Mobilní telefony na ZŠ a MŠ Krčín v Novém Městě nad Metují

Vydáno:

Se vstupem mobilních telefonů do života žáků vyvstala otázka, jak nastavit pravidla pro jejich používání ve škole. V začátcích platilo základní pravidlo jako asi ve většině škol, že mobil bude při vyučování vypnutý. O přestávce ho mohli žáci používat.

Mobilní telefony na ZŠ a MŠ Krčín v Novém Městě nad Metují
Mgr.
Jana
Vitverová,
ředitelka Základní školy a Mateřské školy Krčín, Nové Město nad Metují
Zanedlouho na sebe nenechal čekat první problém, který jsme museli řešit - natáčení videa ve škole a následné umístění na Facebooku. Potyčka na chodbě školy byla žáky vysvětlena, že vše bylo „pouze jako“. Kdo k tomu neměl výklad zúčastněných a viděl video, myslel si, že se žáci na naší škole k sobě takto běžně chovají. Proběhlo jednání s rodiči, kteří video zhlédli. Společný závěr byl, že tímto jednáním žáci poškodili dobré jméno školy, a proto jednali v rozporu se školním řádem. Mimořádná pedagogická rada následně odsouhlasila odpovídající postih.
Při projednávání přestupku na mimořádné pedagogické radě se celý pedagogický sbor shodl v názoru, že jsme škola základní, připravujeme děti na vstup do života a zároveň je chceme učit v klidné a pro učení motivující atmosféře. Proto jsme do školního řádu začlenili pravidlo, že žáci musí před příchodem do školy mobilní telefon vypnout a zapnout ho až po opuštění budovy školy. Kdykoliv si mohou v případě nutnosti s vědomím vyučujícího ze svého mobilu, popřípadě z pevné linky, v kabinetě pedagoga zavolat.
Změnu ve školním řádu odsouhlasenou pedagogickou radou jsme předložili školské radě. Abychom získali podporu školské rady, a mohli tak začlenit pravidlo do školního řádu, bylo nutné členům školské rady důvody, které nás k tomuto jednání vedly, vysvětlit a samozřejmě vše obhájit. Narazili jsme na několik protiargumentů ze strany členů školské rady - omezení svobody, nedostupnost žáka pro rodiče apod. Důležitým momentem jednání bylo objasnění smyslu přestávky ve škole. Žák by se během ní měl napít a nasvačit se, dojít si na toaletu a připravit se na další vyučovací hodinu. Používání mobilu o přestávce k hrám či volání kamarádům ho od těchto povinností odvádí a není včas připraven na vyučování. Zároveň si uvědomujeme, že v praktickém životě dospělých má používání mobilu také svá omezení (např. kina, divadla, besedy, přednášky, pracovní směny, jednání apod.). A jestliže se žáci na základní škole učí pravidla osvojovat a respektovat, je to proto, aby byli co nejlépe připraveni na samostatný a zodpovědný život ve svobodné společnosti.
Diskuse s rodiči proběhla i na třídních schůzkách. Samozřejmě jsme chápali obavu rodiče o ztrátu možnosti kontaktovat dítě. Zůstává zde ale možnost kontaktu s dítětem pomocí e-mailového vzkazu nebo telefonického spojení s učitelem či vedením školy na pevnou linku i mobil. V závěru jsme byli překvapeni kladnou odezvou většiny rodičů.
Pro realizaci ve výchovně-vzdělávacím procesu bylo následně důležité důsledné dodržování tohoto bodu školního řádu. S podporou rodičů jsme velmi náročný začátek zvládli. Pravidlo funguje v praxi již 13. rokem. A s povědomím o tomto bodu školního řádu už k nám děti s rodiči do školy přicházejí.
Postupně se k nám připojují další školy a věřím, že jich bude v budoucnu vzhledem k dobrým zkušenostem stále přibývat, aby vzdělávání našich dětí bylo kvalitní a žáci byli do života vybaveni odpovídajícími kompetencemi.