Ministryně školství navštěvuje školy, ředitele a učitele po celé republice

Vydáno:

Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová od svého nástupu do funkce pravidelně navštěvuje krajské úřady, mateřské, základní i střední školy po celé České republice. Při těchto návštěvách se setkává s představiteli krajů i obcí, tedy se zřizovateli škol, s řediteli a učiteli škol, ale i s rodiči a dětmi nebo se studenty vysokých škol.

Ministryně školství navštěvuje školy, ředitele a učitele po celé republice
Mgr.
Miroslav
Jašurek,
vedoucí Kabinetu ministryně
Hlavní pozornost ředitelů, učitelů i rodičů se logicky zaměřuje na aktuální problémy ve školství a na každodenní problémy, se kterými se školy setkávají. Zaznívají samozřejmě také dotazy na připravované změny ve školství - společné vzdělávání, změny ve financování školek i základních a středních škol a v neposlední řadě také na odměňování učitelů.
V oblasti společného vzdělávání se nejčastější dotazy týkají organizace vzdělávání, budoucnosti speciálních škol a tříd a finančního zajištění. Paní ministryně Valachová při této příležitosti představí balíček metodických doporučení ke společnému vzdělávání a návrh konkrétních kroků, jak postupovat při organizaci vzdělávání pro děti se speciálními potřebami, které byly vypracovány v návaznosti na dřívější podněty z regionů. Téměř na každém setkání padnou dotazy na rušení speciálního školství - v tomto smyslu konzistentně odpovídá, že nic takového ministerstvo skutečně nechystá. Neopomene zdůraznit, že základem pro úspěšné zavedení společného vzdělávání jsou samozřejmě finanční prostředky - MŠMT proto již začátkem roku poskytlo krajům o 500 mil. Kč více než v minulém roce, aby se školy mohly na změny připravit a měly dostatek financí na asistenty pedagoga i na učební pomůcky. Ministryně připomíná, že v současné době jsou také vypisovány výzvy pro čerpání prostředků z evropských fondů. V oblasti společného vzdělávání také probíhají intenzivní informační a vzdělávací semináře pro ředitele škol a výchovné poradce, ministryně se zabývá i situací poradenských center a podniká aktivní kroky k jejich posílení.
Společné vzdělávání ale zdaleka není jediným tématem. V mnoha krajích je palčivým tématem podpora odborného a technického vzdělávání - týká se to Moravskoslezského kraje, Pardubického kraje, Ústeckého kraje, ale také Plzeňského kraje nebo Kraje Vysočina. Ředitele škol, učitele i zástupce firem zajímá, jak bude ministerstvo podporovat rozvoj technických oborů a jak pomůže s nedostatkem absolventů v těchto oborech. Ministryně na příkladech dokládá, že odborné a technické vzdělávání je i centrem jejího zájmu - MŠMT předložilo již v září minulého roku komplexní materiál na podporu odborného vzdělávání - byly také provedeny změny, které mají firmy motivovat ke spolupráci se středními školami, vznikla rovněž doporučení pro spolupráci firem, škol a jejich žáků tak, aby žáci již v průběhu střední školy získali praxi potřebnou pro uplatnění ve firmách. MŠMT v nejbližší době představí další konkrétní kroky na podporu technických oborů, kariérového poradenství i dálkového studia pro ty, kteří již ve firmách pracují a chtějí si zlepšit svou kvalifikaci.
Při debatách s učiteli škol všech stupňů zaznívá jedno zásadní téma - podmínky práce učitelů a výše jejich platů. Je nesporné, že platy učitelů jsou dlouhodobě nevyhovující, ve srovnání s platy ostatních vysokoškoláků je Česká republika dokonce na chvostu zemí OECD. Ministryně Valachová proto podporuje požadavek školských odborů na navýšení platů o 10%. Připravila také návrh kariérního řádu, který má učitelům nabídnout jasnou perspektivu dalšího profesního rozvoje a který bude také spojený s lepším platovým ohodnocením. Tento návrh již doznal konkrétních obrysů a je projednáván v poradních orgánech vlády.
Pro zajištění kvalitního vzdělávání jsou dobře motivovaní a zaplacení učitelé klíčovou podmínkou - důležité je ale také celkové prostředí ve škole. Proto se pod vedením Valachové ministerstvo zabývá dopracováním metodických postupů při šikaně či rozšiřováním počtu kapacit ve školách (o tom více ve speciálním textu paní ministryně).
Lze shrnout, že ačkoliv musí ministryně Valachová zpočátku čelit při většině debat prvotní nedůvěře publika, v průběhu diskuse se jí daří přesvědčit účastníky, že to se zajišťováním kvality vzdělávání myslí vážně a že jí záleží na každém učiteli i dítěti.

Související dokumenty