodnocení a kontroly zavádění společného vzdělávání s důrazem na metodickou podporu škol a školských zařízení a na poskytování
relevantní
zpětné vazby o úspěších i problémech celého procesu bude Česká školní inspekce průběžně zveřejňovat a prezentovat, a to jak v rámci inspekčních výstupů určených konkrétní škole nebo konkrétnímu školskému zařízení, tak souhrnně v podobě tematických zpráv a různých informačních materiálů určených pro Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.

Související dokumenty

Pracovní situace

Únor 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Březen 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Integrace a vzdělávání ukrajinských dětí a žáků – metodická podpora ze strany České školní inspekce
2022/2023: Činnosti mateřské školy v 1. pololetí školního roku
Výroční zpráva ČŠI 2016/2017 - Kvalita a efektivita vzdělávání a vzdělávací soustavy ve školním roce 2016/2017
Tematická zpráva ČŠI 2017
Vzdělávání ve SŠ s vysokou mírou neúspěšnosti žáků ve společné části MZ
Konkurzy na ředitele škol a školských zařízení
Rozvoj informační gramotnosti na základních a středních školách
Dopady povinného předškolního vzdělávání
Rozvoj jazykové gramotnosti v základních a středních školách
Vybrané aspekty implementace společného vzdělávání
Duben 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Květen 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Červen a červenec 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
2022/2023: Plán činnosti střední školy v 1. pololetí školního roku
2022/2023: Činnost základní umělecké školy v 1. pololetí školního roku
Výroční zprávy České školní inspekce
Legislativní vymezení činnosti České školní inspekce
Česká školní inspekce – užitečné informace